Speelgoedwinkel

Wat was jouw lievelingsspeelgoed toen je zo oud was als dat kleine meisje?

15 opmerkingen:

  1. Hoi Marja,
    Wat een geweldige prent weer!
    Ik weet bijna zeker dat mijn favoriete speelgoed toch wel een pop was, en alles wat daarmee te maken had. Bedje, keukentje, kleertjes, winkeltje...noem maar op. Ik weet dat mijn vader heel veel zelf maakte...
    Fijne dag vandaag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Watzijn die Anton pieck platen toch mooi, er is zoveel op te zien,
    Ik was zeker geen poppenkind vroeger, autootjes, knutselen, me laten voorlezen, lekker stoeien en buiten spelen, dat soort dingen was toen volgens mij meer mijn ding.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was ook geen poppenkind. Tekenen, schrijven, lezen, spelletjes doen en buiten spelen vond ik veel leuker.

      Verwijderen
  3. mijn 1 jaar jongere zus en ik speelden veel met Legoblokken. mijn zus speelde graag met poppen, ik wat minder maar deed toch met haar mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik speelde het vaakst en het liefst buiten. Omdat mijn moeder (zachtjes uitgedrukt) nogal kortaangebonden was, voelde ik me daar ook het fijnst, al ging ik ook wel bij buurmeisjes en vriendinnetjes spelen. Ik had een grote, mooie poppenwagen met pop, maar die mocht niet naar buiten, want dan werd hij vies. Dus buiten waren het straatspelletjes als knikkeren, verstoppertje, rolschaatsen, hoepelen, etc.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een hoop zand, een paar emmers water en mijn speelgoed kraan + vrachtwagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ach ik was dol op boeken, verhalen toen ik kon lezen. Buiten spelen seizoen spelletjes, schaatsen, zwemmen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik was ook geen poppenmoeder, al had ik er wel een en een hele mooie poppenwagen.
    Ik had een winkeltje en een keukentje en dan mocht ik pap maken in een ieniemienie pannetje. Geweldig.
    Verder veel buiten spelen, kleien, kleuren, in de herfst maakten we poppetjes en spinnen van kastanjes.
    We maakten in de huiskamer van knijpers een racebaan, dat mocht dan de hele dag blijven liggen, mijn moeder stapte er over heen of ze deed mee, zeker met knutselen en tekenen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ere aan A. Pieck met zijn mooie tekening.
    Als kleuter was ik een echte poppenmoeder. In de kamer bouwden we van dekens, knijpers boten en tenten.
    Mocht allemaal, en dan frietjes eten in de boot. Mijn vader was toch bijna altijd op reis, mijn moeder vond het prima.
    En knutselen, dat ia altijd mijn hobby geweest.

    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een prachtig plaatje weer! Ik heb nog steeds een pop van vroeger en mijn eerste Barbie!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat me eigenlijk het meest opvalt is dat er Engelse benamingen voor de winkel gebruikt zijn.....,tóen al dus;-)
    Toen ik zo kleins was als dat meisje ....hoe oud zal ze zijn 4jaar? Toen was de oorlog nog maar net afgelopen en kan ik me geen ander speelgoed herinneren dan tekenpapier...... waarop de achterkant reclamedrukwerk stond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "Het Engeland van Dickens keert vaak terug in zijn vele schetsboeken" las ik op deze website:
      http://www.antonpieckmuseum.nl/exposities/zijn-werk
      Misschien is ze inderdaad pas 4 of 5 jaar oud. Door die deftige kleertjes lijkt ze al snel ouder. En ja, in de jaren na de oorlog was er natuurlijk bijna niets. Arme jij. Gelukkig heeft je creativiteit er niet onder geleden. Daar zijn we allemaal heel blij mee. ;-)

      Verwijderen
  11. Ik herinner me mijn zachte pop (weekmakers die niet meer mogen) met nylon permanent waar ik ooit nog eens de schaar inzette. Kappertje spelen...En ik was het totaal vergeten, die pop had een rood wandelwagentje. Niet de eerste keer dat Pieck vergeten dingen op de kaart zet.
    Op deze prent is rechts een vierkante vlieger te zien. Mijn broer had zo'n geval in andere kleuren. Mooie herinneringen komen tot leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bruintje, dat was mijn favoriet. Een beertje van bruine wol, gebreid door mijn oma. Ik heb nu een echt bruintje.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig is deze! Ik zou willen dat ik een stripfiguur was en er ZO tussen kon kruipen :-D ik speelde graag met Meccano herinner ik me. Poppen was ik niet zo gek op, behalve ééntje. Die heb ik nu nog!

    BeantwoordenVerwijderen