Ontroerend gedicht


Is het vandaag of gistren, vraagt mijn moeder,
bladstil, gewichtloos drijvend op haar witte bed.
Altijd vandaag, zeg ik. Ze glimlacht vaag
en zegt: zijn we in Roden of Den Haag ?
Wat later: kindje ik word veel te oud.
Ik troost haar, dierbare sneeuwwitte astronaut
zo ver al van de aarde weggedreven,
zo moedig uitgestapt en in de ruimte zwevend
zonder bestek en her en der.
Zij zoekt - het is een s.o.s. -
haar herkomst en haar zijn als kind
en niemand niemand, die haar vindt
zoals zij was. Haar franse les
herhaalt zij: van haar 8e jaar:
'bijou, chou, croup, trou, clou, pou, òu,
die eerste juffrouw, weet je wel
die valse ouwe mademoiselle
hoe heet ze nou. Ik ben zo moe.'

Had ik je maar als kind gekend,
die nu mijn moeder bent.

~ M. Vasalis

16 opmerkingen:

  1. Hallo Marja,
    Dit is echt een prachtig gedicht... Ben er even stil van... Je voelt de machteloosheid....
    Ik wens je een heel fijne dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Om over na te denken!
    Erg Marja, als je verdwaalt in je geheugen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is zo'n gedicht dat je pakt en vaker wilt lezen.Ontroerend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel treffend! We zien het van nabij, het klopt, helaas.

    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O... wat mooi..... ik moet er bijna van huilen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit las ik pas ook al ergens. Het is prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ontroerend mooi..... ik ben er stil van.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi Marja, ik las het pas al op een ander blog, toen zat ik ook met een brok in mijn keel. Het is zo herkenbaar,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja Vasalis heeft heel goed verwoord hoe eenzaam we kunnen worden las we echt oud worden en ons geheugen in de steek laat. Vasalis heeft nog veel meer mooie teksten geschreven denk maar eens aan het gedicht "Tijd" dat was het eerste gedicht dat ik van haar las.......Vasalis was een bijzondere schrijfster vooral als je bedenkt in wat voor tijd zij leefde en opgroeide.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Schitterend, schitterend. En het klopt ook nog, het is ZO waar...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi he, ik ben momenteel met haar biografie bezig (de bundel ligt er vlak bij). Dit gedicht is schitterend.

    BeantwoordenVerwijderen