Brief 2

Beste Novelle,

Lastig en herkenbaar om zo'n sensor te hebben voor spanningen. Je zou het zo nu en dan eens willen uitzetten. Goed dat je zelf je rustpunten zoekt.

Gossie, dat ik nu meteen al een zere teen raak is natuurlijk niet de bedoeling. Gelukkig heb je die teen zelf al in behandeling genomen. Ik herken veel van die tropenjaren waarin je chauffeur, manager, kok, trooster, was- en strijkdame, (v)echtgenote, hulpmoeder, boodschapper en opruimdoos bent, maar ik heb een betaalde baan nooit gemist. In onze huwelijksdeal was de verhouding tussen arbeid en kapitaal voor mijn gevoel gelijkwaardig verdeeld.
Pas in 1997 was het de financiële noodzaak die mij de banenmarkt op stuurde. Omdat manlief toen opnieuw voor zichzelf begon en de inkomsten onzeker waren, verdeelden we onze taken geheel anders dan in de eerste 22 jaar van ons huwelijk.
In 2006 kwam er een einde aan mijn “bliksemcarrière” en het jaar daarop sloeg de baarmoederhalskanker toe. Ik heb daar op mijn blog al regelmatig over geschreven, dus dat zal ik hier niet opnieuw doen. Behalve beschadigde darmen en blaas door de maximale bestraling, heb ik neuropathie opgelopen door medicijnvergiftiging. Pillen hiertegen mochten helaas niet baten.
Toch mogen we beiden niet klagen, denk ik. Niet iedereen heeft het geluk om kanker (voorlopig) te mogen overleven.

Leuk dat je samen met mij in het diepe bent gesprongen. Ik maak me voorlopig nergens druk om. We zien wel waar de woorden ons brengen en wie het interessant genoeg zal vinden om ons te volgen.
We hebben diverse overeenkomsten: we schelen slechts een jaar, hebben beiden een man, kinderen en kleinkinderen, komen uit een gelovig nest, zijn ernstig ziek geweest en delen de liefde voor taal en natuur.
Verschillen zullen er zeker ook zijn en misschien zijn die nog wel het boeiendst.
We kunnen onze lezers vragen om de verschillen te zoeken. :-)

Het jaar is hier behoorlijk druk begonnen met de verhuizing van onze jongste zoon. Manlief is daar bijna 14 dagen op rij bij betrokken geweest. Iedere dag op en neer naar Tilburg om te helpen, te regelen en te sjouwen. Ik ben niet alle keren meegegaan, want mijn specialiteit is organiseren en inruimen. Dat stond niet iedere dag op het programma. Nu is hij eindelijk gesetteld en richten wij onze blik weer op eigen huis en tuin. Hoog tijd voor bladruimacties. We lopen maanden achter.

Vanmiddag staat een bekken MRI op mijn programma. Duim je voor me?

Lieve groet uit Ravels.

22 opmerkingen:

  1. Ja, natuurlijk duim ik voor je. Sterkte hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marja,
    Wat een boeiende briefwisseling is dit nu al... Ik kende je medische achtergrond overigens niet en ik schrik er nu van. Jeetje, jij hebt al heel wat meegemaakt... Ik duim ook voor je voor vanmiddag...
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga mee duimen voor je , vervelend die onderzoeken omdat het altijd spanningen mee brengt ,zélfs al blijkt alles oke te zijn blijft er toch die spanning van "wat áls" !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Och Marja, ik wist wel dat je gezondheidsproblemen hebt, maar de achtergrond ervan kende ik niet. Wat een geschiedenis heb je op dat gebied.
    Ik schreef al eens dat ik openbare briefwisseling niet zo zie zitten, maar nu ben ik toch al iets wijzer geworden dan hiervoor:-)
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De duimendraaidienst hier is op volle toeren bezig! Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook ik sta in de duimstand. Mooie brief.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook vanuit Friesland wordt er voor je geduimd Marja. Ik blijf het trouwens leuk vinden, jullie briefwisseling!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank voor al het duimwerk. Ik ben heelhuids uit de trommel geraakt. Nu nog een weekje wachten tot de controle afspraak bij mijn oncoloog.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik duim deze week voor een goede uitslag !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik lees het te laat dus duim voor een goede uitslag..

    BeantwoordenVerwijderen
  11. duimen doe ik nooit maar in gedachten was ik wel even bij je. Ik vind de MRI zo eng brrr en nu wachten tot dinsdag. Ik bid voor een goede uitslag maar of dat helpt weet ik niet Marja. God heeft alles niet in de hand vermoed ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig alleen in gedachten.... in werkelijkheid was het een beetje te krap voor ons beiden. Dankjewel.

      Verwijderen
    2. hahaha ik denk het ook meid haha

      Verwijderen
  12. Ik vind het leuk dit te lezen. Hopelijk ging de MRI goed. Wanneer volgt de uitslag?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoop dat het goed gegaan is je MRI, inmiddels al achter de rug dus. Lees dat je volgende week uitslag krijg dus kan nog even duimen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoop dat je een goede uitslag krijgt. Blijf aan je denken.
    Liefs, Erka

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind het ook wel leuk om te lezen. Maar ik combineer het leuke met enige gêne omdat ik het gevoel heb dat ik stiekem in je brieven zit te neuzen. Ik blijf het wat gek vinden, zo'n openbare uitwisseling.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach Plato, wij zullen heus wel voorzichtig zijn en rekening houden met onze lezers.

      Verwijderen
  16. Soms loop ik een paar dagen achter met lezen en dus ook reageren. Ik vind de briefwisseling erg mooi en lezenswaardig, ga er vooral langdurig mee door, dames. Aangezien ik niet van het bidden ben, duim ik voor je en ben dinsdag in gedachten even bij je.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuk, die briefwisseling van jullie! Ook ik ben benieuwd waar het jullie zal brengen, het levert vast veel moois op. Natuurlijk heb ik voor je geduimd. Laat je ons de uitslag nog weten?
    liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
  18. De helft van de uitslag is binnen. Helemaal blij. Ik plaats een stukje rond middernacht. Liefs terug.

    BeantwoordenVerwijderen