Brief 1

Hallo Novelle,

Alsnog de allerbeste wensen voor 2014 en voor jouw eigen nieuwe decennium dat twee dagen geleden begon.

Onze vrienden brachten traditiegetrouw de bollen en flappen mee uit Voorburg, evenals een overheerlijke visschotel. Hier is dus niets gebakken. Aangezien in Ravels bijna geen vuurwerk wordt afgestoken, hebben wij gevieren oud en nieuw in zalige rust doorgebracht. Dat was vroeger inderdaad heel anders. Met opgroeiende pubers doorstonden we heel wat angsten. Onze dochter bleef het liefst binnen, maar de drie knullen wisten er wel raad mee.

Ik was heel blij met de temperaturen van de afgelopen weken. Het leek wel lente en van mij had dat zo mogen blijven. De merels waren al druk bezig met hun voorbereidingen, maar de kou is nu helaas ingetreden.

Je vraagt wat ons zo bevalt in Ravels. Nou, eigenlijk alles. De rustige omgeving, de vriendelijke mensen, hun beleefdheid en hartelijkheid. Ons uitzicht op de landerijen en bossen is geweldig en we zouden het wel willen inlijsten voor later. Wanneer ons huis verkocht is, zouden we graag iets huren in de directe omgeving. Dat zegt genoeg.

Ik ben ook een echte huismus. Dol op rust en regelmaat. Ik verslind gemiddeld vijftien boeken per maand. De BIB is gratis en ik ben vaste klant.
Fietsen mag ik eigenlijk niet meer. De uroloog vindt het niet verantwoord, gezien de erbarmelijke conditie van mijn blaas. Het wandelen gaat stukken beter sinds ik ben voorzien van twee nieuwe stents, al zal het geen grote hobby worden. De beschadigde zenuwen in mijn voeten maken het wandelen nog niet echt tot een feestelijk gebeuren.
Wat leuk dat jij op vrijdag een baantje bij die mevrouw hebt. Is het geen vrijwilligerswerk?

Ik vind je eerste brief zeer geslaagd en je hoeft zeker niet ontevreden te zijn. Er reageerde iemand op jouw blog en die vroeg zich af waarom je een openbare briefwisseling wilde starten. Kun je onze lezers misschien nog eens uitleggen wat je verwachtingen zijn? Denk je dat we minder openhartig zullen zijn dan bij een privécorrespondentie?

Ik wens je een fijne week en kijk uit naar je volgende brief.
Lieve groet uit Ravels.

21 opmerkingen:

  1. hey lieve huismus wat is t toch heerlijk he om je zo thuis te voelen in je eigen huis en dat je er graag in vertoeftem je prima kan vermaken. Als ik zo lees snap ik helemaal waarom je daar zo op je plek ben. Ik zie om me heen zoveel mensen die nooit thuis zijn. Lijkt me zo erg om altijd maar op pad te moeten.
    Ik moet iedere dag aan je denken als ik de deur naar de tuin opengooi, haha, het is zo lekker die buitenlucht naar binnen, ik heb gewoon een lekker dikke trui aan. dikke knuffel en fijne dag. Ga even even bij novelle lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij mij komt de vraag op waarom je in vredesnaam een openbare mailwisseling zou willen?
    Ik vind het een rare mengvorm: je bent je voortdurend bewust dat er, behalve de geadresseerde, veel andere mensen meelezen.
    Een mailwisseling die privé is geeft je juist de mogelijkheid je op één persoon te focussen, en je verhaal te doen met háár (of hem) in je hoofd.
    Kortom: het zou niks voor mij zijn, maar gelukkig zijn we allemaal anders:-)
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was een wens van Novelle en ik houd wel van nieuwe uitdagingen. We zien wel of het bevalt. Via de mail houden we ook contact.

      Verwijderen
  3. Het leek me al lastig toen ik dit plan las en nu weet ik het zeker. Zelfs als je het eigenlijk niet wil, ga je over privézaken schrijven. Zou ik persoonlijk toch liever privé houden. Denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wanneer we ergens niet over willen schrijven, zullen we dat eerlijk toegeven. We respecteren elkaars grenzen. Dat is de deal.

      Verwijderen
  4. Hoi Marja dinsdag krijg je antwoord en tot nu toe geen vuiltje aan de lucht omtrent onze correspondentie wat mij betreft.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik blijf het een leuk idee vinden! Vroeger had een van de tijdschriften - Libelle of Margriet of iets dergelijks - ook een briefwisseling. Op de - meestal rechterpagina - stond dan een pasfoto van beide dames en dan, verdeeld over 2 kolommetjes onder de foto, de brieven naar elkaar. Het was erg leuk. Ga zo door dames - jullie vinden vanzelf wel jullie draai hierin!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Marja,
    Ik vind het heel leuk. Een briefwisseling tussen twee mensen die elkaar niet echt kennen, maar elkaar op deze manier steeds beter zullen leren kennen. En wij leren jou zo ook beter kennen. En het wordt zo persoonlijk als je zelf wilt natuurlijk... Niet alles zal in deze brieven komen te staan... Ik lees dus met plezier mee met jullie...
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het heeft wel wat, zo'n openbare briefwisseling. Ik ga jullie volgen.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook ik vind het leuk jullie in dit experiment te volgen en ook jouw brief is erg leuk en warm, Marja.
    Grappig, nu ik dit lees zit ik te denken wat ik ooit in Ravels deed, ik ben er ooit geweest, maar geen idee meer waarom dat was ;-)
    Geweldig zeg, dat bij jullie de bib gratis is! Ja, dan zou ik denk ik ook fors inslaan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een leuk initiatief hoor! Ik ga het volgen.
    Ik ben ook een huismus, zeker als we samen zijn. Als ik weer eens een weekje of iets langer alleen ben lijkt het misschien dat ik het heel druk heb, maar dat valt allemaal wel mee. Eenmaal thuis heb ik dan alleen Binky en mezelf om voor te zorgen dus dan komen de rustmomenten weer vanzelf.
    Veel succes met deze briefwisseling!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja dat was ik geloof ik :) Met die vraag over het waarom van openbaar. Zeker zal het minder openhartig zijn omdat je bewust bent van alle meelezers. Ik heb de brieven nu gelezen en zie ook voor mezelf niet echt een meerwaarde van het meelezen. Het zou pas echt interessant zijn volgens mij als je werkelijk zou schrijven zoals je zou doen als het prive was maar dat kan en gebeurt denk ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik neem aan de de brief waarop je hier reageert dus bij de "correspondentie blogmaatje"te lezen is, maar ik hou het toch maar bij jouw site voorlopig. Want dát is nou juist ( voor mij) één van de nadelen van iedere schrijfuitdaging.... er komen áltijd dan meer lezers bij dan mij lief is als ik de boel "in de hand wil houden" !
    Op dit moment zie ik ook geen "toegevoegde waarde" van een briefwisseling maar dat kán nog komen natuurlijk.
    Nou ja, hoofdzaak is dat jullie het leuk vinden en ik wens jullie veel succes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Novelle's eerste brief zit gelinkt aan haar naam in mijn briefaanhef. Wij weten ook nog niet waar dit allemaal naar toe gaat. We zien wel. ;-)

      Verwijderen
  12. Heel apart zo'n openbare briefwisseling .Ik ga jullie schrijven natuurlijk volgen .Ja ook hier iemand die heel graag thuis is .Veel plezier met de verdere briefwisseling

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuke Respons op de brief van Novelle.

    Jee wat kun jij snel lezen zeg als ik bekijk dat je hier ook best actief bent , ik ben blij als ik me op 1 boek kan concentreren een beetje regelmaat in het lezen en antwoorden van bloggen te houden en thuis zaken ;-)

    Gelukkig gaat het met je gezondheid steeds iets beter mooi Marja :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind het wel leuk om te lezen omdat het wat meer over jullie zelf zegt. Ik denk dat je toch anders schrijft dan wanneer het echt privé is, kan ik me tenminste zo voorstellen. Vind het ook een beetje iets genants hebben, net alsof je iemands brieven zit te lezen maar wel leuk ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben het wel een beetje met Janny eens. Maar aan de andere kant: misschien vinden jullie een formule die niets verraad over wat je niet kwijt wilt en die toch leuk is voor alle webloggers. Een soort experiment dus. Dat is goed. Experimenten brengen mensen verder, welke kant het ook op gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. In het kader van de briefwisseling vind je deze link misschien wel leuk: http://mtb.dbnl.nl/brieven/lijst.php?id=du_p001

    BeantwoordenVerwijderen