1974-2014

Manlief gaat zijn laatste week als zelfstandig ondernemer in.
Hij kocht zijn foto-discozaak aan Het Kleine Loo in Den Haag op 1 januari 1974 van zijn vader. Drieëntwintig jaar later sloot hij daar de winkeldeuren om als zzp’er en intermediair in het diepe te springen.

De afgelopen jaren liep de omzet echter sterk terug en is momenteel vrijwel nihil. Vandaar dat de boekhouder hem adviseerde om een jaartje eerder met pensioen te gaan. Dat scheelt op jaarbasis duizenden euro’s aan kosten, die hij als zelfstandig ondernemer moet betalen en levert het voordeel op dat hij niet langer Btw-plichtig is.

Hij wordt in juni 64 jaar en snoept dus – voor Nederlandse begrippen – anderhalf jaar van zijn pensioengerechtigde leeftijd af. Hier in Vlaanderen was het gebruikelijk dat je na 40 dienstjaren met prepensioen ging en menig buurmens zit al sinds zijn achtenvijftigste thuis. We vallen dus niet op tussen de aardbeien.

Toch zal hij een dubbel gevoel hebben rond de jaarwisseling. Dat vieren wij met een vriendenpaar, waarvan de mannelijke helft vele jaren heeft samengewerkt met ons. Er zal dus worden teruggeblikt met een lach en een traan.

16 opmerkingen:

  1. Hallo Marja,
    Gezien de omstandigheden is het dus heel verstandig om wat eerder met pensioen te gaan, financieel gezien dus. En fijn ook want dat betekent gewoon veel meer tijd om samen leuke dingen te doen. Ik kan me ook voorstellen dat het een heel dubbel gevoel geeft want het was eigenlijk nog niet de bedoeling, lees ik... Ga er allebei lekker van genieten en blik straks met een groete glimlach terug op al die mooie (en misschien ook wel minder mooie) jaren...
    Ik wens je een mooie nieuwe week en straks heerlijke feestdagen, samen met jullie vrienden...
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zal wel even slikken zijn, ja, maar nu kunnen jullie samen van het leven genieten. (voor zover je dat nog niet deed ;-))
    Fijne dagen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is niet leuk als het op deze manier moet gaan en een lach en een traan mag toch op zo.n moment. in ieder geval een mooie tijd voor jullie samen . Gewoon anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ach beste Marja alles heeft meestal een keer zijde. Ik wens jullie goede moed met deze verandering.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toch is het heel goed om zo'n moment te markeren en zeker met vrienden die er nauw bij betrokken waren. Terugblikken en vooruit kijken daar draait het om. Veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is niet leuk als je door omstandigheden gedwongen wordt eerder op te houden met werken dan je van plan was. Maar och...er zijn ook ergere dingen toch? Hij heeft het merendeel van zijn werkzame leven een baan gehad en dat is meer dan menig mens tegenwoordig kan zeggen. En het brengt ongetwijfeld ook weer leuke dingen met zich mee.....
    Heel veel plezier met al die "vrije tijd" en nogmaals fijne feestdagen!
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Voor zzp-ers is het bijna onmogelijk volgens mij op dit moment. Het is niet leuk want je wil het boekje eigenlijk op een normale manier uitlezen en u moet het opeens in een versneld tempo. Wie weet waar het goed voor is en gelukkig gaat het maar om 1 jaar. Hoe dan ook: ik wens jullie heel fijne feestdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Er zijn nog steeds vrij veel beroepen waar men al veel vroeger met pensioen kan , 64 jaar is niet overdréven jong om te stoppen met werken. Maar normaal gesproken groei je er dan al een aantal jaren naar toe en dát liep voor jullie dus iets anders ,dat is misschien waar waarom je er nu een beetje tegenaan hikt!
    Het zal vást wel goed komen en als het veel geld gaat schelen is het al helemaal een goede beslissing lijkt me.
    Ik hoop dat jullie gauw aan het idee gewend zullen zijn en voor de tuin is het natuurlijk prettig om wat meer mankracht in huis te krijgen;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het voelde al een paar jaar als pensioen, maar dan onvrijwillig. Er was gewoon geen handel meer. Ons huis staat niet voor niets te koop. Een echte pensioenuitkering gaat hij ook niet krijgen natuurlijk. We zullen moeten wachten tot de lijfrentepolis is afgelopen en dat duurt nog eventjes. ;o(

      Verwijderen
  9. Oef, Marja dat valt allemaal niet mee. Maar vervroegd pensioen is dan waarschijnlijk toch de beste oplossing.
    Ik wens jullie alle goeds en met de vrienden een fijne avond. Goed om te delen met mensen die jullie begrijpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jammer dat het pensioen ineens versneld voor de deur staat. Desondanks hoop ik dat jullie zullen kunnen genieten van de kersttijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lijkt me inderdaad best heftig om 'ineens' niet meer te hoeven. Maar ik wed dat het een goed besluit is!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik gun iedereen zo'n pensioenleeftijd. Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat het een dubbel gevoel geeft. Veranderingen in het leven zijn de moeilijkste om mee om te gaan. Toch denk ik dat jullie een anders drukke agenda krijgen...
    PS: mooie blogachtergrond heb je!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Niet leuk als het zo moet gaan .....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat is zeker een hele stap, Marja! We leven enorm met hem mee! We bellen deze Kerst even, goed? xxxxx Ann

    BeantwoordenVerwijderen