Zwijmelen op zaterdag 51


Johann Pachelbel (Neurenberg, 1 september 1653 – 3 maart 1706) was een Duits organist en componist uit de barokperiode, die het bekendst is geworden vanwege zijn "Canon in D". Pachelbel was één van veertien kinderen uit twee huwelijken van een wijnslijter uit Neurenberg. Hij begon zijn muzikale ontwikkeling onder leiding van ene Schwemmer en vervolgde deze later aan de universiteiten van Altdorf en Regensburg. In 1671 verhuisde Johann naar Wenen waar hij student werd en zelfs vervanger van de organist Johann Kasper Kerll aan de Weense hofkapel. In 1677 werd hij organist in Eisenach, de stad waar acht jaar later Johann Sebastian Bach geboren zou worden. Later werd Pachelbel organist in Erfurt in het Duitse Thüringen, zijn belangrijkste leerling in die tijd was Johann Christoph Bach III, de oudste broer van Johann Sebastian Bach. In 1690 werd Pachelbel organist aan het hof van Stuttgart. Behalve de bekende Canon in D voor drie violen en basso continuo componeerde Pachelbel een aanzienlijk aantal instrumentale ensemblewerken, cantates en orgelwerken voor de eredienst in de Lutherse kerk.

22 opmerkingen:

  1. Dat is wel heel andere koek als de disco die wij vandaag hebben. Geeft niet als het maar te eten is. Smaakverhaal Marja.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig ...... zowel om naar te luisteren als om zelf te spelen.... al is het geen makkelijk stuk ;-)

    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ps de link van Fre is niet goed, het moet zijn : http://fredriguswereld.blogspot.nl/2013/11/zwijmelen-op-zaterdag_2.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt. Ze had een klein foutje gemaakt. ;o)

      Verwijderen
    2. Ik had eerst een andere video geplaatst, maar er kwamen allemaal letters doorheen. Toen heb ik een andere geplaatst en de tekst gekopieerd. Er is schijnbaar wat fout gegaan. Bedankt dat je mijn linkje hebt aangepast.

      Liefs Frederique

      Verwijderen
  4. troostmuziek...draaide het over en over en over toen mijn moeder gestorven was....tis zo mooi.
    Goede keuze!
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldige zwijmelmuziek ..... práchtige muziek die ook kinderen aanspreekt ik kan me nog herinneren hoe onze oudste kleinzoon als peutertje met zijn hoofd zat mee te knikken , met z'n garnalenvingertje mee tikkend op de tafel en steeds op het juiste moment een pom....pom....pom laten horend potdorie ... zou er zómaar een heel log over kunnen schrijven. Het gebeurd nóg wel eens dat één van de kleinkinderen belt en vraagt"oma hoe heet ook alweer die muziek die Maikel zo mooi vond........ach méns wat een mooie herinneringen maak je los.........

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oeps.. het gebeurT natuurlijk maar ja , ik was zó ver weg in het verleden.....

      Verwijderen
  6. Ben geen zwijmelaar...:-)
    Maar Pachelbel heeft altijd tot mijn favorieten behoord. Door Rietepietz word ik op het idee gebracht dit ook nu al aan Ernstje te laten horen. Tot nu toe vaak kinderversjes en zo, maar ik ga de volgende keer dit opzetten.
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Erg mooi zeg. Ik wordt altijd rustig van dit soort muziek :-)
    Fijn weekend
    Liefs -x-

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi Marja hier kun je echt bij ontspannen ( doe ik te weinig ) hier kun echt bij weg dromen.

    Ook een mooie inleiding daar steek ik nog wat van op.

    Fijn weekend en liefs Laura xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kende het stuk en als ik het niet te vaak draai geniet ik er van. Muziek is er om gevoelens op te roepen en dan is het geslaagd.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Marja
    Ik heb mijn link toegevoegd .Ik kan zelf weer geen video plaatsen en ook niet luisteren bij jullie .Er staat een link naar YouTube en ik hoop dat het werkt op deze manier
    Fijn weekend,Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  11. http://reismeermin.wordpress.com/2013/11/02/zwijmelen-op-zaterdag-met-vioolmuziek/

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nu ik Firefox heb verwijderd kan ik in elk geval luisteren .En wat een prachtige muziek is dit en stilletjes luister ik .Ik zit met waterlanders nu heel even
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit was weer echt zwijmelen Marja! En die beelden... prachtig!
    Een fijne zondag en nogmaals veel sterkte de komende week!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat prachtig, Marja. In stilte genoten met traantjes.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooooooooi! en dan te bedenken dat deze muziek al zo oud is............prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zucht - dít vind ik een van de mooiste melodieën (en ik heb heel wat mooie melodieën in mijn muziekgeheugen). Als ik hiernaar luister, voel ik me licht als een veertje. Zó mooi! Dit is het ware zwijmelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig! Ik kende het niet, maar het raakt me echt wel! Mijn bijdrage ontbreekt. Ben het hele weekend in touw geweest. Gelukkig met alleen maar leuke dingen! Tot volgende week!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. is er ook geen gezegde naar hem vernoemd...een pachelbelletje??????????

    BeantwoordenVerwijderen