Verhalen I

Bezuinigen op eerlijkheid? Ik ken er diverse voorbeelden van uit onze omgeving.

  • Bij een vriendin kwamen de bovenkastjes los van de keukenmuur en donderde haar complete boerenbontservies aan gruzelementen. Ik was daarbij gelukkig niet aanwezig, want het moet een ravage zijn geweest. Zou ik zo lief willen zijn om schuld te bekennen, zodat zij het via mijn wettelijke aansprakelijkheid bij de verzekering kon claimen? 

  • De jonge viervoeter van een zwager protesteerde toen hij een half uurtje in de auto was achtergelaten. Hij wist zijn tijd goed te benutten en ontmantelde een kostbare bestuurdersstoel van het merk Scheel. Wilden wij alsjeblieft het schadeformulier invullen en daarin onze brave Newfoundlander de schuld in de sloffen schuiven? Hun eigen hond was daarvoor namelijk niet verzekerd. Zoiets doe je toch even voor familie? 

  • Dochter en vriendin bakten pannenkoeken in de splinternieuwe keuken van de familie T. Ze hadden dolle pret totdat vriendin een glazen stroopfles uit haar handen liet schieten, waardoor het natuurstenen aanrechtblad beschadigd raakte. Dat kon toch wel eventjes via onze WA worden geregeld, opperde vader T. Onze dochter had hem immers net zo goed kunnen laten vallen. Wie maalt daar nou om? 

Verzekeringen worden op den duur onbetaalbaar door een overdaad aan valse claims. Bovendien is het strafbaar, want je pleegt valsheid in geschrifte. Wanneer bekend wordt dat jij je hieraan schuldig hebt gemaakt, mogen maatschappijen je voortaan weigeren als verzekeringnemer.
Ik wil geen moraalridder spelen of roomser zijn dan de paus. Toch heb ik in bovenstaande gevallen geweigerd mee te werken. Dat zorgde voor wat spanningen en scheve gezichten. Zat ik fout, was ik te braaf voor woorden of duurt eerlijk toch het langst?

Mag ik jullie eerlijke mening horen en hebben jullie ook dit soort situaties meegemaakt, waarin je echt moest kiezen tussen vriendelijkheid en eerlijkheid?

Kijk voor de andere “verhalen” logjes bij Plato

29 opmerkingen:

  1. Het is me gelukkig nooit gevraagd. En ik heb het een ander ook nooit gevraagd. Maar ik kan me zo goed voorstellen hoe dit tot spanningen leidt.Mooie invulling van de WE!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is ons ooit gevraagd...de weigering leidde uiteindelijk tot einde vriendschap.

    Nee heel goed van je zoals je gehandeld hebt!!!

    Ik zou 't nooit vragen en zelfs niet accepteren als 't aangeboden zou worden! Fijn te lezen dat jij met dezelfde oprechtheid in 't leven staat. Wist ik al wel maar extra bevestiging van iets goeds is altijd leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Marja,
    Het is mij nog nooit gevraagd en ik zou het ook nooit doen...hoewel, als een van mijn meiden het zou vragen zou ik het toch heel moeilijk vinden om het te weigeren vrees ik...
    Ik wens je een heel fijne dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is me nog nooit gevraagd, dus ik heb ook nog nooit "nee" hoeven zeggen. Want dat zou ik doen.
    Dit vind ik ook echt niet kunnen. Net wat je zegt: je hoeft niet roomser te zijn dan de paus, maar dit is echt oneerlijkheid.
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is mij ook wel eens gevraagd en ik heb ook nee gezegt. Eerlijkheid duurt het langst en slaapt ook het lekkerst ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie, originele WE300, compliment!
    Eerlijk duurt het langst, ik zou me schamen als ik daaraan zou meewerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het kan ook andersom. Wij waren op vakantie in Denemarken met mijn ouders. Ik droeg nog lenzen. Stom van mij had ik ze in plastic bekertjes gedaan. Ik was met onze oudste naar de wasruimte en mijn moeder had de koffie klaar. Met mijn bekertjes!! Weg lenzen.
    Wij hebben het eerlijk aan de verzekering verteld. Mijn moeder was de schuldige en haar WA verzekering werd ingeschakeld. Maar wij werden niet geloofd. Het werd een touwtrekkerij. Uiteindelijk werd na een half jaar de helft vergoed. |Ik had nieuwe lenzen gekocht en zelf betaald.

    Eerlijkheid duurt niet altijd het langst. Voor vreemden zou ik het zeker niet doen, maar mijn eigen kinderen, ik weet niet of ik zou weigeren. Moeilijk.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het echt bizar dat dit aan je gevraagd werd. En niet 1 keer dus.
    Ik heb het nooit bij de hand gehad maar zou zeker weigeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ga ook voor eerlijk duurt het langst. Sterker nog ik werd getipt over een eigen (kleine) schade die ik bij de verzekering had kunnen claimen. Nooit aan gedacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Soms is het heel erg vervelend om zo eerlijk te zijn vooral als je hoort wat anderen uitspoken en daar beter van worden maar ik zou t ook nooit doen. Mr. X was goed verzekert tijdens zijn reis en krijgt veel geld terug en daar zijn we blij mee maar geen cent extra geclaimd. Aan de andere kant ben ik ook superdom hoor want er is nogal het een en ander gesneuveld door schuld van anderen of wat dacht je van de hond van het nichtje die hier op de laminaat piste en dat ging opbollen, nooit iets mee gedaan. Dikke knuffell van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zoiets is mij nog nooit gevraagd. Ik zou het ook niet doen. Hier werd afgelopen zomer voor de 2e keer ingebroken in de tuinschuur, dit keer slaagde de poging om de zitmaaier te stelen. Volgens de verzekering waren we hiervoor niet verzekerd, ook werd de kapotte afrastering niet vergoed. We kregen 32 euro voor een nieuw slot en bewegingsmelder ..... Niet leuk dus. Na maanden komt de verzekeringsmaatschappij toch over de brug. Ik blij :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nee natuurlijk. Niet aan meewerken. Het is moreel onaanvaardbaar en het haalt het systeem onderuit. In een grijs verleden ben ik nog verzekeringsagent geweest. De eerste les die een tussenpersoon leert is eerlijkheid, t.o.v. de maatschappij als verzekeringsnemer/verzekerde. Dat het je drie keer gevraagd wordt vind ik opmerkelijk. Of het moeten al gefingeerde situaties t.b.v. het verhaal zijn.
    Goed stuk. Het valt me op dat hier alleen eerlijke mensen reageren :-) Waar zijn die slechteriken dan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niets gefingeerd, allemaal waar gebeurd. Helaas.
      Vader van vriendinnetje was zelfs woedend dat we niet wilden meewerken. De dames waren tieners en ik vind dat je ze een voorbeeld van eerlijkheid moet meegeven. Voor die vader heiligde het doel alle middelen.
      Vriendin met gebroken servies vond het flauw van ons en zwager heeft de hond van iemand anders voor zijn karretje gespannen.

      Verwijderen
  13. Het zijn stuk voor stuk oplichtingen en natuurlijk werk je daar niet aan mee. Al is het best lastig om voet bij stuk te houden als er zo'n beroep op je gedaan wordt. Geld haalt helaas niet het beste in mensen naar boven.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nou heel vaag kan ik me herinneren er héél vroeger wel eens géén nee tegen heb gezegd , maar ondertussen weet ik al járen dat verzekeringen duurder worden naarmate mensen méér "kunstjes flikken" .Ik kende inderdaad in die tijd wel mensen die meerdere malen de verzekering beduvelden, vooral de reisverzekering. Mede daardoor heb ik uiteindelijk "inzicht gekregen.
    Kleinere schades declareer ik zelf vrijwel nooit, veel te veel gedoe en ik werk al heel lang zeker niét mee aan fraude en ken wel meer mensen die het pertinent weigeren óók als het om vrienden of familie gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nee ik zou er niet aan mee doen .Maar ik zeg er iets bij .We hebben een best dure brandverzekering en er zijn in de loop der jaren een aantal apparaten net niet in brand gegaan ,gelukkig moet ik zeggen !! Nee niks uitkeren ,er moet eerst de fik echt in gaan .En daar baal ik dan van ,machines echt kapot en geen uitkering !! Moeten we dan eerst de boel echt in de fik laten gaan !!! [[Haalt diep adem]] en nogmaals nee ik doe niet mee aan fraude!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bij echte schade zou je dom zijn het niet te declareren, ik vraag me anders af waarom iemand premie betaald ?

    Verder mag en kan iemand jouw niks kwalijk nemen als jij bij iets wat niet door jouw tot standen is gekomen scheef voor aankijken, dat is te belachelijk voor woorden.

    Ook eerlijkheid duurt niet altijd het langst, zelf na mijn scooter ongeluk meegemaakt, heeft 1 jaar geduurd nadat er uitbetaald werd en dan restschade en niet de nieuwwaarde !

    En dan kan ik boos worden want men betaald trouw de premie en voor wat ?

    Wan praktijken zijn niet goed te keuren , het mes snijd echter van 2 kanten zo moeten verzekeringen ook hun werk naar behoren doen en niet het altijd weg wuiven aan malafide praktijken, want zo arm zijn ze niet als ik die kasten van een gebouwen zie, of het nu het ziekenfonds is, inboedel enzv

    Wan praktijken NEE
    Ter recht declareren JA

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wij vergeten vaak zelfs de mogelijkheid dat iets wel 'ns verzekerd zou kunnen zijn. Dus ... aan oplichten doen wij niet. Ik vind het ook een zeer slecht voorbeeld voor de kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Al worden wij ook wel getild en niet alleen door verzekeringen, toch doe ik het zelf niet. Ook zou ik alleen voor grote schade gaan
    niet voor elk wissewasje.
    groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wel even een dilemma, maar uiteindelijk is NEE ook mijn antwoord. In het geval van het servies zou ik, denk ik, zelf wat vervanging inslaan en cadeau doen. Moraal: zwaar servies nooit in bovenkastjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Was niet eens in me opgekomen dat dit gebeurt. Nooit aan de hand gehad gelukkig. Keigoed dat je "nee" zei. Zou denk ik ook nee zeggen. Goed thema om hier over na te denken.

    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik zou daar ook niet aan meewerken. Ooit viel er een stuk speelgoed op een peperdure design tafel bij het vriendinnetje van de oudste, of wij wilden zeggen dat onze dochter dat had gedaan..Nee dus, einde vriendschap met die ouders..
    Wat mensen niet begrijpen is dat ze je met zo"n vraag in een positie drukken die altijd vervelend is voor jezelf of voor de ander!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ja, erg. Het is inderdaad dank zij dit soort praktijken dat de premies steeds hoger worden. De goedwillende mag weer dokken. Bah.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. groot gelijk om hier niet aan mee te werken !
    het is asociaal dat er om gevraagd wordt !

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hier in de buurt had een tijd geleden een stel ruzie, en degene die buitengesloten was kinkelde een ruit in met een baksteen. Ze vroegen daarna aan hun buren om "onbekende kwajongens" de schuld te geven. Niet dus.
    Omgekeerd maakte ik een zonnescherm bij familie kapot, door onoordeelkundig handelen bij naderen onweer. Ik mocht het van hun niet claimen bij mijn WA, die daar voor is, toch?
    Maar eedoen aan fraude zou mij slapeloze nachten bezorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ja ik had dit pas zelf ook een keer voorhanden maar degene die het vroeg wist meteen al dat ik het niet zou doen. Ik hou daar echt niet van dus ze wisten het antwoord wel. En ik ben echt geen heilig boontje of zo maar dat gaat me te ver. Heb het wel een keer gehad toen ik echt per ongeluk door de ruit bij mijn schoonmoeder ging dat de verzekering niet wilde betalen omdat het familie was. Via de tussenpersonen, die je toen nog had, lukte het toch om hem vergoed te krijgen, dat vond ik wel terecht want waar ben je anders nog voor verzekerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Het is me nooit gevraagd. Misschien wel omdat ik bij een verzekeraar werkte. Maar ook anders zou het antwoord nee zijn.

    BeantwoordenVerwijderen