1499

  • De koningin-weduwe van Frankrijk, Anna van Bretagne, trouwt met de nieuwe vorst Lodewijk XII, die eerder zijn gemalin Johanna van Frankrijk had verstoten. 
  • Vasco da Gama keert van zijn reis naar Voor-Indië te Lissabon terug. 
  • De laatste oorlog tussen de Habsburgers en het Zwitserse Eedgenootschap loopt slecht af voor Maximiliaan. Bij de Vrede van Bazel moet hij de Zwitsers vrijwel gehele onafhankelijkheid toestaan. 
  • De kanselier van Castilië kardinaal Ximenes doopt onder drang en misschien dwang zo'n drieduizend moslims. Een belangrijke moskee wordt een kerk en islamitische boeken worden verbrand. 
  • Amerigo Vespucci en Alonso de Ojeda varen van Europa naar Zuid-Amerika en bereiken de monding van de rivier de Amazone. 

Geboren:
  • Johannes van Ávila, Spaanse jezuïet, prediker en heilige 
  • Edmund Tudor, zoon van Hendrik VII van Engeland en van Elizabeth van York, hertog van Somerset 
  • Paus Pius IV 
  • Diane de Poitiers, gravin van Saint-Vallier 
  • Adrianus Petit Coclico, Nederlands muziektheoreticus, zanger en componist 

En waarom strooi ik al die weetjes over jullie uit? 
Omdat ik hiermee mijn 1499ste berichtje een historisch tintje wil geven.
Tadá!

13 opmerkingen:

  1. Hoi Marja,
    Ik zat me, al lezend, al af te vragen waar dit allemaal heen zou gaan. Maar 1499 posts, daar had ik niet opgekomen. Heel erg leuk gevonden vind ik dit. Al vrees ik dat de weetjes niet zullen blijven hangen bij mij...haha...
    Ik wens je een heerlijke dag vandaag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo Marja, dat is veel! Daar kan ik met 100 voorlopig niet aan tippen haha.
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg origineel! 1499 berichten schrijven en nog steeds vol inspiratie. Morgen is de zwijmel de 1500e. Ik zal je dan feliciteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wat een hartstikke leuke reden, ik dacht al, hoezo geschiedenisles van Marja ;-).
    Wat veel berichten heb jij... Ik zit bijna aan de 1100 maar wel in ruim 9 jaar...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Erg hè? Ik kom gemiddeld aan 500 per jaar.

      Verwijderen
  5. Erg? Helemaal niet erg! Petje af voor deze onvermoeibare graag gelezen KANJER. Afwisselend, origineel, vindingrijk, nou ja noem maar op.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een enorm aantal publicaties. Een prestatie van ehhh... grote omvang. Gefeliciteerd en op naar nummer 1500.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tjonge ... wát een aantal! Geschiedenis is niet zo mijn ding ik vergeet dus metéén álle vermeldde feitjes en onthoud alleen jouw prachtige aantal logjes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hè ik dacht al .Ze zou toch niet terug gaan naar het begin van de kip en het ei.?
    Morgen zwijmel ik naar jou 1500e berichtje.
    groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo, wat een prestatie! Gefeliciteerd met deze mijlpaal!

    BeantwoordenVerwijderen