Verwennen

Echte cadeautjes vind ik de bijna bladstille, zonnige dagen in lente en herfst. De zomerzon is me vaak te heet en dan geniet ik hooguit van het licht terwijl ik me in de schaduw bevind. Maar die zalige voor- en najaarsmomenten zijn voor mij de krenten in de pap. Zoals een kat kan ik me dan overgeven aan het pure genot van warmte en rust.
Een knetterende onweersbui staat eveneens hoog genoteerd op het favorietenlijstje van manlief en mij. Liefst zo hard dat we elkaar nauwelijks kunnen verstaan. De kracht en bruutheid geven een enorme energiestoot. Daar gaan we dan samen van uit ons dak.

Met grote of dure dingen doe je mij geen enkel plezier. Ik geef niets om materiële zaken, maar smelt weg bij lieve woordjes of een aai over mijn bol. Gelukkig hebben wij elkaar daarin helemaal gevonden. Manlief taalt evenmin naar hebbedingetjes of luxe en gaat al glimmen bij het zien van onze kleindochters. Gezelligheid van vrienden en familie die van onze gastvrijheid genieten doen ons ook zo goed. Daar kan geen bos bloemen of geldbedrag tegenop. Reacties van lieve blogmaatjes zijn vaak pareltjes die ik stralend aan mijn ketting rijg. Ik koester me in warme betrokkenheid die zeker niet virtueel aanvoelt.

Zo zijn er enorm veel dingen in het dagelijkse leven die geen cent kosten en tonnen opleveren. Het is een voorrecht om het te zien en op waarde weten te schatten. Het is vreselijk triest om te horen en lezen dat voor sommige mensen het leven te zwaar is geworden. Ik zou ze zo graag zonnestraaltjes sturen of de ogen openen.
Kun je iemand leren genieten? Is het iets wat je kunt overdragen of delen? Als ik wist hoe ik dat laatste zou moeten doen, dan zou ik het vertroetelingen laten regenen of sneeuwen.

Het thema van deze oktoberuitdaging is “verwennen”. Meer verhalen vind je op Plato’s blog. Je kunt meedoen tot 25 oktober.

27 opmerkingen:

  1. Goedemorgen Marja,
    Wat heb je dit ontzettend mooi geschreven. Ik ben helemaal onder de indruk van het zinnetje: Dan zou ik het vertroetelingen laten regenen. We gunnen iedereen het allerbeste maar kunnen het niet voorkomen dat sommige mensen zo heel erg verdrietig zijn soms...
    Ik wens je een heel mooie dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. voel dot net zoals jij het doet, ookdat sommige mensen dit geheel voorbij lopen en dat je dat niet echt kunt uitdelen. geniet ze, lieverd

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi geschreven, sommige mensen kunnen wel wat van jouw vertroetelingsregen gebruiken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie post weer, Marja.
    Ik geniet met jou ook van mooie voorjaars- of najaarsdagen. Ik houd ook wel van de zomer maar kan niet tegen hitte. Jullie voorkeur voor onweer deel ik dan weer niet:-)
    Ik geniet echt van alles om me heen, dus ook van al de mooie voorwerpen etc. die we in de loop van ons leven hebben vergaard. Mijn huis en alles erin is me echt dierbaar en ik ben blij dat ik mijn eigen sfeer kan scheppen met de creativiteit die in me zit.
    En ja, dat zou ik ook willen: dat we in staat waren vertroetelingen te brengen bij mensen die het nodig hebben. Maar weet je: hoe ouder ik word, des te meer realiseer ik me dat die kunst om te genieten van kleine dingen in een mens zit, of niet. Daar kan een ander niks aan veranderen, geloof ik.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi onder woorden gebracht!
    Positief zijn, de leuke/fijne kanten van het leven zien... Niet iedereen kan dat.
    En dan is het mooi dat je een voorbeeld kunt zijn voor anderen.
    Het glas is vaker half vol dan half leeg!
    Een prachtige WE, met fijne inhoud.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heb je een lief stukje geschreven Marja .Prachtig !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Blij met de juiste dingen in het leven, jullie tweetjes!! Goud waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooi Marja! Door je logjes maak je andere mensen ook blij hoor!
    Geluk is niet te koop, het zit in kleine dingen.
    Gisteren heb ik allemaal herfstfoto's gemaakt. Een afgevallen blad met mooie kleuren, een glimmende kastanje, daar word ik nou blij van.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kadootjes van de natuur noem ik het. En dat zijn er veel. Iedere dag weer. Een spinnenweg met dauwdruppels, de gel die even op visite komt, een grote libel met prachtige kleuren, een onverwachts bloemetje in de tuin waarvan je niet weet waar die weer vandaan komt. Wat zouden we zijn zonder de natuur en wat heerlijk om de gave te hebben om het te zien. Alsof je een zesde zintuig hebt of zo want niet ieder ziet t zo hoor dat heb ik wel gemerkt. Dikke knuffel lieverd.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een heerlijk blog Marja .Dat is toch het mooiste ,het genieten van de kleine dingen om ons heen .Ook ik merk steeds meer hoe weinig ik nodig heb om blij te kunnen zijn .We zitten nog elke dag buiten om nog te genieten van het mooie zachte weer .
    Fijne dag Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig omschreven deze gevoelens van jou! Heerlijk dat je blij kunt worden van kleine dingetjes hè.
    Ik heb zaterdag een bloemetje gekocht voor € 2,19 en het staat zo mooi, daar word ik ook helemaal blij van. Of een klein plantje van € 1,50 op de markt ;-). En mijn kleindochters die straks weer staan te springen (van de jongste krijg ik vast weer een prachtige tekening) als we komen omdat we elkaar toch weer een aantal maanden niet gezien hebben. Geen idee of je dat aan mensen kunt leren, maar vertellen doe ik het zeker!
    Geniet lekker van deze mooie herfstdagen, ik ben heel blij dat ik dit nog even mee kan maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik weet niet of het je aan mensen kunt leren. Maar ik denk dat je met het benoemen en delen al heel veel gewonnen hebt.
    Gelukkig kan ik het wel, genieten. En ik geniet me bij vlagen dan ook suf! En ik heb altijd bewondering voor mensen die het zoveel 'slechter' hebben en het ook kunnen. Mooi blogje Marja. Hiermee heb je me echt verwend!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi geschreven Marja! En wat een rijkdom, jullie kleindochters, daar kan geen fortuin tegen op!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een práchtig stukje levenswijsheid en ik kom hier héél vaak een klein beetje"verwennen " tegen en neem dat dan stiekem "tot me" ! Je hebt helemaal gelijk natuurlijk ........al is genieten van kleinigheden makkelijker als je minstens een bepaald minimum aan geborgenheid hebt. Toch heb je levenskunstenaar die ook zonder het absolute minimum een blij leven leiden en daar neem ik mijn petje voor af.
    Jammer genoeg is het vaak zo dat juist de klagers het zo slecht nog niet hebben maar alleen maar nooit tevreden zijn. Ik weet zéker dat veel van je lezers jouw logjes als troetelbuitjes aanvoelen ,ik in ieder geval wél, ik ben blij met je!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ook ik viel als een blok voor je laatste zin en heb aan al die positieve reacties niets origineels meer toe te voegen. Nou ja, één ding dan: blijf ons met je vertroetelingen verwennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb voor de paravereniging net een boek gerecenseerd over zelfhypnose. Het aardige van dat onderwerp is: iedereen kan het op eenvoudige wijze leren en het is niet esoterisch, gevaarlijk of vreemd. Sterker nog, mensen doen het vaak, maar dan in negatieve zin en dan hebben ze het zelf niet eens in de gaten (zichzelf als het ware de put in programmeren).
    Ik gun iedereen die zwaar door het leven gaat, de mogelijkheid het eens te proberen en zichzelf wat positiever te programmeren, om het zo maar eens te noemen. Het leeft zo heerlijk vrij. Jij doet dat al en je getuigt er op zonnige wijze van.

    Prima WE, zo aan het begin van de herfst.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Fijn hè Marja dat genieten van de natuur. De kleintjes die zich even tegen je aan nestelen.Zondag kreeg ik van kleinzoon een prachtige grote ,door hemzelf getekende ,ingekleurde en uitgeknipte grote
    vlinder., heeeeeerlijk.
    groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooie WE. En het zijn de kleine dingen die het doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik denk dat het wel te leren is eigenlijk. Uiteindelijk bepaal je zelf hoe je je voelt, elke keer opnieuw. Probleem is dat veel mensen dénken dat hun brein dat bepaalt, met andere woorden: het brein is de baas. Het is een foefje maar het is aan te leren. Denk ik. Maar ja. Wie ben ik....

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Een prachtige we300, genieten, het zit hem in de kleine dingen. Mooi dat jij je zelf en je man daar mee kunt verwennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat moet ik nog toevoegen aan alles wat is gezegd.
    Jij verwent al je lezers dagelijks, ze komen hier graag. Dat is top.
    Genieten zit niet in luxe, maar ach dat te zeggen is onder dit blog eigenlijk overbodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Zo mooi, Marja!
    Je hebt het over de deugd 'delen'.
    Dat is zo een mooie deugd, omdat je daar een stukje van jezelf weggeeft.
    Overkoepelend wil ik daar nog aan toevoegen, "alles wat je voedt, groeit"!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. *in ontroering*.....*slik brokje weg*......WAUW!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Prachtig Marja......ik moet gelijk aan een liedje denken ;-) Maar die is voor een ander opdracht.
    Ja je gedachten goed stemt mij in ieder geval positief...dank je daarvoor !

    BeantwoordenVerwijderen
  25. De dingen die je met geld niet kunt kopen, zijn altijd de mooiste :D

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Tevreden en positief het leven door. Mooi om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen