Keukenprins

Manlief kookt bijna dagelijks. Ik ben daar heel blij mee.
Waar ik de eerste tweeëntwintig jaar van ons huwelijk traditioneel de honneurs waarnam, pakte hij zestien jaar geleden het stokje liefdevol over. Onze rollen wisselden door veranderde leef- en werkomstandigheden.
Hij kookt volgens het boekje. In dit geval een kookboek uit de jaren zeventig. Heel soms experimenteert hij een beetje en in veel gevallen is het resultaat smaakvol en bevredigend.
Een van de uitzonderingen ontstond nadat hij per ongeluk kaneel in plaats van nootmuskaat gebruikte. Het resultaat was ronduit smerig. Terwijl hij in feite beroemd is om zijn heerlijke gehaktballen.
Hij blijft natuurlijk mijn allerliefste keukenprins en menigeen is jaloers op mij. Ik houd hem dan ook lekker voor mezelf.

20 opmerkingen:

  1. Haha, dat kan ik me heel goed voorstellen! Zo'n keukenprins moet je nooit wegdoen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In recepten uit het Midden-Oosten zie je vaak kaneel (met bv gember en rozijnen) in gehakt, goed gebruikt is het echt lekker.
    Wees maar lief voor je keukenprins!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van dit blogje straalt de liefde van af, mooi om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heerlijk een man die voor je kookt !!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik snap je heel goed, het is heerlijk als er voor je gezorgd (en gekookt) wordt.
    Manlief neemt hier op GC ook vaak de pannen van mij over, doet sowieso altijd het ontbijt en altijd de afwas. Ik houd hem ook in ere hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk lijkt mij dat, eh ruilen?(grapje)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nee hoor , jij mag je eigen chef kok houden want ik heb er zélf één! Onze "rolverdeling"is eigenlijk precies eender als bij jullie. Toen hij in de deeltijd VUT kon is hij begonnen met koken en hij doet dat nu al jaren vrijwel altijd .....en tot grote tevredenheid , zelfs het ontbijt maakt hij altijd! Dat hebben wij góed bekeken hé!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker weten. Mijn vader nam de pannetjes over van mijn moeder toen hij in de jaren 80 met de VUT was en mijn broer kookt ook vaak. Het zit dus in de familie. ;o)

      Verwijderen
  8. Het lijkt mooi en jaloersmakend, zo'n keukenprins. Maar jullie zullen wel door de omstandigheden gedwongen zijn en gelukkig dat het bij jullie op deze manier goed werkt. Houd je keukenprins in ere!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet echt gedwongen. Hier kun je iets meer lezen over onze keuzes:
      http://rammelaars2.blogspot.be/2012/06/in-het-diepe.html
      http://rammelaars2.blogspot.be/2011/11/inslaan.html

      Verwijderen
  9. Heerlijk, ik heb ook een keukenprins, alhoewel hij zich er de laatste tijd weinig tijd voor gunt stond er ineens zaterdagavond als vanouds een heerlijke maaltijd op tafel!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn man weigert vooralsnog het stokje over te nemen, helaas

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Marja,
    Haha, ik heb ook zo'n keukenprins. Ben kookt bijna altijd en ik vaar er wel bij hihi...
    Zelf kook ik ook nog wel eens hoor, maar niet meer zo vaak. En ik hou hem ook voor mezelf...Juist!
    Ik wens je een heel fijne nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn man is geen keukenprins, maar dat is werkelijk het enige "mankement" dat de man heeft, dus mij hoor je óók niet klagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat is ook toevallig! Zeker een mannenafwijking. Ik heb vanmiddag ook kaneel ipv nootmuskaat door de gehaktballen gedaan. Maar echt vies was het toch niet, wel totaal anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Manlief is op maandag thuis. Dan kookt hij. Hollandse pot. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Die van mij staat ook regelmatig zijn mannetje in de keuken. Met nasi en erwtensoep bemoei ik me helemaal niet.
    Toen we nog werkten stonden we altijd samen in de keuken en namen tijdens het koken de dag door. We doen dat nog steeds en hebben altijd wel een gespreksonderwerp. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat we er een glaasje droge sherry bij nuttigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goed idee om manlief aan te houden. :-) Niet verkopen, niet ruilen. Gewoon laten doorkoken.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat fijn voor jou, zo'n man aan het fornuis!! Ik ben jammer genoeg niet bij de gelukkigen, en mag elke avond zelf koken.
    In het WE probeer ik dan wat nieuws uit en manlief zit dan meestal als eerste aan tafel :-)

    BeantwoordenVerwijderen