Disney

Disney is opgericht op 16 oktober 1923 door Walt Disney en zijn broer Roy Oliver Disney als de Disney Brothers Cartoon Studio en heeft de meeste jaren van zijn bestaan Walt Disney Productions geheten. Pas op 6 februari 1986 kreeg het bedrijf de huidige bedrijfsnaam, die een neutraler beeld van het concern moest geven.
The Walt Disney Company (Disney en Disney Associates) is een van de grootste mediaconglomeraten ter wereld, de grootste wereldwijde exploitant van themaparken en een marktleidende producent en distributeur van animatiefilms. Het concern heeft sinds 2 januari 1962 een beursnotering aan de New York Stock Exchange en maakt deel uit van een van de belangrijkste beursindices ter wereld, de Dow Jones Industrial Average-index. Het hoofdkantoor is gelegen in de Walt Disney Studios in Burbank, Californië. (bron: wikipedia)

12 opmerkingen:

  1. Hoi Marja,
    Wie is er niet groot geworden met Disney tegenwoordig... Al die prachtige films die ze gemaakt hebben. Heerlijk!
    Mijn jongste, Laura, kreeg voor haar verjaardag van haar vriendinnetje een weekendje naar Disney Parijs. Ze zijn er samen pas geleden naar toe geweest en ze hebben wederom genoten...
    Ik wens je een heerlijke dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig, dat jij met Disney opent vandaag. Op de radio was het ook aan de orde. "It's a small world afterall"

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen toeval. Ik zocht op datum en vond dit.

      Verwijderen
  3. Als ik mijn zoon goed begrepen heb hebben zij zelf een flinke vingen in de pap ( d.m.v. sponsoring) in een tekenacademie. De bedoeling daar achter is dat zij daar dan de meest bruikbare talenten uit kunnen vissen.
    Waarschijnlijk is het één van de scholen waar Santy probeert aangenomen te worden. Het zou wel goed bij zij stijl passen en is atuurlijk een prácht gelegenheid om met wat geluk meteen in een baan te rollen.! Maar dan moet je wél veelbelovend zijn , we wachten maar af!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ongelooflijk wat een creaties WD op de wereld heeft gezet.
    Sneeuwwitje en Bambi gezien in Du Midi, vlak voor de stad. Daar draaiden ze veel kinderfilms. Of ben je daar nooit geweest?
    Vroeger hadden we een abonnement op Donald Duck. De spanning als die op de mat viel en dan wie het eerst hem mocht lezen.
    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, wij kwamen daar ook regelmatig. En om de Donald Duck werd gevochten. ;o)

      Verwijderen
  5. Geweldig stukje, Marja. Ik kreeg een DD abonnement in oktober 1952. Nu lees ik de DD nog steeds en ik ben gek op die oude tekenfilms. De nieuwe niet meer zo heel erg. Die tekenstijl vind ik minder mooi. Maar DD is voor mij onsterfelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. WD is een begrip, wie is er niet groot mee geworden hè... neem alleen de Efteling al met zijn sprookjesbos. Dat vond ik toch altijd zo geweldig. En mijn kleindochters dit jaar ook :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Toch knap dat Disney nog steeds nieuwe films produceert. Mijn allereerste film was Dombo het vliegende olifantje. In de bios vierde ik met 3 vriendinnen mijn 7e verjaardag. Wat snel de tijd hard voorbij1

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De oude Disneyfilms, prachtig. Ik weet niet wie er meer genoot als we keken, dochter of ik. Nog steeds kan ik ervan genieten!

    BeantwoordenVerwijderen