Thursday Challenge "Beverages"

Augustus 1982. 
Afsluiting van een periode. 
 De laatste borstvoeding. 

Een stukje uit mijn tweede autobiografietje
“We wilden allebei graag kinderen en de voorbereidingen waren in volle gang. Het bleef onze hobby overigens. Ik genoot met volle teugen van elke zwangerschap, kraamtijd, borstvoeding en ontdekte dat ik helemaal in mijn element was. We konden helaas niet aan de gang blijven, want na 5 jaar waren alle kamertjes vol en de auto ook. Met weemoed heb ik Ronald op zijn eerste verjaardag de allerlaatste keer borstvoeding gegeven.” 

Kijk op deze website voor andere drankjes. 

24 opmerkingen:

  1. Hoi Marja,
    Ik heb beide dochters maar heel kort borstvoeding gegeven, echt maar een paar weken. Ze vielen alleen maar af, ik had niet genoeg voeding... Maar de zwangerschappen en de kraamtijd waren wel heerlijk. Ik kan soms echt met weemoed terugdenken aan die tijd. Zelfs nu nog, na zoveel jaren...
    Fijne dag vandaag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O ja.... vertel mij wat , ik had wel 8x zwanger willen zijn! Tijdens mijn zwangerschappen was ik altijd op z'n best maar , net wat je zegt, vol is vol als je iedereen nog een beetje leuk plekje wilt kunnen geven.
    Maar zó lang borstvoeding geven was me niet gegund, ik was al blij dat het lukte om de eerste 4 maanden vol te maken .
    Prachtige foto "om te hebben" , in "mijn tijd" niet zo héél veel eerder , was er slechts het begin van je niet generen voor alles dat met de voortplanting te maken had en foto's maken tijdens de bevalling e.d. was toch nog nét een stapje verder ...jammer !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi, zo lang zelf je kind kunnen voeden. Mijn oudste heb ik drie maanden en mijn jongste maar zes weken kunnen voeden. Toen was het over. Wat een prachtige foto overigens.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie foto en zeker met jouw verhaal erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig verhaal Marja, kan heel goed inleven in wat jij bedoelt, ik had ook het liefst constant zwanger rondgelopen... maar ja helaas heb je dat niet zelf in de hand.

    Prachtige en ontroerende foto, hele mooie bijdrage.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie foto en herinnering. Zoontje heeft er nog zin in zo te zien. ;0)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een schattige foto... leuk dat dit moment is vastgelegd. Ik vind het altijd prachtig om te zien, maar ik heb zelf geen borstvoeding gegeven aan mijn kids. Op de een of andere manier vond ik het helemaal niks voor mij, problemen gezien bij een vriendin en schoonzus. Ik dacht, als ik het gevoel krijg dat ik het toch had moeten doen hoop ik dat we een tweede krijgen waar ik het wel bij kan doen. Maar ook bij de tweede had ik die behoefte niet. Nooit gemist ook trouwens. En ik was in die tijd zeker niet de enige...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Trouwens, voor wat betreft de zwangerschappen, de bevallingen en de eerste 6 maanden had ik er ook wel 10 willen hebben :-). Heerlijk!

      Verwijderen
  8. Mooie foto, wat nog versterkt wordt door je verhaal erbij. Heb mijn oudste 7 maanden borstvoeding kunnen geven en de jongste ongeveer 5 maanden. Maar altijd heel emotioneel dat ik dat zomaar kon.
    Wat maakt zo'n foto veel los bij de lezers (enj kijkers)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel mooie foto bij het onderwerp.
    Heel mooi verhaal bij de foto. Ook ik had een fantastische zwangerschap. Voelde me uitstekend. Nooit misselijk. Ik kreeg allemaal slagen in mijn haar. Helaas kon ik maar 6 maanden borstvoeding geven (ook 'gewoon' op het werk in de koffiekamer). Omdat ik al 41 jaar was toen de dochter geboren werd en ik een zwangerschapsvergiftiging kreeg in de laatste dagen, was er van een tweede geen sprake meer. Jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige foto, ik heb de oudste drie weken met pijn en moeite borstvoeding gegeven, daarna werd ik zo ziek en kreeg ik zoveel antibiotica dat het niet meer kon/mocht. Nummer 2 was te vroeg geboren en ik was zo zwak door de bevalling dat het werd afgeraden en nummer 3 heb ik met voorgaande ervaringen gelijk de fles gegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie foto Marja!
    Gezellige tijd was dat, de tijd dat de kinderen nog klein zijn.
    Ze zijn dan nog zo van jezelf, als je begrijpt wat ik bedoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie foto Marja
    hoeveel kinderen hebben jullie samen gekregen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vier, een dochter en drie zonen. Ze zijn geboren in '76, '78, '79 en '81.

      Verwijderen
  13. Wat een mooi symbolisch moment om te stoppen met borstvoeding en prachtige foto! Ik heb het ook bijna een jaar volgehouden. Het is prachtig hoe minder preuts mijn dochter nu ook met borstvoeding omgaat. Gewoon afkolven in de huiskamer voor als mama even op stap is. De baby drinkt zowel uit borst als uit flesje met moedermelk. Leuk weetje vertelde ze: Poezen lusten geen moedermelk, te weinig vet.

    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik moest een kéér de knoop doorhakken. Dan maar op zijn verjaardag. Je ziet al cadeautjes op de achtergrond. We vierden het altijd 's ochtends met het hele gezin in en op bed.
      Ik geneerde me toen ook niet, hoor. Ik voedde gewoon in de kamer op de bank. Met of zonder visite. Ook in de trein heb ik wel eens gevoed.

      Verwijderen
  14. Wat een bijzondere foto zeg .......... dank je wel dat je die en je biografietje met ons deelde.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De zwangerschap was een groot feest. De bevalling en de postnatale depressie daarna een stuk minder. Borstvoeding geven vond ik geen succes. Ik heb tot 4x toe in 3 weken tijd een borstontsteking gehad, en was er heel snel klaar mee. En mijn dochter woog 9 pond bij de geboorte, dus ze kon 't missen. Een hele opluchting voor mij. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je het gevoel, de verbonden heid miste. Ontroerende foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig. Wat een mooie periode was dat toch he? Het gaat allemaal veel te snel!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb drie keer lang borstvoeding gegeven, heerlijke tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Na al mijn vervelende zwangerschappen wilde ik heel graag mijn zoon borstvoeding geven maar hij lag in de extra care en ze dachten in het ziekenhuis dat hij nog niet snel zou drinken dus beter geen borstvoeding. Toen hij na twee dagen al een flesje dronk had ik er heel veel spijt van, had dat graag een keer mee willen maken. Maar goed hij is er ook groot mee geworden en ik legde hem gewoon lekker op mijn blote lijf als hij dronk, dat vond ie ook heerlijk. Mooie foto trouwens, leuk verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een lieve foto.Ook voor mij twee heerlijke zwangerschappen ,helaas maar bij alletwee en paar weken borstvoeding maar wat heb ik genoten .Ik had wel tig keer dit alles mee willen maken ,maar twee was toch wel genoeg
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Tja, ik kan het me wel een beetje voorstellen. Een einde van een tijdperk. Zijn eerste stap op weg naar onafhankelijkheid. Een bandje dat wordt gebroken.

    BeantwoordenVerwijderen