Spinnen

Beste Homo Sapiens,

Dit is een smeekbede namens mijn soortgenoten.
Zou u zo vriendelijk willen zijn om niet met uw snuitwerk door onze noeste arbeid heen te banjeren? Wanneer wij net klaar zijn met onze unieke webben tussen twee struiken, komt u nonchalant onze kunstwerkjes vernielen. Daarbij maakt u ook nog eens een hoop lawaai en mept doldriest in het rond, waardoor wij van schrik in het territorium van onze buurman belanden.

Wilt u alstublieft een beetje rekening houden met al het goede werk dat wij verrichten? Zonder ons zouden uw zomers vergeven zijn van de muggen en vliegen. Wij doen ongelooflijk ons best om hun aantallen binnen de perken (lees: webben) te houden. In samenwerking met de vogels, kikkers, vleermuizen, libelles, kippen en vissen proberen wij de overlast van dat gespuis te minimaliseren. Enige dankbaarheid is dan toch meer op zijn plaats, dachten wij persoonlijk.

Onze familie Arachnida heeft het beste met u voor en het geeft dan ook geen pas dat wij worden geplet onder schoenzolen of luidruchtig worden opgezogen door metalen buizen. Hoe kunnen wij in een al dan niet zakloze ruimte in vredesnaam ons klusje klaren, vraag ik u in alle oprechtheid?

Uw wijdverbreide angsten zijn nergens op gebaseerd. Wij bijten zelden en verspreiden evenmin ziektekiemen. Sommige familieleden zijn zelfs bijzonder aaibaar. Het wordt dan ook hoog tijd dat er wat nuchter verstand en verantwoordelijkheidsgevoel wordt getoond door uw soort, dat beweert de kroon op de schepping te zijn.

Gelukkig las ik op een paar van uw webben dat nog niet alles verloren is. Jawel, er zijn enkele goedwillende bloggers die ons liefdevol buiten zetten in plaats van vermoorden. Laat deze trend aanstekelijk werken, zodat onze familie voor uitsterven wordt behoed. Wees zo humaan om deze boodschap door te geven.

Met de meeste hoogachting,
Sebastiaan III
  
Andere hersenspinsels vind je bij Plato

32 opmerkingen:

  1. Hij is leuk, Marja. :0))
    Doet me denken aan mijn moeder die, als ik met grote angstogen naar een spin wees, het "ongedierte" voorzichtig in een stofdoek ving en buiten de vrijheid gaf. Onder het motto; Spinnen zijn nuttige beesten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marja,
    Geweldig dit verhaal. Ja, ik voel ze zo nu en dan alweer, in de tuin als ik 's morgens vroeg richting schuur loop. Dan strijkt er zo'n draadje langs mijn gezicht... Het is er weer de tijd voor. Maar in huis nog niet gezien hoor...
    Ik wens je een heerlijke dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. geweldig Marja! ja, ik probeer mijn angst te overwinnen en deze nuttige diertjes niet in hun noeste arbeid te storen. ik zie hen inderdaad liever dn dt lastig rondfladdreren gespuis!
    Leuke allusie op AMG Schmidt, 'de spin Sebastiaan'.
    goetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weergaloos, Marja, zo'n smeekbede. Ze hebben nog gelijk ook. Maar waarom zien ze er dan ook zo eng uit. En waarom gaan ze net boven het pad van de voordeur zitten weven en werven? Dat is toch een punt van aandacht bij de volgende centrale vergadering van achtpotigen. Mijn zoon, die des ochtends niet kan worden beticht van veel opmerkingsvermogen, struint elke ochtend, op weg naar zijn bedrijfswagentje, met blinde kop door de bedauwde webjes. Zijn gevloek is in de wijde omtrek te horen. Ik bedoel maar, wie wordt er op aangekeken? Ik, Plato, natuurlijk.
    Marja, ik hoop dat ze naar jou luisteren. Het zou de soorten een stuk dichter bij elkaar brengen.

    Cornelis Critieck zegt me net dat het niet de soort die, maar de soort dat is.
    Ik weet dat allemaal niet hoor. Ik geef het maar door.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank.
      Cornelis brengt mij in verwarring.
      Kijk hier maar even:
      https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/de-het-soort

      Verwijderen
  5. Wat een grote onzin, dat is natuurlijk weer een opmerking om mij in discrediet te brengen. Plato weet natuurlijk ook wel dat het hier wel degelijk die moet zijn.

    Grommende groet,

    C. Critieck.

    O ja, goed stuk mevrouw Marja. Kriebelig goed, zou ik zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu ben ik het spoor helemaal bijster......

      Verwijderen
  6. Jolanda Kalisvaart10 september 2013 om 09:23

    mooi hoor maar ik blijft het enge beesten vinden, klein maakt mij niet uit maar van die grote.
    Dan geef ik toch een gilletje.

    Maar het blijven nuttige beesten dus dood ik ze niet hoor maar vang ze ( laat het vaak doen ) en laat ze naar buiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Marja wat heb je dit uniek mooi gedaan.
    Ik heb er echt bijzonder van genoten.
    Zeer leuke invalshoek voor de We-300 spinnen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste Sebas de Derde,
    Ook als ik niet wil, dan vernietig ik nog legers van uw soortgenoten.
    Hier in het boshuis en vooral de bostuin nestelen jullie je met legioenen tegelijk en tja...als ik alleen al loop heb ik weer een paar bouwwerken en een paar families omgelegd. En hoewel ik het al vele malen heb gezegd luisteren jullie niet als ik zeg: NIET IN MIJN HUIS KOMEN!
    Dan blijft mij niets anders over dan u en de uwen met de door u genoemde middelen te lijf te gaan!
    Want als jullie zelfs 's nachts over mijn bed willen kruipen, dan moet ik er wel een stokje...uhh...buisje voor steken!
    Met vriendelijke groet,
    Janny uit het boshuis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Namens Bas mag ik u vergeving schenken. Ook wij wonen in een boshuis. ;o)

      Verwijderen
  9. Beste Sebastiaan, jij en je soortgenoten zijn van harte welkom in mijn tuin. Groot genoeg dus ruimte voor ons allemaal. Maar ga nu alsjeblieft niet op het pad naar de schuur of dat naar de containers een joekel van een web zitten maken. Ik zal het toch moeten vermorzelen om mijn dagelijkse bezigheden te kunnen verrichten. En ga ook niet naar binnen want daar horen jullie niet. Als jullie met ons rekening houden, zullen wij met jou en je soortgenoten rekening houden. Dan wonen we vredig samen op deze wereld.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik weet het, jullie zijn nuttige dieren. Maar mijn angst te groot. Dus ga je nuttige werk maar bij de buren doen, want hier staat de stofzuiger paraat.
    Ik vergeet de laatste zinnen van Mevr Schmidt nooit:
    'binnen werd een moord gepleegd,
    Sebastiaan is opgeveegd'(ik heb het boekje)

    Geweldig verhaal, Marja!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Beste Sebastiaan
    Tot mijn schaamte moet ik bekennen dat jouw soortgenoten regelmatig in de stofzuiger verdwijnen.Jammer genoeg vond een van jouw soortgenoten het nodig om mij te bijten en sinds die tijd vind ik jullie echt niet zo leuk .Vooral de heel grote Zwarte exemplaren .Sorry Sebastiaan !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Sebastiaan,

    Ik ga dit stukje even aan Fleur laten lezen, zij is namelijk als de dood voor jou en je soortgenoten. Misschien helpt dit dan!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk geschreven Marja, vanuit de spin gezien.
    Maar wij mensen houden niet van die kleverige draden in ons gezicht.
    Als Man thuis is vangt hij de spinnen als er een in huis zit, maar is hij niet thuis dan komt de stofzuiger voor de dag helaas. Nou ja kleintjes durf ik wel te pakken. Wat een held he?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Beste Sebastiaan,
    Natuurlijk begrijp ik wel dat het niét leuk als je huis steeds overhoop gegooid wordt, maar waarom heb je het dan toch gemaakt van vrijwel onzichtbaar bouw materiaal.... een paar ledlampjes op de hoeken zou écht heel veel schelen en wat kóst dat nou helemaal!
    Evengoed doe ik m'n stinkende best om jou en je familie te sparen want geloof me , ik loop héus niet voor m'n plezier in die kleverige spullen . Met een béétje samenwerking moet het toch wel lukken elkaar niet te hinderen. Kies jij nou plekjes die niet mijn looppad kruisen dan beloof ik je familie te sparen als zij per ongeluk een keer in ons huis verdwaald zijn !
    Hebben we een deal?

    P.S. je hebt hier natuurlijk een gewéldig verhaal gesponnen;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Sebastiaan,

    Dat jullie buiten leven vind ik prima. Maar blijf dan ook buiten. Ik kan niet garanderen dat je ons huis levend verlaat. Weest gewaarschuwd.

    Mrs. T.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Sebastiaan, ik begrijp het helemaal! Ik pak jouw soortgenoten altijd voorzichtig beet en begeleid ze naar buiten. Als ze ERG groot zijn dan pak ik wel een stukje keukenpapier want dat hoeft nou ook weer niet.
    Dit is wat ene Cornelis Post over jou geschreven heeft:
    Spinnen in de morgen:
    angst en zorgen.
    Een middagspin brengt zegen in.
    Een avondspin:
    liefde en min.
    Spinnen in de nacht:
    weelde en pracht!

    Vooral 's nachts ben je altijd welkom!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mijn broer - 1 meter 96 - is als de dood voor spinnen. De lefgozer pakt de stofzuiger en pfffft dat was dat. *schudt verontwaardigd met hoofd heen en weer*

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vrouwen weten allang dat lengte niets zegt ......

      Verwijderen
  18. Sebastiaan ik laat mijn kleinzoon dit lezen. Hij is helemaal dol op spinnen.

    Mrs.T dit is een geweldige WE

    groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Sorry Marja ,verkeerd .Hè waarom overkomt mij dit.Mrs.T moet Marja zijn.

    groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik kan Sebastiaan III geruststellen, ik zet ze namelijk ook buiten mits ze me niet te vlug af zijn.
    Mooi Marja hun webben zijn een kunstwerkje vooral als de zon erop schijnt en druppels van dauw of regen erdoor parelen.

    Genoten van deze WE :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Geweldig verhaal, Marja! Toen wij nog coniferen in de tuin hadden, was er elk jaar een huisspin. Die gevoed werd door Husband. Elke dag als hij thuis kwam, ging hij eerst naar de tuin. Naar zijn spin. Het beest werd dik en lui! Maar wel heel leuk. Sinds de buitenverbouwing zijn de coniferen weg en daarmee ook de huisspin. Helaas.....

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Nou als dit geen pleit is voor een 'gebruik van gezond verstand' dan weet ik niet wat dat wel is.

    Sebastiaan, je hebt op heldere wijze weer even iedereen met de neus op de feiten gedrukt. Geweldig gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik vind het een prachtig pleidooi Marja. Alleen lopend door mijn tuin wordt er wel eens wat beschadigd. Alleen opzuigen of doodtrappen doe ik niet aan. Ze mogen buiten lekker hun gang gaan dus ik sluit me helemaal aan bij je betoog.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Helemaal terecht, dit pleidooi!
    Overigens las ik ooit ergens dat er altijd en overal binnen 2 á 3 meter een spin zit. Niet altijd zichtbaar, niet altijd een groot monster, maar toch...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mooi geschreven pleidooi; die komt er wel Sebatiaan III. Politieke ambities? Goeie WE!

    BeantwoordenVerwijderen