Het wel en wee van mijn voeten

Een grappige schrijfveer. Tja, voeten …. Ze zijn vaak de dupe van onverschilligheid totdat ze iets gaan mankeren. Verder verwachten we dat die dingen gewoon doen waarvoor ze zijn bedoeld. Staan, lopen, fietsen, autorijden, sporten, etc. De stakkers krijgen voortdurend het volle gewicht van hun eigenaar te torsen. En dan gaat het wel eens mis natuurlijk. Blaren, huidproblemen, ingegroeide teennagels, eeltpitten en ander leed.

We kunnen ons niet allemaal een pedicure veroorloven, terwijl - naarmate we ouder en strammer worden - die voeten alsmaar verder van onze handen verwijderd lijken te zijn.
Ken je dat? Zit je net met de ene voet op de stoelzitting voor een snoeibeurt, vliegt de kramp in je kuit of dijbeen. Of je krijgt je voet maar niet gedraaid in een houding waarbij je het kleinste nageltje kunt knippen. Snotverdikkeme.

Nu die onderdanen van mij last hebben van neuropathie is het helemaal een feest, maar niet heus. Ze zijn steenkoud en hebben geen wezenlijk contact meer met de vloer of mijn bovenkamer. Griezelig onbetrouwbaar.
Op slechte dagen, na een nacht vol kramp, verzucht ik wel eens: “Kon ik mijn benen maar afschroeven voor het slapengaan.”

13 opmerkingen:

  1. Ik heb gelukkig heel probleemloze voeten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtzin: "die voeten alsmaar verder van onze handen verwijderd lijken te zijn"
    De spijker op zijn kop.
    Neuropathie is heel erg lastig en inderdaad niet zonder gevaar. Vaak gezien in mijn vorige leven als pleeg op de neurologie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. een prachtstukje Marja! en helemaal waar! ook die laatste zin is super!
    wel lastig voor jou die neuropathie!
    fijn WE! groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oude Marja! ;-)

    Ik las, dacht ergens op FB, 2 glazen water voor het slapen gaan drinken, waarna je geen last meer krijgt van kramp.
    Je hebt n.l. de hele dag gestaan/gezeten, zodoende zijn er veel afvalstoffen in je beenspieren terecht gekomen.
    Die moeten er in een liggende situatie worden uitgespoeld.
    Probeer maar eens, water drinken kan trouwens nooit geen kwaad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je goede raad, Hulk. Zal ik dan maar meteen op de wc gaan slapen?

      Verwijderen
  5. Om maar met de laatste zin te beginnen ... er zijn mensen die dat kunnen maar dié willen waarschijnlijk wel weer met jou ruilen;-) .
    Maar verder voel ik met je al heb ik minder serieuze problemen met de voeten dan jij maar toch genoeg om ze vaak te verwensen( niet te verwarren met ver ..wensen want dat zitten ze inderdaad al steeds meer)
    Ik permitteer me wél die pedicure al lost dat zéker niet álle "kwaaltjes" op !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Marja,
    Ach ja, de voeten, en dan het ouder worden... Breek me de bek niet...
    Aan één voet een knobbel die af en toe opspeelt en in de andere voet een botje, dat een paar jaar geleden 'spontaan' brak! Daar heb ik af en toe nog steeds last van. We moeten die onderdanen toch wel veel serieuzer nemen denk ik...
    Ik wens je een heel fijn weekend, we krijgen heel mooi weer,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O dat lijkt me lastig, heb ook wel eens kramp zo nu en dan, meestal na een dag in de tuin werken of zo. Eigenlijk 's nachts nooit last. Neem wel altijd mijn pittenzak mee naar bed haha, heerlijk warme voeten. Ik heb even opgezocht wat neuropathie is en neem aan dat het een gevolg is van je ziekzijn. Ja daar zal ook weinig meer aan te doen zijn. Maar lastig en vervelend lijkt het me wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goh, besef ik toch maar weer dat ik hele makkelijke onderdanen heb ;-) Ze hebben het alleen snel koud, maar in huis trek ik gewoon mijn toffels aan.
    Fijn zonnig weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben dan misschien wat jonger, maar mijn onderdanen wilden ook niet mee de laatste dagen. Ik ben dan ook zwaar ontgoocheld in hen. Maar tegelijkertijd moet ik de onderlinge solidariteit bewonderen. Toen de ene besloot de ligamenten te scheuren, zei de anderen: goed dan breek ik wel dat buitenste teentje, kunnen we allebei even op vakantie. En zo gebeurd zo gedaan, ben ik niet trots op die onderdaan. Maar het is en blijven wel je voeten, en je zou ze toch ook niet kunnen missen... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Kan helemaal met je meevoelen, ik heb ook rotvoeten. Dan weer heel dik, dan weer dun, slechte enkelgewrichten terwijl ik de enkels helemaal niet terugzie. Elke keer zomaar opeens pijn zodat ik er bijna doorheen ga, Nou ja, lastposten zijn het. Aan allebei al aan Hallux Valgus geopereerd.
    Ik heb ook een hekel aan schoenen kopen, zo moeilijk is dat. Maar als ik iets vind wat me aanstaat neem ik maar meteen 2 paar...
    Sterkte met de vervelende kwaaltjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Eigenlijk zijn we ons veel te weinig bewust hoe fijn het is als we niets hebben. Het lijkt allemaal zo gewoon dan he, als je nergens last van hebt. Het moet afschuwelijk zijn om te ervaren wat jij hebt - geen contact met de vloer. Alsof je voeten niet meer echt jouw voeten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Na het lezen van dit stukje keek ik naar mijn jichtvoeten. En zuchtte!!

    BeantwoordenVerwijderen