Schakelen

In mijn jeugd had de auto met het pientere pookje een oubollig imago. Het was een koekblik voor angsthazen en bejaarden. Een béétje chauffeur haalde zijn neus op voor het Dafje.
Nee, het was pas stoer als je met gierende banden wegscheurde en tandenpoetsend klutste.
Je gebruikte dan geen koppelingspedaal maar pakte de volgende versnelling bij het juiste toerental. Een hele kunst! Zeker als je de bak niet naar de knoppen wilde helpen.

Wij rijden al meer dan dertig jaar in Amerikaanse auto’s waarbij een automatische versnellingsbak eerder regel is dan uitzondering. Een zaligheid. Je snapt niet waarom er nog zoveel mannen(!) zijn die het truttig vinden. Ze herinneren zich waarschijnlijk nog het scheurwerk uit hun jonge jaren en willen dat gevoel niet missen.
Ach, wij hebben daar zo onze ideeën over..…. Net als over die kleine kereltjes met hun petje achterstevoren en dreunende speakerboxen die de asfaltlaag en ons gehoor ernstig beschadigen.

Het zalige gevoel bij een automaat is de rust en gelijkmatigheid, terwijl je in geval van nood altijd gebruik kunt maken van een bergversnelling of kickdown bij inhaalmanoeuvres. Je houdt een compleet been over, dat je naar believen kunt buigen of op het dashboard leggen. Gas geven en remmen doe je immers met je rechtervoet. Het scheelt veel onnodige handelingen.

In 1998 kocht ik een auto van mijn eerste zelfverdiende salaris in 24 jaar. Mijn werkgever verhuisde namelijk van Tilburg naar Den Bosch en die afstand was te groot voor mijn brommertje. Het werd een tweedehands Subaru Justy met variomatic. Een systeem dat werkt met een riem die over variabele poelies loopt. Mijn eerste carpoolgast was een mannelijke collega van 28. Had hij moeite om in mijn automatische karretje te stappen naast een vrouw van middelbare leeftijd?
Geen idee, maar hij droeg in elk geval geen petje.

Meer schakelverhalen vind je op het blog van Plato.

22 opmerkingen:

  1. Vooral in het stadsverkeer is zo'n automaat een zegen! Ik had nog niet zo lang geleden een logje over zo'n "zielepoot" die niet kon verkroppen dat een "ouwe tut in een automaatje" bij de verkeerslichten véél sneller weg was dan hij in zijn dure schakelbak.Zo werkt het nou eenmaal met een automaat die al aan de rol gaat zodra je de rem loslaat.
    De "petjesfiguren" hebben blijkbaar niet in de gaten hoe gevaarlijk het is als je het overige verkeer niet kunt horen en klagen maar wát makkelijk hulpdiensten aan die met sirene rijden maar door hen véél te laat opgemerkt worden omdat ze het contact met de buitenwereld buitensluiten met hun lawaai.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Manlief heeft een automaat. Maar ik rijd het liefst in mijn eigen auto, mét pook. En ik heb toch echt geen frustraties over grootte van bepaalde onderdelen (integendeel zou ik zeggen) en evenmin draag ik een petje;-)
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ideaal een automaat. Vooral met filerijden geeft het veel rust. Aldus mijn man. Goeie We!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ook een automaat en vind het heerlijk rijden!
    Kan me niks schelen wat anderen er van vinden haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik rijd al jaren in een automaat en wil niets anders meer. Leuke WE!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik stap al jaren automatisch in bus en trein. Maar had ik een auto, ik nam een automaat. Hoe makkelijker hoe beter. Die petjes met hun ingebouwde dreunboxen ken ik. Ze scheuren hier mijn doodlopende straatje in alsof ze op Zandvoort rijden en staan na 80 meter stil. Dan gaat de muziekinstallatie nog even op hard en dan op uit. Dat we goed weten dat ze er weer zijn. Elke avond dank ik het opperwezen dat er geen kinderen, katten en honden zijn gesneuveld. Soms zou ik ze.... maar nee, dat gaat te ver.
    Leuke WE, Marja :-, het woord mooi, je zou kunnen zeggen: automatisch, vermeden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik heb dan nog wel een auto met een pook..... en nog nooit in een automaat gereden maar mocht ik ooit weer een andere auto gaan aanschaffen dan zal het wellicht een automaat worden.

    En ach wat een ander er wel of niet van vind, is toch totaal niet belangrijk?!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Helemaal met je eens. Dat een automaat niet sportief is, is gewoon aangepraat en door de kudde overgenomen. Gewoon jaloersheid denk ik maar. Dat is net zoiets als de niet elektrische fiets rijders.
    Dankzij een automaat kan ik toch autorijden.

    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik schakel, mijn man rijdt een automaat, ik draag geen petje, en hij is niet oubollig ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De eerste DAF personenauto's vond ik een knap stuk innovatieve techniek onder de motorkap hebben, maar het uiterlijk nogal armoedig ontworpen; zo van: 'O, er moet ook nog een doosje omheen'. Daf heeft zijn best gedaan om de Daffodil populair te maken, door journalist Wim Dussel (met Peter Hissink) er een soort wereldreis mee te laten maken.
    Tot nu toe heb ik alleen in Japanners gereden. Ik heb nog nooit in een automaat gereden, maar schakelen doe ik vrijwel ongemerkt, terwijl ik daar het meest tegenop zag toen ik begon met lessen: ik had de keus maar wou het toch proberen.
    Maar als je schrijft over een automaat wordt het gemakkelijker om het woord 'schakelen' niet te gebruiken, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk stuk.
    De eerste keer dat ik in automaat stapte (huurauto VS, type grote bak)) had ik wel even de neiging de koppeling in te trappen en naast me te grijpen om te schakelen.
    Als je eenmaal gewend bent is het wel soepeltjes rijden over die enorme brede wegen, keep your lane en met cruisecontrol.
    Maar thuis rijden we nog steeds geschakeld en heb ik bij de laatste aanschaf enorm moeten wennen aan de cruisecontrol omdat het verkeer hier een stuk onrustiger is.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jaaaaa, die kleine kereltjes met hun petje achterstevoren en dreunende speakerboxen die de asfaltlaag. Ze vinden zichzelf zo stoer maar stiekem ... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Haha, een artikel over auto's. Daar weet ik niets van, ik heb geen auto en geen rijbewijs. Gaat niet met mijn 'aandoening'. Ik weet wel alles van dreunboxen. Als het 's avonds rustig is op straat, hoor je ineens: boem, boem, boem. Vijf minuten (nou ja) later komt er een auto voorbij. Waar ze lol in hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh ja het Dafje en ook de trabant herinner ik me nog goed. Leuke WE

    Mijn autootje wordt,(mits goedgekeurd) 13 jaar a.s. januari. Er zal denk ik geen nieuwe meer komen dus blijft het pookje zolang het kan.


    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo'n Dafje hebben wij ook nog gehad, wat niet, ik had toen nog geen rijbewijs, heb ik laat nog gehaald. Ooit wel in een automaat gereden maar ben schakelen gewend, weet niet beter en dat gaat zonder nadenken eigenlijk. En ik heb nog wat te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mijn vader reed alleen maar Amerikaanse auto's en het liefst zo groot mogelijk terwijl hij redelijk klein was qua lengte ;-)
    Die voor liefde heb ik niet alhoewel ik wel de auto's van vroeger meer uitstraling vond hebben dan de auto's van nu, die speciale reuk van het interieur, de body pure nostalgie nu maar ik vid het wat hebben.

    Leuke WE

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik vind dat schakelen nog wel leuk... Als ik een lange rit voor de boeg heb en ik ben moe, dan heb ik elke kleine handeling nodig om niet in slaap te vallen achter mijn stuur... Liefs, Me

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik weet niet of er nu 2 reacties van mij komen te staan, maar mijn pc gaf een foutmelding.

    Mijn voor keur gaat uit naar een schakelauto. Vind een automaat niet echt lekker rijden, mis gewoon wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Waarom zou je het jezelf niet makkelijk maken? Ik vind het helemaal niet oubollig hoor zoals sommige mensen! Helaas hebben wij nog steeds auto's met een versnellingsbak, wie weet komt het er ooit van.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ha, ha, leuke WE over eigen ervaringen met kennis van zaken!
    Mijn eerste officiele baas was Dafdealer, dus ik weet ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. hahaha geweldige clou. Mooi geschreven. En dat schakelen roept autoverhalen op. De miijne gaat er ook over. Hij staat er morgen op.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik rij ook alleen maar in een automaat en dan bij voorkeur nog met een gemiddelde snelheid van 75 km. Dat gescheur kunnen mijn hersencellen gewoon niet verwerken :-D Dat schakelen trouwens ook niet....

    BeantwoordenVerwijderen