Macht

Gisteren gingen we naar mijn vader. Een reis van ruim anderhalf uur.
Manlief heeft regelmatig last van hyperventilatie, voornamelijk bij het rijden op de snelweg.
In de jaren 80 heeft hij zelfs enkele jaren helemaal niet gereden. Dat deed ik toen zonder problemen.
Nu ik neuropathie heb in mijn onderdanen, is autorijden voor mij erg griezelig. Ik heb geen gevoel bij het contact met de pedalen. Bovendien staan die in een vreemde hoek zodat ik mijn voet bijna rechtop moet houden. Dan schiet de kramp er om de haverklap in. Niet leuk niet.
Tel daar mijn nervositeit bij op die te maken heeft met mijn ongehoorzame darmen en je hebt een rampscenario.
O, wat zou het zalig zijn als we dit soort simpele dingen weer gewoon onder controle hadden.

16 opmerkingen:

  1. Oei dan neem ik aan dat jullie nu de snelwegen vermeden hebben? Lijkt me inderdaad niet prettig als je onder die omstandigheden een eind moet rijden... Hoop dat het wel een heerlijk bezoekje was...
    Ik wens je een heel fijne dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me ook niet prettig om zo in de auto de weg op te gaan.
    En rijden voor jou is ook niet echt een optie.
    Hoop dat het wel gezellig was verder.
    Liefs
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Och jakkie Marja, das inderdaad nie leuk nie.
    Ik moest even opzoeken wat neuropathie is, want dat is geen aandoening waarvan je vaak hoort. Wat akelig, zeg.
    Ik vind snelwegen ook geen pretje om te rijden, maar dat is meer omdat ik graag rustiger rijd en me opgejaagd voel door die razende auto's om me heen. Maar ik moet toch regelmatig de snelweg op omdat het anders veel te lang duurt om bijvoorbeeld bij mijn kinderen te komen. En omdat ik het nu vaker moet, went het ook wel weer.
    Maar jullie moeten maar wijselijk de snelwegen vermijden. En "binnendoor rijden" is vaak ook veel leuker.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met behulp van een half pilletje hebben we beiden onze nervositeit onder controle gekregen. Het ging allemaal goed en bij pap en Femke was het erg gezellig. We vertrokken hier om half 1 en waren 6 uur later weer veilig thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat lijkt me een ware kruistocht, zoals jij het beschrijft. Autorijden is dan geen prettige bezigheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat vervelend om zo te moeten rijden zeg! Is ov geen relaxtere optie voor jullie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ov is geen optie. Ik kan alleen kleine stukjes lopen en een wc staat bij ons achterin de auto!

      Verwijderen
  7. Niet leuk Marja, gelukkig heb je het enigszins onder controle met een 1/2 pilletje. Wij rijden beiden graag, gelukkig. Als ik maar af en toe de benen kan strekken en een bezoek aan een (schoon) toilet kan brengen. Sinds ik glutenvrij eet heb ik trouwens vrijwel nooit meer last van ongehoorzame darmen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat vervelend Marja. Ik rijd zelf ook niet graag op de snelweg, dus verre ritten rijdt mijn man altijd.
    Gelukkig is het goed gegaan! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ken het probleem van hyperventilatie in de auto, heeft me ook heel veel moeite gekost om dat te overwinnen en weer te rijden, ik rij nog steeds niet op de snelweg, dan neem ik de trein. Maar dat is voor jou begrijp ik geen optie. Ja dat is heel moeilijk zo. Gelukkig dat het toch gelukt is weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. het is gelukkig voorspoedig verlopen las ik al ergens bij de reacties. Héél dapper om tóch die reis te ondernemen .Ik mankeer niéts dat me bij het rijden zou hinderen maar vind anderhalf uur rijden óók al vervelend! Je was dus niet ver bij mij vandaan ,ik kom regelmatig in de stad waar je vader nu woont omdat onze dochter er woont én twee van de drie kleinkinderen .

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh wat vervelend zeg. Wel dapper dat jullie toch gaan dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel vervelend allemaal en ook wel war gevaarlijk om dan toch achter het stuur te gaan zitten. maar de handicaps zullen toch geaccepteerd moeten worden. Niets aan te doen. OV went snel.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Als je wat gaat mankeren en de simpelste dingen niet meer kunt, is het moeilijk dit te aanvaarden. Je verlangt dan terug naar de tijd dat alles nog wel kon. De tijd dat je het gewoon vond dat alles kon en je je dit niet realiseerde.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zwaar is dat, hè, om te merken dat je door lichamelijke mankementen niet kunt doen wat je nog zo graag zou willen. De drang om bij je vader te zijn omdat het zo fijn is, geeft jullie de moed om toch te reizen. En als een stukje pil helpt, dan is dat gelukkig net een extra steuntje in de rug.

    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja, de ellende op de snelwegen is niet leuk. Ik doe het ook nauwelijks. Het gaat me allemaal veel te hard. Gewoon die weggetjes waar je max. 50 mag kan ik prima handelen - op die manier zou ik zelfs naar Zuid-Spanje kunnen! Kunnen ze geen alternatief wegennet bouwen?? Een voor de snelheidsduivels en een voor mensen die graag de boel wat willen blijven overzien??!!?

    BeantwoordenVerwijderen