Zwijmelen op zaterdag 31


Nog een cadeautje voor manlief die deze week verjaarde. In de jaren 80 verraste ik hem met kaartjes voor haar concert in Den Haag. Hij wist tot het allerlaatst niet waar we die avond naartoe gingen. Het bleek een schot in de roos.

Rosemary Timothy Yuro (Chicago, 4 augustus 1940 - Las Vegas, 30 maart 2004), beter bekend als Timi Yuro, was een Amerikaans zangeres. In 1952 verhuisde ze naar Los Angeles. Hier nam zij in 1959 haar eerste plaat op voor Liberty Records. Ze had in 1961 een grote hit met Hurt, haar debuutsingle. Daarna had ze in de jaren 60 en 70 nog een aantal hits waaronder I Apologize, maar het succes van Hurt heeft ze internationaal gezien nooit meer geëvenaard.
In Nederland maakte ze echter in 1981 een opvallende comeback toen ze als hoofdgast was uitgenodigd voor een TV-gala rond de Platen 10 Daagse, die dat jaar voor het eerst werd georganiseerd. Haar uitvoering van Hurt werd zo goed ontvangen, dat de nieuwe opname ervan in een paar weken tijd in de top 5 van de Top 40 stond. Haar album All Alone Am I, dat kort daarna verscheen, behaalde zelfs de eerste plaats van de toenmalige LP Top 50. De plaat was uitgebracht door het Nederlandse platenlabel Dureco. Na het Nederlandse succes vestigde Timi zich tijdelijk in Nederland. Na een paar redelijk succesvolle platen raakte haar carrière in de tweede helft van de jaren 80 echter weer in een dip. Ze verhuisde terug naar de VS en overleed op 63-jarige leeftijd aan een hersentumor, thuis in haar slaap.

Ik ben weer benieuwd naar jullie bijdragen.

11 opmerkingen:

  1. zijn er ook geen covers van dit lied? 't is een prachtig lied, en ze heeft een prachtige stem!!!!
    fijn weekend, liefs, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het een prachtig ontroerend lied. Ik heb genoten, dank je wel.
    Bedankt voor je lieve mail.

    Fijn weekend.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh schitterend, dit stond ook op mijn lijst! Dankjewel voor dit prachtige nummer!
    Een fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemorgen Marja, het is een prachtig nummer en zij heeft een mooie stem Timi Yuro. Ik ken me ook een nummer van haar herinneren iets met It's all about the boy ? Veel te jong gestorven dat is triest.

    Fijn weekend liefs Laura :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad een dijk van een stem en een snik, die je n iet kunt nadoen. Nog ge3feliciteerd met manlief.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat blijft het toch een prachtig nummer .Fijn weekend,Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een mooi nummer en een dijk van een stem! Leuk om het weer eens te horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja kijk, dit is een van mijn super favorieten om te zingen. Heb daar als jongere een songfestival mee gewonnen op een camping. En mijn vriendin vraagt af en toe, om het voor haar te zingen.
    Geweldig nummer super zangeres en een dijk van een stem
    Fijn weekend.
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zéker een zangeres met "een snik" in haar stem, ik kan nog altijd heel erg van dit nummer genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, deze ken ik ook! Inderdaad een perfect zwijmelnummer en dan ook nog met een extra lading. Dat zijn de beste :D

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik zwijmel nog niet maar neurie zacht voor me heen.
    Fijn weekend Marja,
    Groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen