Opwinding

Bij de een gaat de bloeddruk omhoog bij het zien van een rode sportwagen, terwijl de ander zich waanzinnig verheugt op een concert van een favoriete artiest. Sommigen kicken op schoenen met hoge hakken; anderen worden acuut vrolijk van de geur van warme appeltaart.

Mijn moeder raakte helemaal opgewonden wanneer er eens in de zes weken een brief uit Australië arriveerde. Zo’n flinterdun blauw luchtpostenvelopje van haar boezemvriendin, die in 1953 met man en peuterzoon was geëmigreerd. Vanaf de kleuterschool waren ze twintig jaar lang samen opgegroeid. De familie van Ineke (meisjesnaam Souer) was bijna haar eigen familie geworden. Nu nog staan er adressen van die familie in de lijst van mijn vader.

Door de schrijfveer van vandaag moest ik hier ineens weer aan terugdenken.
Waar raken jullie (buiten de ondeugende dingen) opgewonden van?

10 opmerkingen:

  1. Hoi Marja,
    Wat geweldig dat je moeder na al die jaren nog steeds eens in de zes weken post krijgt van haar vriendin. Wat een trouw...
    Ik wens je een heel mooie dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het stopte in 1990 toen mijn moeder overleed.

      Verwijderen
  2. Ik durf het bijna niet te zeggen maar nieuwe wol doet mijn hart toch wel sneller kloppen. En een nieuwe aflevering van een favoriete serie ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik er goed over nadenk raak ik (buiten de door jou genoemde ondeugende dingen:-) niet echt snel meer opgewonden. Wel blij en vrolijk, maar spannend opgewonden zoals vroeger als je verjaardag er aan kwam, je een uitstapje ging maken, of zo...nee.
    Opgewonden...dat is dan dus een beetje te veel gezegd.
    Maar ik word wel heel blij van rommelmarktjes bezoeken, maken van jam, taart bakken, gezellige dingen doen met vrienden, etc. Maar het meest blij word ik van mijn familie, zeker van Ernstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij mij is er altijd een euforie als de eerste rozen gaan bloeien!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel vaak toch wel van de reacties op m'n nieuwste loge ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een dag niks hoeven als de zon schijnt. Me laven aan het zonlicht. Dat is het eerste dat in me opkomt.

    Mooi verhaal, Marja.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De gedachte dat ik weer kan hardlopen of racefietsen...
    Maar ik kan ook genieten van kleine dingen: de tuin, een zonnestraal, de was die lekker ruikt, een bakkie koffie :-)
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou ik moet je zeggen ik herken dat wel van die luchtpostbrieven uit Australië van mijn schoonzusje, nu gaat alles per mail, natuurlijk veel sneller en direct, zo'n brief was toch lang onderweg. Maar het had wel wat ging er altijd speciaal voor zitten. Ja waar ik opgewonden van raak. Dingen regelen, veel druk op de ketel is echt kicken voor mij. Grote klussen doen, verheug me nu al weer op mijn tuin die doordat ik een paar weken weinig tijd had een flinke klus is om aan te pakken, daar kan ik me nu al op verheugen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Eigenlijk raak ik niet meer zo snel opgewonden. Misschien relativeer ik wel te veel.

    BeantwoordenVerwijderen