Neusje van de zalm

Je zou toch zeggen dat ik een voorsprong heb op andere snuffelaars als nazaat van oma Geurtje en moeder Riek. Hoe fruitig kunnen je wortels zijn? Waar oma nog heerlijk ouderwets voor Boldoot koos om haar herenzakdoek mee te besprenkelen, gaf mam de voorkeur aan Chanel No5, wat helaas maar zelden binnen haar budget viel. Oma Boldoot was lief, fruitig en aaibaar; ma Chanel stond op hoogtijdagen in de uitgaansmodus en was behangen met juwelen, haar in de krul en prachtige onaanraakbare make-up. Dat werden dus luchtkusjes als afscheid. Aan beiden koester ik overigens liefdevolle herinneringen.

Een klein lijstje met mijn snuffelfavorieten wil ik jullie niet onthouden:
Mijn lief in de meest uiteenlopende omstandigheden.
Van kibbeling- of knoflookluchten loopt mij het water in de mond, terwijl gebak me Siberisch laat.
Vers bemeste akkers ruiken ook zo zalig; ramen open en snuiven maar.
Simson en wasbenzine hebben op mij een zeer vreemd effect. Ik ben nog net geen junk, maar vind het zalig spul.
Een vleugje waarvan ik meteen in de knuffelstand schiet is Zwitsal haarlotion.
Fresia’s, het zout op de huid van een zomers kinderknietje, hyacinten, mijn opa’s sigaar, houtvuur, er komt geen end aan.

Plato heeft met dit thema weer een lawine aan emoties opgeroepen. Ik ben zeer benieuwd naar alle verhalen. Zo zullen er ook mensen hebben gekozen voor de pronk- en praalversie van dit woord. Hier heb ik helemaal niets mee, dus dit laat ik iemand anders opknappen.

Het lijkt me trouwens een groot gemis om niets te kunnen ruiken. Ooit hoorde ik hier een verhaal over. Ten gevolge van een schedelbasisfractuur had een vrouw haar reukvermogen verloren. Behalve lastig is dat ook nog best gevaarlijk. Denk maar aan brandlucht, gas of bedorven etenswaren. De persoonlijke hygiëne laat ik even buiten beschouwing. We houden het hier gezellig.

De WE-300 heeft tot en met 11 juli het thema “geuren”. Het woord zelf mag in de tekst niet worden gebruikt. Kijk bij Plato voor alle smeuïge verhalen.

17 opmerkingen:

  1. Hoi Marja,
    Zo heb je bij geuren ook je eigen herinneringen. Als ik hout ruik dat pas in de carboleum is gezet, blijf ik een tijdje staan. Dan ben ik zo weer terug in het huis waar ik geboren ben. Dat hoorde bij een bollenkweker waar mijn vader werkte en daar werden dan de houten kratten in de carboleum gezet... Heerlijke geur.
    Verder net als jij alle soorten eten en ook de Hyacinthen vind ik super lekker ruiken. De geur van Zwitsal maakt dat ik weemoedig wordt, omdat mijn kinderen al weer zo ontzettend volwassen zijn...
    Ik wens je een heerlijke woensdag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geuren en smaak , het lijkt mij zo vreselijk om het niet meer te hebben. De oma van Meneer Williams heeft na een zware griep haar reuk en smaak verloren. Ze weet nog wel hoe alles smaakt en ruikt maar regelmatig verzucht ze dat ze nog wel eens een lekker biefstukje zou willen proeven (zij is altijd slager geweest).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Whahahaha... vooral dat laatste.
    Overigens, Yvonne (van Smijling) ruikt ook totaal niets. Ik vergeet dat nog wel eens. Laatst bracht ze de krant. We babbelden wat en ik zei: wat ruikt de kamperfoelie (die naast de voordeur tegen een raster opklimt) lekker he? Kijk ze me aan: je weet toch dat ik niks ruik? Oh ja, verdorie, weer vergeten.
    Enfin, die lawine aan emoties komt er hier prachtig uit. Onder aanvoering van oma Geurtje, een prachtige oude naam waar geen WE bedenker iets tegen kan inbrengen :-). Kortom, geweldige WE.

    PS: als kind had ik ook een favoriet reukje: de geur van sunlightzeep (bij ons thuis zeiden ze zunlichtzeep). Jammer dat sommige geuren verdwijnen. Maar ergens blijven ze toch in je hoofd zitten. Wonderlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooiiiii Marja..... en wat Plato al zegt...Smijling is 1 van die personen, zo jammer! Ik heb tijdelijk mogen ervaren hoe het is niets te ruiken en ik ben blij dat ik het weer kan/mag. En ja die 'dure' geuren zeggen mij ook niets hoor, kom maar op met de geuren die jou roeren, dan roer ik met je mee ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mijn absolute snuffel-nummer-1:
    een pasgeboren baby(hondje)
    op de voet gevolgd door appeltaart, net uit de oven.
    mmmmmmmmm
    een heerlijk blog

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vers bemeste akkers??? Je kunt ook overdrijven. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk om te lezen Marja.Lang heb ik nog een flesje Boldoot op toilettafel gehad van mijn moeder. Het eerste flesje chanel kreeg ik van mijn dochter ooit op moederdag. Leuk om bij jou dit te herinneren.
    Groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heerlijk geurig verhaal. Ik ruik al weken lindebloesem. In Frankrijk op de camping is dat begonnen en nu thuis ruik ik het weer. Op het pleintje tegenover ons huis staan lindebomen zwaar te geuren.

    De geur van vers gemaaid gras, lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ga in veel "luchtjes" met je mee, de bemeste akker ...kom maar op! Babyluchtjes.... zálig om het maar niet te hebben over een aangestoken sigaar, sigaret of houtvuurtje!
    Maar ik móet iets van een vampier in me hebben want met knoflook jaag je me weg;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo heeft iedereen bepaalde herinneringen aan geuren. Als je van een werkdag thuis komt en er staat een verse maaltijd klaar dat geeft ook een heerlijke geur.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel herkenbare dingen hoor tot aan boldoot toe wat mijn moeder nog steeds heeft. ;) En die heerlijk babyluchtjes van een pas gewassen en ingesmeerde baby. Trouwens ook een poepluier haha die vergeet je ook nooit meer. Mooie WE.........

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geur heeft hele sterke herinnering factor dat is mij ook al meedere malen op gevallen ja

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja heerlijke herinneringen roepen ze op dat heb je heeeel mooi neergezet in deze WE Marja mooi !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb inderdaad een vriendin gehad die door ziekte haar reuk was verloren ...... lastig, zei zij altijd, maar er zijn ergere dingen. Tja.......... als het je overkomt moet je wel relativeren.

    Mooi geschreven en je geuren halen oude herinneringen naar boven :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geuren ja, niets brengt zo herinneringen naar boven als geuren. Mooie we-300

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je weet je herinneringen aan heel veel geuren treffend te beschrijven! Bij het lezen herken ik er meerdere en krijg b.v. spontaan zin in kibbeling...

    BeantwoordenVerwijderen