Gespleten stad

Je denkt aan krijtstreep met een aktetas
aan paraplu en ‘t elegant flaneren
van bonte dames naast correcte heren
bevroren glimlach boven grijze jas

Je denkt aan sportschool en het klatergoud
aan tatoeages, bier en zonnebanken
die passen bij de goddeloze klanken
van dialect dat bars wordt uitgekauwd

Onzichtbaar blijft de oude muur in stand
gemetseld tussen zand en ‘t lage veen
men heeft het trotse eibernest gemeen
maar blijft hardnekkig in het eigen land

Apartheid blijft bestaan, kent geen bezwaren
de pitbull zal niet met de poedel paren

~ Daan de Ligt
(uit de bundel "Dichten voor de krant")

Dit gedicht gaat over mijn geboortestad Den Haag.

2 opmerkingen:

  1. Ik ken de Bataaf wel maar dan van wat later dan deze foto .Ik was toen zelf al te oud om er te spelen !
    Den Haag is ook mijn geboortestad en ik ken dus ook de beide lagen van de bevolking.
    Ik zie de Haagse hoge heren er trouwen wel op aan het gedicht als discriminatie aan te merken wegens de poedel die niet met de pitbull zal paren...of omgekeerd;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk die oude foto. Treffend gedicht. Zoals die tweedeling al was in de tijd van Couperus, zo zie ik hem nog steeds. De rijke takken t.o.v. de schilderswijk. En zo veel weet ik niet eens van den Haag, behalve dan dat mijn oma er woonde en dat ik altijd vond dat zij vreselijk veel 'kak' had, zeker in vergelijking met ons gezin.

    BeantwoordenVerwijderen