Zwijmelen op zaterdag 26


Luister ook mee bij:
Michel Fugain (Grenoble, Isère, 12 mei 1942) is een Frans zanger en componist. Fugain werd geboren als zoon van de medicus en verzetsstrijder Pierre Fugain. Hij brak zijn studie medicijnen af en werd assistent van de filmregisseur Yves Robert. Fugain raakte bevriend met Michel Sardou en schreef vervolgens nummers voor Disques Barclay, die door onder andere Dalida werden uitgevoerd.
In 1969 bracht hij zijn eerste album uit, genaamd "Je n'aurai pas le temps". Het titelnummer werd als "If I only had time" gecoverd door John Rowles, die daar een grote hit mee had. Fugain was in 1972 oprichter van de formatie Michel Fugain et le Big Bazar, die verder bestond uit elf musici, vijftien zangers en dansers. In datzelfde jaar bracht deze formatie het bekende nummer “Une belle histoire” uit, dat in 1973 werd gecoverd door Ann Christy (Zoals een mooi verhaal), in 1975 door Gerard Cox en later door Paul de Leeuw en Alderliefste alsook door Noordkaap.

16 opmerkingen:

  1. Ondanks dat ik op de middelbare school goed was in Frans vond ik de taal nooit bijzonder, de muziek in die taal doet mij ook weinig op een uitzondering na, waar dit er eentje van is.
    Gelukkig heeft muziek niet echt taal nodig om wel of niet mooi te zijn ;-)

    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een heerlijk Franstalig zwijmelnummer uit de 70's.
    P.S. En nog steeds geen mogelijkheid om met Naam en URL te reageren. Kijk je er nog even naar? Graag en BvD.
    Salu2 Albert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb gekeken en nog geen oplossing gevonden. Dan zou ik de anonieme reacties weer aan moeten zetten. Misschien is het een tijdelijk blogger probleem.

      Verwijderen
  3. Ik spreek nauwelijks Frans en versta dus niets van de tekst. Une belle histoire moet echter wel een positieve tekst hebben. Ik vind het zingen in het Frans wel mooi ook al begrijp ik het dan niet. Een mooi nummer van Michel Fugain. Goh, dat het al zo oud is!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat orgeltje ook....heerlijk, was echt een meezinger toen ik klein was(en geen idee wat ik toen zong;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, dit is een heel bekend nummer. Een van de weinige Franse nummers waar ik van houd en waar ik op kan zwijmelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Plop, terug in de tijd. Heerlijke muziek toen en nu nog steeds. Ik had destijds een vrijer die me ook de liefde voor het Franse chanson bijbracht. De liefde ging over maar niet de liefde voor dat soort muziek.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi nummer, maar heeft bij mij geen plekje op de lijn in mijn leven. 't is wel mooi om naar te luisteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind dit een heerlijk nummer. Ik was destijds niet alleen gek op Nederlandse luisterliedjes (zie mijn bijdrage van deze keer), maar ook op de Franstalige. Frans is een mooie romantische taal en er werden destijds prachtige chansons geschreven. Uit mijn hoofd; George Brassens, Gilbert Becaud, Michel Sardou, Gerard Lenorman, Johnny Halliday, Francoise Hardy, France Gall, Mireille Matthieu, Jacques Dutronc, Yves Montand, Julien Clerc, Les Compagnons de la chanson, en - zeker niet te vergeten - Charles Aznavour!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een geschiedenis 71 jaar op de kop af dan morgen, ook al versta ik de taal niet Frans heeft wel iets vind ik :-D

    Ik doe deze keer niet mee haalde het niet had een logeetje dat is ook de rede waarom het de rest van de tijd stil was.

    Een fijne moederdag morgen liefs Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit is een van mijn favorietste (is dit een woord?nou ja je snapt me wel haha) franse liedjes! Daar zwijwel ik echt bij weg.

    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het meest favoriete moet zijn. ;o)
      Fijn weekend.

      Verwijderen
  11. Alleen de plaatjes erbij stroken niet met de tekst. Het speelt zich af in de zomer in de Provence, het franse platteland en niet in de stad, maar dit terzijde! De muziek is super!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoewel Franse song minder "mijn ding" zijn vond ik dit indertijd toch een leuk nummer!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik moest even een stukje van de melody horen om te begrijpen om welk lied het ging. Inderdaad: Gerard Cox. Die heeft er een leuk nummer van gemaakt. Plaat grijs gedraaid ooit.

    BeantwoordenVerwijderen