Het land van melk en honing

Grace McCleen (1981) groeide op in een fundamentalistisch christelijk gezin in Wales. Toen ze in Londen zang ging studeren leerde ze buitenwereld pas kennen.

Haar debuutroman is een bijzonder en ontroerend verhaal. Het wordt verteld door de tienjarige Judith, die op school vreselijk wordt gepest en geen enkele steun vindt bij haar vader of broeders en zusters van de gemeente. Haar moeder is in het kraambed gestorven.
Ze creëert haar eigen wereld in een hoek van haar kamer en ontdekt dat ze wonderen kan verrichten. God zegt haar dat ze is uitverkoren en het einde van de wereld is nabij.

Een beklemmend maar ook verhelderend boek met een prachtige hoofdpersoon vol wijsheid en tederheid. Ik heb even om een hoekje kunnen kijken in de wereld van deze mensen, van wie een paar tot onze naaste familie behoren.

24 opmerkingen:

  1. Lijkt me een prachtig boek.
    Ik heb inmiddels wel door dat jij ook gek op lezen bent!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt helemaal. Ik zou wel drie boekverslagen per week kunnen schrijven. Gelukkig zijn er al velen die dit doen en die leveren mij weer goede tips. Over die boeken ga ik meestal niet nogmaals een logje publiceren.

      Verwijderen
  2. Dank voor de tip! Ik zet hem op mijn lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er goed uit, ik moet zeggen dat ik dit soort thema"s altijd erg heftig vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt me boeiend. Eens kijken of ik er hier aan kan komen.
    Hoe zit dat met die familieleden? Zijn dat daadwerkelijk de hoofdpersonen in het boek of bedoel je dat het soortgelijke personen zijn?
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet daadwerkelijk. Onze oudste zoon en zijn vrouw zijn Jehova's getuigen. Wij hebben daar respect voor, maar maken ons ook zorgen over onze kleindochter in wording. Hoe ervaart zij straks de regels en het anders zijn dan anderen. Zal zij worden gepest?

      Verwijderen
  5. Bij dit onderwerp komt bij mij altijd neiging boven om in de slogan "drank maar meer kapot dan je lief is" het woord "drank" te vervangen door "geloof" !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp je helemaal. Maar wat moet je doen als je kind zich laat bekeren?

      Verwijderen
    2. Ja dát is een moeilijke vraag die ieder voor zich moet zien te beantwoorden, maar ik bewonder jullie "aanpak", makkelijk zal het zéker niet zijn, dát weet ik zeker!

      Verwijderen
  6. Lijkt me ook al een mooi boek. Dank.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het boeit jou wel niet waar dat orthodoxe christelijk denken en leven?
    familie die zo leeft?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp je vraag niet zo goed, Novelle.

      Verwijderen
    2. Ik bedoel dat je misschien familie hebt die zo leven.Maar waar je weinig contact meer mee hebt.Jehova-getuigen bijvoorbeeld.En door dit boek begrijp je er misschien iets meer van.
      Ik kom zelf uit een soort van pinkster-evangelische gemeente.Nu ben ik verhuist naar een andere kerk richtig meer vrijzinniger in de leer.

      Verwijderen
    3. ach nu zie ik dat er inderdaad een paar familieleden daar toe behoren....sorry niet goed gelezen dus.

      Verwijderen
    4. Ja, dat schreef ik al in mijn antwoord aan Janny. Oudste zoon heeft zich bekeerd en laten dopen in 2000 en is 5 jaar later getrouwd met een "zuster". We hebben goed contact met elkaar, al moeten we wel erg op onze woorden letten.

      Verwijderen
    5. Lieve Marja
      tegenwoordig zijn mensen veel toleranter en dat leren ze hun kinderen ook.Op school word vaak gesproken over respect hebben voor elkaar.Onze kinderen hebben er weinig last van gehad moet ik zeggen.Maar wij waren ook niet zo streng nou ja er is veel warmte in die geloofsgemeenschappen maar tegen spreken is uit de boze dus in de tienerjaren moet je haar af en toe maar opvangen.Houd goed contact met haar.

      Verwijderen
  8. Nou, dat is wel ff een poepie anders dan de detective boeken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Al die boekentips....het begint mij als biebmiep een beetje te duizelen. Maar ik zet deze wederom op mijn leeslijst!! Nu nog tijd vinden op te lezen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lijkt me een prima maar triest boek. Je zou willen dat dit kinderen nooit wordt aangedaan.
    Ik heb de discussie hierboven gevolgd. Ik geef daar geen mening over. Wel hoop ik dat dat mensen beseffen dat het HUN geloof is en dat ze het dus beter niet op anderen (bijvoorbeeld kinderen) projecteren (dopen van babies is ook al zoiets).

    Het boek houd ik in gedachte.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. twee maal dat... eindelijk heb ik hier eens een foutje gevonden, ook al stond het in mijn eigen reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het beloofde land…


    wat heb je aan een land van melk en honing
    wanneer ze de bron zijn van allergieën
    van braken, bevende armen en knieën
    zo’n land is niet voor iedereen een beloning


    Lenjef :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik lees momenteel niet zoveel, eigenlijk helemaal geen boeken, kan daar nog steeds niet de rust voor vinden, wie weet komt het wel weer. Heel raar eigenlijk voor iemand die boeken verslond.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het is vast een heel indrukwekkend boek met veel verdriet,vragen,en twijfels? maar gelukkig met een "hoofdpersoon" die wijsheid en tederheid kent!...
    Misschien ga ik het nog wel eens lezen.

    Liefsss Hanny

    BeantwoordenVerwijderen