Enge knoppen en ijzeren gordijnen

Gelukkig is het allemaal met een sisser afgelopen. We zijn er nog. Als een van de twee het in zijn ongewassen hersens had gehaald om die rode knop te gebruiken, zou alles in de lucht zijn gevlogen.

Ik stelde me voor dat er twee mannen klaar zaten naast een telefoon en een drukknop. Een Amerikaan en een Rus. Als iemand iets verkeerd zei, kon er binnen enkele seconden een raket worden gelanceerd. Die ging dan op weg naar de andere kant van die koude oorlog en “woef” alles ging plat. De tegenpartij zou natuurlijk onmiddellijk reageren en terugschieten. Weg Rusland, weg Amerika. Konden wij dan nog wel blijven leven? Of zouden de raketten elkaar boven Europa tegenkomen en botsen? Wij zouden het meteen horen op de radio en moesten dan ramen en deuren sluiten. Instructies zouden volgen.

Mijn moeder was goed voorbereid. De kelder stond bomvol met voorraden koffie, toiletpapier, wasmiddelen, enz.  Ik begreep alleen niet zo goed wat we daar mee moesten wanneer alles eenmaal plat lag. Bij de Berlijnse muur en het ijzeren gordijn kon ik me als kind wel een beeld vormen, maar die enge mannen zouden toch niet per ongeluk in slaap vallen met hun hoofd of elleboog op die gevaarlijke knop? Wat een vreselijk idee.

Dankzij onze nuchtere ouders sliepen wij de slaap der onschuldigen. Binnen ons beperkte, veilige wereldje maakte de volle kelderkast nog de meeste impressie. Dat was wel erg reëel.
We hadden het ook niet koud, behalve in 1963. Maar dat was niet de schuld van de Amerikanen of de Russen; dat had koning winter op zijn geweten. En waar we in de jaren zestig echt van schrokken waren de moorden op John F. Kennedy en Martin Luther King. Bovendien overleed mijn opa in dezelfde week als Kennedy. Het waren roerige tijden.

Het nieuwe thema is “indrukken”. Je kunt meedoen t/m 16 juni. Kijk bij Plato voor de andere verhalen. 

22 opmerkingen:

  1. Ik ben een stuk jonger maar weet ken ook de dreiging van het Oostblok en de koude oorlog.
    Bij ons thuis waren ze een stuk laconieker als we gaan gaan we met z"n allen zei mijn stiefvader altijd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo doe je inderdaad als kind veel indrukken op en die enge knop, kan me voorstellen dat je daar wakker van kon liggen. Een mooie WE Marja!

    OT: per ongeluk is slaap vallen (?)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bijzondere ervaring Marja,
    Ja het ijzeren gordijn, en rode knoppen. Ik kon me er geen voorstelling van maken want ik begreep niet waar dat gordijn dan hing.
    Koude oorlog, ook in de zomer? Wat is dat koude oorlog? Nee ik snapte het niet. En nu soms ook niet. Het zou zo veel mooier kunnen zijn.
    Ik was nog heel klein dat Kennedy vermoord werd, en heb dat niet mee gekregen.
    Ook niet van Mijnheer Marin Luther King.
    Maar nog steeds gebeuren er van die vreselijke dingen, dat is tijdloos volgens mij.

    Fijne dag.
    Knuf
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Alhoewel ik jonger ben ken ik ook inderdaad die (over)volle kelder met voorraad dat niet zo 123 zou verrotten...
    Wij doen dat niet, de ruimte ervoor is er ook niet. We halen wat we nodig zijn, niet meer niet minder.

    De verhalen van toen herinner ik me natuurlijk wel... lijkt me afschuwelijk om er in te moeten leven, zo'n tijdperk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. gelukkig is dat ook een beetje aan mij voorbij gegaan indertijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had als kind ook dezelfde ideeën bij die rode knop. Je kon er zo maar even, per ongeluk?, expres?, op drukken en de wereld stond in brand. Of dat iemand er in de buurt kwam, een schoonmaakster of zo, en dan uit nieuwsgierigheid er wel even op drukte.Wij hadden in die jaren ook nog een gasmasker thuis. Mijn vader was lid van de BB, misschien daarom? Wat op mij veel indruk maakte in de jaren zestig, waren de pogingen die mensen ondernamen om van Oost- naar West-Duitsland te komen, vlak na de bouw van de muur. Het wemelde van dat soort berichten op het radionieuws.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hadden héél lang geen TV en dat was in die tijd reuze rustig voor wat betreft de nieuwsuitzendingen. Maar natuurlijk hebben we de dood van zulke markante figuren toch volop meegekregen!
    Mijn ouders waren niet héél erg onder de indruk van de koude oorlog,mijn vader stelde "ik heb twee oorlogen overleeft dan komt dat met een derde óók wel goed"!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, die rode knop. Ach, wat was ik bang als kind. En die voorraden waren aan mijn moeder ook zeer besteed. Later kon alles de vuilnisbak in want er werd niet erg goed op de houdbaarheidsdatum gelet.

    Het einde van de 2e alinea vind ik ijzersterk vanwege het cynisme dat er in verscholen gaat. Gaat u maar lekker slapen, als het nodig is krijgt u instructies (ga in de kelder zitten en buig uw hoofd tussen de knieën). Ja hoor, na Colijn vlak voor de 2e WO, hadden we hier een nieuwe hoeder des vaderlands: de premier van CDA huize die dan wel christen, maar toch voor de A bom was. Want tja... God regeert de hemel, maar wij de aarde nietwaar.

    Heel sterke WE. Een om vreemdsoortige herinneringen bij boven te halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel veel indrukken en vooral voor een kind ook alles voor mijn tijd. Toch meen ik me te herinneren dat het zijn nasleep tot in de 80 er jaren nog had tussen de Russen en Amerikanen met hun 1 druk op de knop brrr Ik heb het geboeid gelezen ook van JFK en Martin L King sterke WE met geschiedenis !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tja, die rode knop. Brrrr. En ik denk dat het nog steeds kan hoor. Dat er iets gebeurt wat heel de wereld in een grote ellende stort.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het heeft lang geduurd voordat mijn moeder het idee van de volle kelder los kon laten. Hoewel, de drang zit er nog een beetje. De rode knop heeft nooit zo veel indruk op mij gemaakt, maar ik weet wel dat hij er was. Beetje beangstigend lijkt het mij wel.
    Goeie WE.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Raar eigenlijk. Ik wist dat die rode knop er was, maar dacht: die durft toch niemand in te drukken. Heel naief misschien.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha, ha, bij zo´n ijzer gordijn kon ik mij dus niets voorstellen.
    Dat kon gewoon niet werken.
    Wist ik veel?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ach, ik heb me altijd gerealiseerd dat naast die "rode knop" een rode telefoon stond, en dat beide partijen wisten dat de andere partij direct zou reageren. Daarom heb ik me misschien wat minder zorgen gemaakt.
    Ik heb wel altijd gedacht: ALS de Russen komen, dan doen ze dat op de eerste maandag van de maand om precies 12 uur, als de BB-sirenes getest worden, want dan reageert niemand er op...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De rode knop heeft op mij wel enorm veel indruk gemaakt. Ik ben zelfs nog bezig geweest met te geloven in positief denken. Als iedereen zou gaan denken dat niemand het ooit zou aandurven op de die knop te drukken, dan zou het ook niet gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je beschrijft het alsof het gisteren was. Heb zelf zoiets nog niet moeten meemaken, gelukkig maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Indrukwekkend, hoe je als kind dit soort dingen ervaart, het is gewoonweg eng!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. WE om even bij stil te staan. Het is voor mijn tijd. Dank je voor het delen van jouw ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb van die angst niet zoveel meegekregen en mijn moeder had altijd wel een gevulde kelder en later vriezer maar niet door dit doe eigenlijk. Natuurlijk wel over gehoord veel maar kan me er geen angst bij voorstellen. Wel een mooi beeld van die tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. voor dit doel, pff te snel getik weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik heb die tijd wel meegemaakt maar was zo ontzettend klein dat ik de angst niet had. Kan me wel herinneren dat JFK en MLK werden vermoord, maar ook de maanlanding uit die jaren.
    Mooie WE Marja, brengt herinneringen naar boven. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen