Diamant / The fever tree

Jennifer McVeigh is in 2002 afgestudeerd aan de Universiteit van Oxford en vond werk in film, radio en uitgeverijen. Ze verliet haar baan en volgde een studie creatief schrijven aan de Bath Spa Universiteit, waar ze in 2011 cum laude afstudeerde. Ze woont in Londen met haar man en dochtertje Alice.

Deze debuutroman speelt zich voornamelijk in Zuid-Afrika af aan het einde van de negentiende eeuw. De welgestelde Frances wordt na de dood van haar vader min of meer gedwongen toe te stemmen in een huwelijk met haar neef Edwin, die als arts in de diamantmijnen van Kimberley werkt. Als ze op de boot naar Zuid-Afrika de aantrekkelijke William ontmoet, zet dit haar wereld helemaal op zijn kop. Ze wordt verliefd op hem maar bij hun aankomst in Zuid-Afrika moeten ze afscheid nemen want Frances heeft immers beloofd met Edwin te trouwen. Gevangen in haar huwelijk blijft ze dromen van William en ze blijft Edwin met hem vergelijken, waardoor het huwelijk geen echte kans krijgt.

Dit romantische verhaal geeft een realistisch beeld van de eenzijdige opvoeding van meisjes in het Engeland rond 1880, de behandeling van inheemsen en de kortzichtigheid van politici die alleen op eigen gewin uit zijn. Frances is erg naïef en neemt daardoor veel verkeerde beslissingen, maar gezien haar opvoeding is dat heel geloofwaardig.

Een boeiend verhaal waarin je veel kunt leren over de geschiedenis van Zuid-Afrika, vooroordelen en de kans om je fouten te herstellen. Een aanrader voor de liefhebbers van het historische, romantische genre. De beschrijvingen van het Afrikaanse landschap zijn schitterend, de sociale verhoudingen worden raak getypeerd. Het leest als een trein en onderweg ga je van het land houden.

10 opmerkingen:

  1. Goede tip Marja.Je hebt een goede informatieve recensie geschreven

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oooh Marja, dat lijkt me echt een boek voor mij!!! misschien vind ik wat tijd in onze zomervakantie voor wat achterstallige lectuur!
    Liefs, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi beschreven Marja.... volgens mij ben jij je roeping misgelopen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt me een goeie tip! Bedankt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me een mooi boek. Las jij het in het Engels?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor. Ik vind de Engelse titel wel beter passen bij de inhoud.

      Verwijderen
  6. Even snuffelen bij de bieb denk ik dan maar... dankjewel voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dankjewel voor de tip, ik houd wel van historische romans!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Niet echt een geschikt boek voor mij, maar wel zeker weten voor mijn moeder, dus ik noteer alsnog je tip van harte!

    BeantwoordenVerwijderen