Alles in de soep

Eucalypta roert in een grote ketel die boven het vuur hangt. Paddentongen, knoflooktenen, vissenogen, galkruid en stinkzwammen zwieren lustig rond in de brij van blauwe bessen en slootwater. Nu nog een paar toverspreuken en bij volle maan zal het brouwsel klaar zijn voor gebruik. De kraai op haar schouder kijkt met scherpe blik toe. Drie zwarte katten vluchten voor de vreselijke stank. Als haar wraak zoet is, dan is de lucht het tegenovergestelde.

Paulus heeft geen weet van de snode plannen van Eucalypta. Iedereen weet dat boskabouters de liefste wezens in sprookjesland zijn, op elfjes na. Hij heeft alleen maar vrienden en is de goedheid zelve. Alleen die akelige heks gooit telkens roet in het eten. Ze is een boosaardig en lelijk mens. De enige in zijn omgeving. Paulus houdt van het bos en alle dieren die er wonen. Hij helpt gestruikelde kevertjes en gewonde vogeltjes. Hij verzorgt de bloemen en planten. Bovendien is hij altijd goedgemutst.

Dankzij de katten wordt hij de onrust gewaar en hij stuurt zijn gevederde vriendjes erop af om uit te vogelen wat er gaande is in Eucalypta’s huisje. Na een uurtje komen ze hem luid kwetterend vertellen wat ze ontdekt hebben. Gelukkig heeft de heks de gewoonte om in zichzelf te mompelen, zodat de musjes haar plannetje nu kunnen doorbrieven. De soep is bestemd voor alle vrolijke bosbewoners, omdat ze een hekel heeft aan mensen met een goed humeur. Dit brouwsel zal daar voorgoed verandering in brengen. Het maakt iedereen chagrijnig.

Diezelfde nacht stopt hij haar neus en oren vol met gemalen fluitenkruid, zodat ze helemaal vrolijk wakker wordt. Ze is haar plan totaal vergeten en gooit de stinkende soep met een zwier naar buiten. Paulus gniffelt en iedereen haalt opgelucht adem. De drie katten keren huiswaarts. Ziezo, dat gevaar is ook weer afgewend.

Bij Plato vind je de andere bijdragen van deelnemers aan deze schrijfuitdaging. Het thema is oplossing.

27 opmerkingen:

  1. Een mooi sprookje, ja die Paulus toch nog wel slim zo al is het maar een klein mannetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Paulus symbool van een goed burger! Maar vinden we diep in ons hart Eucalypta niet veel spannender?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn jeugdhelden! Mijn moeder kon eucalypta altijd zo leuk doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. leuk kindersprookje, met een 'eind goed al goed'!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. He gelukkig pfew, alles komt goed !

    Mooooiiiii!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Eucalypta, ik mocht haar wel, bracht een beetje avontuur in het sprookjesbos.


    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuke WE!
    Ik keek altijd vroeger!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo leuk zeg, puur jeugdsentiment :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O wat leuk om weer even in het grote bos rond te struinen bij Paulus en al zijn vriendjes, wat wás het toch een leuke kinderserie!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik hoop maar dat ik geen nachtmerrie krijg vannacht. Ik was als klein kind doodsbang van Eucalypta.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ok, dus gemalen fluitenkruid maakt vrolijk. Toch maar 'ns zorgen dat ik een voorraadje thuis heb voor als de puber weer 'ns chagrijnig is. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik snap de metafoor. Heel goed! Republikeinse heks probeert bij vrolijke mensen die feest vieren roet in eten te gooien., Nou, dat is dus mooi niet gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. En zo doe je dat... weg met dat nare gedoe... Alleen maar vrolijkheid.
    Geweldig wat een leuk verhaal...
    Ik wens je alvast een heerlijk weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ... en hij stuurt zijn gevederde vriendjes erop af om uit te vogelen wat er gaande is ...: Mooi verhaal, schitterende zin!
    Gelukkig maar dat de katten de gevederde vriendjes niet hebben opgevreten; en die heks moet wel een gewetenloze slaap hebben - gemalen fluitenkruid in neus en oren...
    Toch dat effect maar eens zelf proberen, of ik dan nog vrolijker word.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik keek altijd naar Paulus leuk om zo weer een verhaaltje te lezen er over. En het plaatje. Geweldig
    Knuf
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hihihihi, roept Tuinier vrolijk terwijl hij zijn Praaggidsje terzijde werpt. Een echte Paulussie... dat is lang geleden. Heerlijk. En die rot Eucalypta maar vrolijk zijn (tot de betovering is uitgewerkt). Erg leuk. Ik vraag me wel af of dit echt de metafoor was die Tagrijn op het oog had. Ik zocht hem er niet achter temeer daar pure heksenslechtheid niet hetzelfde is als oprechte republikeinse gevoelens. Die laatste moet je niemand misgunnen, want dat is de kracht van de democratie.

    Prima WE Marja. Eentje om van te genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Erg leuk gevonden, ik hoor Eucalypta in mijn gedachten roepen;
    hèhèhèhè - PAULUSSSSIEEEE! En Oehoeboeroe daarna met zijn bromstem; dat heb je helendal welzo tamelijk goed gedaan, Paulus!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi jeugdsentiment altijd graag gekeken , heb je mooi geschreven even terug in de tijd met deze WE :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Vroegah was ik stapel op Paulus! Alleen Eucalypta kon me wat minder bekoren, maar dat was dan ook best een eng mens voor een kind. Originele vondst voor een WE!
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Vage herinneringen aan Paulus.
    Leuke en originele invulling van deze WE !

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Erg leuk om te lezen Marja ik heb er bijzonder van genoten hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Paulus was net een beetje afgelopen toen ik klein was... maar ik heb nog wel wat herinneringen aan hem (waarschijnlijk door de gigantische vloerpuzzel die ik ooit gekregen heb).

    Jammer dat ze de pan heeft leeggegooid.. lijkt mij heerlijk.. allemaal een dagje chagrijnig.... Een dagje dan hè?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een ontzettend leuk verhaal Marja, ik zou het zo aan mijn kleine Kyano willen voorlezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Paulus de boskabouter, dat is ook nog van mijne tijd. Allez, dat denk ik toch. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik kan me uiteraard Paulus de Boskabouter wel herinneren, maar heel erg interessant vond ik het niet meer, in mijn tienertijd had ik andere dingen aan mijn hoofd ;-).
    Een hele leuke WE.

    BeantwoordenVerwijderen