Vaste vloerbedekking

Eind jaren vijftig lag er linoleum in onze portiekwoning en voor de kolenkachel lag een kleed met daarop vier losse stoelen rond een lage tafel. Na de verhuizing in 1961 was mijn moeder de koning te rijk met vaste vloerbedekking. Weer iets later toonde ze iedereen vol trots haar eerste bankstel, een goudkleurige 3-zitsbank met twee losse fauteuils. Wat een rijkdom.

Vervolgens gingen we aan het gas. Dankzij de vondst in Slochteren konden we ons voortaan warmen aan een Bocal gashaard en kookte mamma op een 4-pits Etna fornuis. Alweer een enorme stap voorwaarts.
Dát waren nog eens echte welvaartsjaren.

23 opmerkingen:

  1. En wat een rijkdom was dat toen.Ik was in begin 1971 de koning te rijk met mijn eerste wasautomaat en droger ,een ongekende luxe na de langzaamwasser met wringer ,en uhhh twee kinderen in de katoenen luiers.Nog altijd kan ik rijk zijn met kleine dingen !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dat is gelukkig zijn: blij met elke kleine stap voorwaarts!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij kregen in die tijd ook vaste vloerbedekking, Jabo. Je kreeg allemaal ribbels in je benen en bips als je erop ging zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik herinner me van thuis kokosvloerbedekking. Voelde niet lekker aan je knietjes.

    Op mijn eerste etage had ik, na het linoleum in het zusterhuis, sisaltegels en een ribfluwelenbank van wie ook weer? Van der Meer. Echt jaren 70.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Marja,
    Wat heerlijk dit soort herinneringen. Mijn vader haalde laatst een klein notitieboekje tevoorschijn. Er was ingeschreven wat zij in 1958, het jaar van hun huwelijk, voor meubelen en zo kochten, met de prijs erbij zelfs... Zo leuk om dat terug te zien...
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inderdaad, wij trouwden in 1962 en hadden een soort jabo vloerbedekking , geritseld door een oom die het uit een autoshowroom had mogen halen, gewéldig!
    We kregen het járenlang alleen maar steeds beter, de werkweek werd steeds korter (was nog 48 uur)en zo kan ik nog wel even doorgaan......

    BeantwoordenVerwijderen
  7. oei... foutje , wij trouwden in 1961, morgen precies 52 jaar geleden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een dikke proficiat met deze prestatie.

      Verwijderen
  8. Het is een heel herkenbaar verhaal, zo ging het bij ons thuis ook!
    Leuk om de gelijkenissen te zien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De zon komt op en gaat onder…


    met kleine stapjes gingen we vooruit
    er verscheen licht in de duisternis
    aan steeds minder was er gemis
    hopelijk is straks het sprookje niet uit



    Lenjef

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou, inderdaad. We klagen veel te snel. We hebben het allemaal veel beter dan onze ouders.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jullie reacties zijn een feest van herkenning. ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ja in onze jeugd kregen we het allemaal wat meer geld in onze portemonnee.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wij hadden vierkante tegels met ribbels. Was niet bepaald lekker om op te zitten of te spelen. Ze kriebelden ook nog eens...
    In Rotterdam stond alleen een kolenkachel in de woonkamer. Ik herinner me nog de ijsbloemen op mijn slaapkamerraam. Ik vond ze prachtig, en mijn moeder maar mopperen op de kou!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Komt me bekend voor inclusief bankstel en vloerbedekking en het niet meer sjouwen met gasflessen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Vroeger hadden wij koksvloerbedekking. Zo hard! En een wringer om je was door te halen. Wel leuk eigenlijk, die herinneringen.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het tapijt van de foto hadden mijn opa en oma ook, als ik mijn ogen dicht doe voel ik het zo weer aan mijn voeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. 1961 is mijn geboortejaar :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Biezen matten, hadden wij vroeger thuis. En iets van rietmatten op de muren. Kan dat kloppen? Ik was nog zo klein. Gevolgd door vloerbedekking op de vloer en jute als behang. Klinkt dat gewoon voor de vroege jaren 70, of was mijn moeder een aparte? Mijn ouders hebben 25 jaar met hun eerste bankstel gedaan. Mijn man en ik zijn intussen minimaal aan ons 7e setje toe. Maar ijsbloemen op de ramen ken ik dan weer wel, van onze eerste woning 3 hoog achter in Rotterdam.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Grappig dat je mijn geboortgemeente noemt...

    (klein foutje in 2e regel, het woordje 'rijk' mist)

    Ja dat soort wijzigingen heb ik ook voorbij zien komen.... ik kan me vaag nog wel herinneren hoe blij mijn ouders waren als er weer iets nieuws/moderns het huis in kwam waarvoor mijn vader hard werkte, buiten zijn reguliere baan om.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Toen was geluk ...heel gewoon!!

    Als kind bracht ik elke weekend door bij mijn bobonneke, zij kookte dan voor ons op haar oude Leuvense stoof van die "hetekoeken", het deeg werd uitgegoten op de liggende plaat en omgedraaid met een spatel. Men at de koeken recht van de plaat vandaar de naam hetekoeken (=warme koeken).

    Dit zijn prachtige herinneringen aan een heel mooie kindertijd!!




    BeantwoordenVerwijderen
  21. En de TV? Die zal er ook wel gekomen zijn. Ja, welvaartsjaren. En weinig werkloosheid. Dat is nu wel anders. Ik vraag me af wanneer dat beter gaat. Ik maak me ernstig zorgen over zoon wat dat betreft. Hij doet zo zijn best maar hij ervaart de huidige tijd niet bepaald als welvaart.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De tv kwam met mijn oma mee toen ze bij ons introk. Nadat ze een eigen huisje vond, besloten mijn ouders toch ook maar een kleine televisie aan te schaffen. Dat was rond 1966.

      Verwijderen