Contact

In november 2011 gaf ik een andere slinger aan dit thema. Ik moest echt even diep nadenken voordat ik hier een nieuwe invulling aan kon geven. Mijn schrijfbuien zijn met de winter weggevloeid, de tuin lokt en het zonnetje is medeschuldig. Bovendien heb ik binnen een week vijf boeken van Val McDermid gelezen. Dankzij Triltaal ben ik helemaal in the mood. Dus hoe nu verder?

Enkele blogmaatjes hebben al aangegeven dat ze hun prioriteiten de komende tijd zullen verleggen. Studie, hobby’s, achterstallige administratie en de lente zijn hier debet aan. Zo gaat het vaak op en neer in blogland. Mensen beëindigen hun blog en gaan het op den duur toch weer missen. Het aantal herstarters is groot. Ik denk dat we allemaal een beetje verslaafd zijn aan het bloggen. Het wordt zo stil om je heen als je een pauze neemt of ermee stopt. Misschien moeten we beter leren doseren en geen verplichting voelen om dagelijks of wekelijks te schrijven. Maar net als met alcohol of tabak is het moeilijk om af te kicken.

Voor mensen met een druk sociaal leven zijn er voldoende alternatieven. Wanneer je echter aan huis gebonden bent of op een andere manier beperkt wordt in je contacten, is bloggen een geweldig alternatief. Het is mijn lijn met de buitenwereld. In mijn leven is mobiliteit een probleem geworden. Waar ik vroeger van hot naar her racete – met of zonder kinderschare – is nu een wandeling naar het eind van de tuin al een hele onderneming. Zolang ik online kan, mijn ogen en vingers goed werken en mijn hersens nog functioneren, heb ik mijn compensatie gevonden.

Het is alleen best jammer dat niet iedereen dat begrijpt. Mensen die niets met computers hebben, kunnen soms zo denigrerend doen over mijn bezigheden. En dat neerbuigende onbegrip doet wel eens pijn.

Bij Plato vind je de andere bijdragen van deelnemers aan deze schrijfuitdaging. Het thema is oplossing.

32 opmerkingen:

  1. Ik vind bloggen zo leuk omdat ik dan dingen die mij interesseren kan delen met anderen.Ik kan er wat mee doen en dingen waar ik over denk goed leren verwoorden.Ik heb moeite met taal met vertellen wat mij bezig houd vandaar.En ja dat onbegrip is mij ook vaak overkomen vooral in het begin van het bloggen Nu ik toch gewoon door ga houden ze hun mond erover.Ik wens je een goede dag toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind bloggen ook erg leuk, door mijn ziekzijn ben ik ook meer aan huis gebonden dan mij lief is. Inmiddels afgekeurd, en vind ik bloggen een hele fijne vorm van in contact staan met anderen.
    Ik lees ook graag bij je,kom s"morgen altijd langs met een kopje thee naast mij en dat is een goed gevoel, dus laat de mensen maar *** wij bloggen lekker door!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mensen uit mijn omgeving die niets van een computer moeten hebben, denken dat ik de hele dag maar zit te chatten met iedereen. Ze hebben geen flauw idee wat bloggen is.
    Het is verbazingwekkend hoeveel mensen van mijn leeftijd, en jonger, niet achter de computer zitten. Nee hoor, niets voor mij, terwijl ze niet eens weten wat je er allemaal mee kunt doen. Men vindt het maar nutteloze tijdverspilling. Ik vind die mensen maar dom omdat ze niet openstaan voor nieuwe dingen maar er wel een mening over hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Marja, ik snap dat wel, dat mensen zoiets denken.
    Maar ik begrijp jou nog meer!
    Doe lekker je eigen ding meisje.
    WIJ HOUDEN GEWELDIG VEEL VAN JE!
    O ZO !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Marja, wat je schrijft is zo herkenbaar. Hoe vaak hoor ik niet: WAT doe je?
    O je schrijft verhaaltjes. Nou ja, als je maar een invulling aan je leven geeft he (klinkt als: als je maar van de straat bent).
    De termen worden overigens vaak gebruikt door mensen die nooit een boek lezen en niet veel met de computer hebben. Ze bestaan, die mensen en ze zitten allemaal in mijn familie en kennissenkring. Ik hoef dus niet bang te zijn dat ze dit lezen :-). Ik ben niet werkelijk aan huis gekluisterd maar toch wel een stuk minder mobiel dan vroeger. Maar de hoofdreden van bloggen is: het is hartstikke leuk om te schrijven en om (vaak leuke en zinvolle) reacties te ontvangen. Dus ik begrijp je en het is volkomen terecht dat je hier een oplossingsverhaal schrijft. Weliswaar was het woord al eens eerder uitgegeven (ik keek er overheen), maar nu zie je maar weer dat het niet in het woord zit maar in de invulling door de schrijver. En dat deed je (zoals altijd eigenlijk) prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook ik krijg nog welens commentaar .Ze vinden het zonde van de tijd,veel dames soppen en poetsen liever haha.Maar idd mensen snappen niet wat bloggen inhoud en hoe leuk het is.Ook ik ben meestal thuis ,geen vrienden of familie dus ook voor mij een lijntje met de buitenwereld.Nu op dit moment blog ik niet veel maar lees graag en probeer wel te reageren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou Marja, lekker doorgaan hoor. De een houdt hier van en de ander daar van.
    Ik ben nog maar pas begonnen met bloggen maar vindt het hartstikke leuk en lees/leef graag met iedereen mee.
    In de winter zal het inderdaad misschien drukker zijn in blogland dan in de zomer. Gaan we daarna toch vrolijk verder?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo herkenbaar, vooral je laatste alinea. Ik probeer (dat lukt me steeds meer) me de denigrerende mening van anderen over iets dat ik zó leuk vind niet aan te trekken. Iedereen heeft zo zijn eigen hobby's en dat mag ook. Onbegrip vind je op alle vlakken dat is helaas nu eenmaal een onvermijdelijk feit.
    Gewoon lekker blijven doen wat jou plezier geeft, dat doet die ander immers ook!

    Ik ben blij met jou als 1 van mijn meest dierbare logcontacten dus ik klaag niet over internet en diens gevolgen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed verhaal Marja.
    Bloggen, in eerste instantie durfde ik niet goed, nu ben ik maar wat blij dat ik de stap heb genomen. Het stimuleert me enorm om met schrijven door te gaan, want dat was de reden dat ik eraan begon. Dat ik nu ook meer doe met foto's is mooi meegenomen. De contacten die erdoor ontstaan zijn meer dan leuk en waardevol!!!!!
    Ook voor mij komt het reisseizoen weer aan en dus zal ik minder in de lucht zijn, maar tegenwoordig gaat ook dat steeds makkelijker. Als jullie me 3 jaar geleden hadden verteld dat de laptop meegaat in de caravan had ik daar
    smakelijk om gelachen. Ja voor echtgenoot, niet voor mij. Inmiddels weet ik beter en heeft echtgenoot een tablet aangeschaft. Met slecht weer zullen we zeker de boel optuigen. Zien jullie ons al zitten?
    Marja en alle anderen die dit lezen. Doe vooral waar je zin in hebt en wat je leuk vindt, daar draait het om. Onbegrip? Wie weet is het wel jaloezie.
    Blijf schrijven en blijf volgen, beide zijn fijn om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben een herherherstarter. En elke keer denk ik.. ik heb helemaal geen tijd om te bloggen. Laat staan twee bloggen bij te houden. Ik doe mijn best om in ieder geval de blog over mijn kinderen regelmatig aan te vullen... maar mijn hobby is schrijven... dus probeer ik ook mijn blog bij te houden... al sta ik nog regelmatig op het punt het te stoppen. Maar ik ken mijzelf en weet dat ik dan weer zal beginnen.. en weer en weer. Dan maar af en toe een pauze en de schade (vooral bij andere bloggers) te herstellen.

    Mooie WE300.. heel herkenbaar. Lekker blijven bloggen Marja, want ik reageer niet altijd, ik lees wel regelmatig :) Met liefde.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ook voor mij is het een lijntje naar de buitenwereld. En een plekje om mijn gevoelens van mij af te schrijven.Papier is geduldig, mensen in blogland fantastisch en ik geniet van het bloggen.

    Je schrijft altijd van die heerlijke verhalen.Ik hoop er nog veel te lezen.

    Liefs en een knuffel, Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik begrijp jou hélemaal hoewel ik zelf eigenlijk geen onbegrip tegen kom. Misschien komt dat omdat ik, buiten m'n lezers, geen erkenning zoek!
    Natuurlijk snapt niet iedereen het plezier van het bloggen, ik snap weer niets van al die voetbalkijkers, nou én!
    De zomertijd is inderdaad altijd een beetje komkommertijd in logland , begrijp ik óók want zeker mensen met jong gezin trekken naar buiten, en terecht!
    Van mij kom je ook in de zomer niet helemaal af, ik log (normaal gesproken) meestal wel ongeveer op dezelfde manier door.
    Ik heb al eens verteld dat ik altijd probeer "de linkjes" in de hand te houden omdat ik m'n grenzen niet té ruim wil zetten want dat wreekt zich altijd op den duur!



    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ook ik heb eigenlijk nooit negatief commentaar gehad op mijn bloggen. Integendeel: mensen vinden het vaak leuk. Ik heb ook wel familie die nauwelijks weten wat een PC is en die snappen er niet veel van, maar zezijn ook niet negatief. Ik vind schrijven een vorm van creatief bezig zijn, net als schilderen of tuinieren.
    Zelf heb ik wel het gevoel dat mijn enthousiasme en inspiratie een beetje vermindert. Zal gedeeltelijk met het weer te maken hebben maar soms voel ik me ook een beetje blogmoe. Hoe dat komt weet ik eigenlijk niet, want ik lees nog altijd graag blogs van anderen. Maar zelf schrijven gaat me tegenwoordig wat lastiger af.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ach, wij weten allemaal wel beter. Bloggen is een geweldige hobby!

    Enne: verslaafd aan Tony en Carol neem ik aan? Hoe vind je de boeken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het zalige boeken, die ik binnen een paar uur uitlees. Ook haar andere boeken zijn de moeite waard. Vandaag las ik "Een duister domein", dat ik gistermiddag bij de bieb leende. ;o)

      Verwijderen
  15. Hele herkenbaar WE je voelt om van alles te doen maar kunt niet in 10 sloten lopen, inderdaad denk ik ook wel van mezelf pfff ik wil buiten genieten anderzijds wil ik mensen in logland niets tekort doen.

    Hoe dan ook Marja mensen die jouw begrijpen zullen niet oordelen en degene die het wel doen hadden graag jouw vaardigheden om ook zo te bloggen, lezen , multitasken in het geen jij wel doet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Marja zonder bloggen ,nee dat kan ik me niet voorstellen.De laatste weken voelde ik me zo schuldig dat ik bij de ene wel en de ander niet kon reageren,
    Maar sinds gisterenavond is het voor elkaar.Ik zit nu met 2 accounts ,eentje
    bij wordpress en mijn eigen domeinnaam, die helaas niet bij iedereen werkt.
    De hele familie alsmede de buurt is verslaafd aan spelletjes en sms-en op de telefoon dus laat ze zwijgen over mijn schrijven.
    Wij gaan lekker door Marja.
    Groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Marja, trek je vooral niets aan wat de andere zeggen. Bloggen is een leuke bezigheid en andere blogs lezen ook. Ik vind het zelfs iets meer dan dat stomme facebook of twitter. En lezers zul je altijd hebben, die komen graag naar hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooie we-300 en laat een ander maar zeggen over bloggen wat ze willen!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Je hebt je gevoelens zo goed verwoord, ik voel helemaal mee, komt aardig overeen met mijn gevoel hierover. Maar wat andere mensen zeggen raakt me niet. Het internet brengt de wereld in huis zeg ik altijd.
    Ik geniet van bloggen en de contacten. Het is echt iets van mij. Soms neem ik even pauze en ook daar geniet ik dan van!
    Ik heb een luchtige blog zonder erg veel diepgang. Maar dat wil ik ook niet. Hij is ontstaan als familieblog nadat onze zoon met zijn gezin terug ging naar Gran Canaria en eigenlijk is dat nog steeds het doel van mijn weblog, vrienden en familie informeren over ons leven en dat van onze kids en kleinkids. Dit is intussen aangevuld met contacten in weblogland, mijn voorzichtige pogingen een WE300 te schrijven, de limericks op zondag, af en toe meedoen aan een foto-opdracht en natuurlijk Zwijmelen op Zaterdag. Nee, ik kan het ook niet missen Marja en jou ook niet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja zo werkt het wel Marja. Hoewel ik nog hartstikke mobiel ben vind ik bloggen en blogs lezen ook heel leuk en wie zich daar aan stoort. So be.
    Daar maak ik me niet druk om. Iedereen leeft zijn eigen leven maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Zie je wel! Ik dacht al... dit woord is toch al eens geweest??!!! Het was één van mijn eerste We's die ik schreef!
    Anyway. Ik herken je verhaal. Ik heb een druk leven, ook een druk sociaal leven, maar ik heb ook een paar fijne 'internetvriendschappen'. Je moet het meemaken hier om te weten waar je over praat!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Bloggen zal ik blijven doen, zolang het mogelijk is uiteraard.
    Wat jij zegt: je 'ontmoet' door het bloggen andere mensen, het verbreidt je horizon. Ook dat is een vorm van sociaal leven.
    Mooie WE!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooie WE die mij even aan het denken zet. Ik krijg geen denigrerende opmerkingen vanuit mijn omgeving. Ik krijg wel eens de vraag waarom ik zo veel deel met onbekenden. Voor mij is bloggen ontspannend. Bovendien kan ik door een gebeurtenis te beschrijven deze gaan relativeren.
    Wat ik grappig vind zijn de mensen die geen blogs willen lezen, want dat is niet echt, maar wel columns (al dan niet wekelijks of gebundeld) verslinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. ja een goede wat moet je met al die vreemde mensen je kan ze niet is het wel een vrouw . of toch een man waarom schrijf je zo veel of plaats je fotos
    nou ja het is leuk en soms super leuk en ik ken de mensen niet maar soms sluit je ze gewoon in je hart fijn om te lezen bij vele en te reageren
    xxxxxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Prachtig weergave van wat bloggen kan betekenen voor ieder van ons. Voor mij is het bloggen een verrijking, even meekijken in de wereld van anderen, genieten van een fotoreportage, deelnemen, geïnspireerd geraken door andere blogs...het hoort er allemaal bij. Ook al ga ik nog werken en heb ik een heel druk sociaal leven, het bloggen hoort bij mij en blijf ik ondertussen rustig verder bloggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Nou, voor mij is bloggen ook mijn lifeline hoor! Ik woon in Zweden en kan dus niet zomaar mijn kinderen, kleinkinderen of andere familie en vrienden opzoeken. Ik heb wel negatieve reacties gehad. Ze vonden mijn blog te oppervlakkig, wilden het liefst dat ik iedere avond persoonlijk een verslag deed en ik heb het niet over mijn kinderen hoor! Ik trok het me wel aan, maar inmiddels zijn er een heel aantal mensen die mijn huis- tuin en keukenverhalen lwuk vinden om te lezen en ik heb er zeer dierbare vrienden door gekregen.. Lan leve het Internet!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Op de digitale snelweg is fysieke (im)mobiliteit gelukkig niet zo gauw een beperking.
    Zelf ben ik me er terdege van bewust dat het niet veel van mijn leeftijdgenoten gegeven is om nog een racefiets te bestijgen en rondjes naar keuze en conditie van het moment te fietsen. Daartegenover staat het uurrecord van een 100-jarige! Daarbij ben ik een jonkie!

    En schrijven is iets waarop het stempel "cultuur" van toepassing is, dus in sommige kringen al gauw "een linkse hobby", die beter afgeschaft kan worden. Gewoon lekker doorgaan met wat je graag wilt doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Niks aantrekken van die negatieve reacties. Je doet het hartstikke goed, kan mooie dingen schrijven en verder ben ik het met iedereen hierboven heel erg eens, dus dat ga ik niet allemaal nog eens herhalen. Gewoon lekker blijven bloggen en genieten van de positieve reacties van je medebloggers.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Lekker (blijven) doen wat je leuk vindt. Jammer dat niet iedereen zo begrijpend is maar het is niet anders. :-)
    Er zijn ook zat mensen die niets begrijpen van mijn hobby paardrijden. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik blog niet altijd even actief maar ik probeer het nu toch vol te houden. Ik blijf mijn schrijftechniek oefenen en de 'dagboekblogs' zijn misschien wel interessant om later eens terug te lezen.
    Ik hoop voor jou dat je nog lang kan blijven bloggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ook ik ben een terugkerend blogster, ik vind het leuk,punt!
    Wat anderen daar van vinden boeit me totaal niet. Mijn ervaring is dat juist door het bloggen je meer inzicht krijgt in diverse uiteenlopende meningen over iets. Ik heb zelfs leuke vriendschappen in het echte leven opgedaan, juist door het bloggen.
    Blijf schrijven Marja, want ik lees graag bij je!

    BeantwoordenVerwijderen