Allemaal vieren

Pim heeft een bloedhekel aan school en hij zit ongeduldig te wiebelen op zijn stoel.
Nog even en de langverwachte zomervakantie gaat beginnen. Wanneer gaat die bel nou eindelijk? Dat stomme rapport kan hem gestolen worden. Daar komt alleen maar trammelant van.

Hij is natuurlijk als laatste aan de beurt, omdat hij nu eenmaal van Zwieten heet. Oei, wat kijkt de meester streng. Hij heeft slecht nieuws voor Pim. Hij zal na de zomer opnieuw groep 7 moeten doorworstelen. Tja, dat is vette pech. Die boodschap gaat hij dus mooi niet overbrengen aan het thuisfront. Dan kan hij naar zijn vakantieplannetjes fluiten.

Voordat iemand hem heeft gezien, glipt hij de trap op en verstopt het rapport onder zijn sokken. Wanneer moeder iets in de gaten krijgt, verzint hij wel een smoes. Dat ze deze keer per post worden verzonden of zoiets. Hij trekt zijn boerenkiel aan, stapt in zijn kaplaarzen en vertrekt met zijn hengel naar de bosvijver.

Wanneer hij nietsvermoedend thuiskomt voor het avondeten, staat moeder hem in de deurpost op te wachten. Haar gezicht belooft niet veel goeds. Zou ze iets weten, heeft de school haar gebeld?
“Nou Pim, heb je mij niets te vertellen; waar is het rapport?”
“Tja mam, dat sturen ze per post, geloof ik.”
“Waarom bracht Marieke dan wel haar rapport mee naar huis?”
Oeps, hij was zijn zusje helemaal vergeten. Wat stom van hem. Nou moest hij wel met zijn billen bloot. “Sorry mam, ik durfde het niet te laten zien. Ik heb een heel slecht rapport en ik ben blijven zitten.”
“Dat heb ik vanmiddag al van de meester gehoord. We gaan wel een oplossing zoeken. Kom eens even bij me.”
Ze geeft hem een dikke knuffel en hij weet ineens weer dat hij de allerliefste moeder van de hele wereld heeft.

Het thema voor de WE-300 is “vieren” en het woord zelf mag in de tekst niet worden gebruikt. Kijk bij Plato voor de andere verhalen. 

19 opmerkingen:

  1. Arme Pim, gelukkig heeft hij een hele lieve moeder!
    Mooie WE.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O, wat deed dit verhaaltje me aan vroeger denken. Onze Jongste heeft op de middelbare school een jaar gedoubleerd. Was niet nodig geweest maar ze was nog behoorlijk speels en de grote wereld aan het ontdekken. Toen ze thuis kwam met het rapport was ze zelf enorm geschrokken van het feit dat ze ├ęcht bleef zitten, want ondanks alle voortekenen was het niet tot haar doorgedrongen. Ze huilde tranen met tuiten en was totaal ondersteboven. Mijn hart ging naar haar uit en heb haar eerst maar even geknuffeld voordat de (noodzakelijke) preek begon:-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij bent dus ook een geweldige moeder!

      Verwijderen
  3. Ach gossie 't arme schaapke...

    Herkenbaar verhaal dan weer wel, ik ging ook altijd huiswaarts met loden schoenen als de rapporten weer uitgedeeld werden ;-(
    Gelukkig hoefden mijn kinderen dat nooit ongeacht de status van die dingen.

    Wel een mooie we!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelukkig pfffft wat een opluchting.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi verhaal en het gewraakte woord lumineus tussen de regels verborgen. Die jongen mag blij zijn met zo'n begrijpende moeder. Tja en dan in het nieuwe jaar maar opnieuw proberen. Hij heeft al een basis waarop hij zijn successen kan uitvieren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig verhaal.
    Vooral het einde, waarin de moeder zegt.... WE
    Liefs
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Pim mag wel vieren dat hij zo'n lieve moeder heeft.
    Mooi begeleidend plaatje. Maak je die zelf? Knap staaltje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gelukkig voor die moeder zeg! Het kon heel anders uitpakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Liefdevolle WE Marja
    Groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tja, zo'n kind haalt toch niet voor z'n lol vieren zal die moeder gedacht hebben , en zo is het ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. doet me ook aan onze jongste denken! die kwam ook steeds met smoesjes thuis om zijn slecht rapport niet te hoeven te tonen ;-)
    maar in tegenstelling tot de mama van jouw verhaaltje sloot ik hem niet zo snel in mijn armen nadat hij weer eens gelogen had over het rapport of het 'zogezegd' was kwijtgespeeld. neen, van mij kreeg hij wel een standje, want ik kan helemaal niet tegen liegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tja die moeders ook...apart soort! En uit de WE begrijp ik dat hij allemaal vieren op zijn rapport heeft ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Liefdevolle WE Marja, het beschrijft de emoties en twijfels van Pim en het tegendeel werd waar moeder met haar liefdevol gebaar

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja zo zie je maar moeders vallen nog wel eens mee ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ach groep 7...... niet de makkelijkste groep en als je dat met vieren moet bekopen....
    Fijn dat er dan zo'n lieve moeder is die je opvangt.... volgend jaar beter..

    Mooi en lieve we-300

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hm, dit is door zijn moeder geschreven, en vanwege het mooie verhaal dat er in zit, ontkomt hij aan zijn billenkoek! Of zie ik dat verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen