Slakken

Als het pas geregend heeft, komen ze uit hun huisje. Maar anders blijven ze het liefst binnen. Dan ga je op je knieën liggen. Vlak bij de opening van het huisje en zingt: ' Slak, slak, kom eens uit je huisje!' Eerst komt er niets en kun je wel een half uur zingen; want een slak is een langzaam dier.
En dan eindelijk dan komt ze. Langzaam, oh zoo langzaam, en naar alle kanten in den blinde rondtastend, glijdt zij den drempel over (...)

Een slak loopt niet. Een slak kruipt ook niet, als een rups. Een slak glijdt gestadig aan voorwaarts, zonder dat zij pooten heeft, geheel vanzelf. Vanachter loopt zij in een puntje uit. En achter dat puntje laat zij een zilveren streep achter om den weg later weer terug te vinden.

Men moet medelijden hebben met een slak. Nooit eens hollen, nooit eens krijgertje spelen! Want hoe wil je krijgertje spelen als je in een heel uur van hier tot aan den bloempot komt? En altijd dat zware huis op je rug. Je bent eigenlijk nooit eens echt buiten; en je kunt ook nooit eens bij een ander logeren.

 ~ Godfried Bomans 1937

18 opmerkingen:

  1. ik vind het maar ondingen. Ze vreten je hele tuin kaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat geweldig toch, Godfried Bomans!
    Je ziet hem zó weer voor je, he?
    Ik heb niks met slakken maar met Bomans des te meer!
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dit verhaalte van Godfried Bomans, hij kon het leuk verwoorden.
    Ik houd er niet van, niet om te zien en al helemaal niet om op te eten.
    Onze dochter was nog heel klein toen ze na een regenbui 's nachts 's morgens allemaal naaktslakken zag en vroeg waar hun huis was gebleven. Dus ik zei, dat hebben deze slakken niet, het zijn naaktslakken.
    Een week later was het weer raak, ze kwam buiten en riep: "Mama, er lopen allemaal blootjes op de straat!" :-)
    Wij noemen die naaktslakken dus nog steeds zo ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blootjes. Wat leuk. Wij noemen een meerkoet nog steeds een koevoet, omdat kleuterzoon ze ooit zo noemde.

      Verwijderen
    2. Wij zijn dol op escargots!

      Verwijderen
    3. Haha, ja dat is ook zo'n woord dat zal in dit verband altijd blijven bestaan!

      Verwijderen
  4. Ik ga voor Bomans, dan mag jij de slakken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou sorry hoor, maar slakken vind ik echt supervervelende dieren. Mijn hosta's zijn al jaren niet om aan te zien. :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Van de slakken hebben wij het slijmen geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk verteld zo door Godfried... als hij het niet al had gedaan dan was je vast zelf met net zoiets leuks uit je toetsenbord gekomen Marja. ;-)

    Even iets heel anders...

    Wat heb nu toch een ontzettend leuke profielfoto!
    Fijn jullie zo samen te zien.

    Liefs en een fijne voortzetting van de week wens ik jullie,

    Gabi

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het verhaal is leuk ,de slakken minder als ze in de tuin bezig geweest zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kostbare tijd aan elkaar geven


    leefden sommige mensen maar zoals huisjesslakken
    die geen haast kennen
    het leven niet voorbij rennen
    meer tijd nemend om elkaar eens lief vast te pakken


    Lenjef

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi verwoord, Lenjef. Alleen zijn de meeste slakken tweeslachtig en hebben dus genoeg aan zichzelf. ;o)

      Verwijderen
  10. 'zijn de meeste slakken tweeslachtig'


    de slakken dienden, je moet er maar eens heel goed op letten
    om het contrast in de verf te zetten
    de laatste zin verwees naar de gestreste mens
    die altijd bezig is met het verleggen van een onbereikbare grens



    Ja, soms wou ik dat ik een slak was :)
    Lenjef

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een Bomansje. Wat leuk. Wie kent zijn boeken nog? Zijn sprookjes, zijn schetsen, zijn columns? Zijn humor werd al tijdens zijn leven gezien als TE...
    Zijn waarheden waren ZIJN waarheden op grond van vaak verzonnen stellingen.
    Maar ik heb er in mijn jeugd mijn liefde voor het lezen aan ontleend. Alles begon bij Winnetou en daarna bij Erik. Alleen daarom lees ik hem nog steeds met graagte.
    En dat van die slak is ook heel leuk. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja een mooi verhaal, ik heb een haat liefde verhouding met slakken, mijn hosta's en nog een paar planten worden totaal opgegeten als ik niets er aan doe maar ik vind het ook weer een soort zielig want ik vind het ook mooie beestjes, behalve die naaktslakken dan brrr die vieze glibbers.

    BeantwoordenVerwijderen