Het maarts viooltje

Veel planten hebben vrienden en vijanden. Neem de knolbegonia. De een dweept ermee en de ander vindt het een ordinaire plant met schreeuwerige kleuren die alleen op de kermis tot zijn recht komt. Leilinden zijn gewild bij mensen die niet van inkijk houden en worden gehaat door diegenen die hun auto in de buurt van zo’n boom parkeren om vervolgens te ontdekken dat ze die kleverige troep met geen mogelijkheid meer van hun autoruit krijgen.

Maar er zijn ook planten die algemeen geliefd zijn. Zo’n plant is het viooltje. Dat zou te maken kunnen hebben met het feit dat viooltjes je aankijken. Ze hebben onschuldige gezichtjes waaraan je onmogelijk een hekel kunt hebben. Daar komt nog bij dat sommige viooltjes heerlijk geuren. De geur van het maarts viooltje, dat niet voor niets Viola Odorata heet, is nauwelijks te omschrijven. “Hemels”, hoor je vaak zeggen, maar daarmee schiet je niet veel op, want hoe ruikt de hemel? Geuren zijn altijd moeilijk te beschrijven.
De hemel ruikt naar het maarts viooltje. Laten we het daar maar op houden.

22 opmerkingen:

  1. Lijkt me heerlijk... als we werkelijk allen naar de hemel gaan, lijkt het mij een mooi welkom als het daar naar viooltjes ruikt. ;-)

    Ik wens je een hele fijne week Marja!


    Liefs,

    Gabi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat gezellig blogje Marja en Viooltjes zijn er nu weer volop te koop.
    Viooltjes associeer ik met muziek die hemels zou zijn hahaha
    graag gelezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ben ookdol op die kleurige,geurige smoeltjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. je schijnt ze ook te kunnen eten, heb het nog nooit gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben ook gek op viooltjes. Zaterdag heb ik een paar bakken gekocht, maar ze staan voorlopig nog even in de schuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind Maartse Viooltjes zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat grappig dat anderen ook zo gek op viooltjes zijn en er gezichtjes in zien.
    Die van mij staan inderdaad ook gewoon in de schuur. Ik had de weerberichten niet gehoord en zag me t hele weekend in de tuin poeren maar het werd even anders. Er ligt zelfs weer ijs op de vijver. ik wens je een fijne week lieve Marja.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Laat het maar snel beter weer worden zodat de Maartse viooltjes in mijn tuin gaan bloeien .Ik zie ook altijd smoeltjes in de viooltjes.En violen ruiken idd vaak heerlijk zoet.Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt helemaal gelijk, wie houdt er nou niet van viooltjes...
    En hoe de hemel ruikt, nou ik ga met je mee hoor, van mij mag de hemel naar viooltjes ruiken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. prachtige bloemetjes, vind ik ook. heb er voorlopig nog geen in de tuin staan maar ze komen nog wel! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Viooltjes het leukste plantje in de tuin. Ik koop ze ieder jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zal eens met mijn neus op de grond gaan liggen bij het viooltje, dan kom ik vanzelf in hemelse sferen.
    In onze tuin zie ik de kleine groene blaadjes van het wilde viooltje al overal de grond uit schieten. Houd ze in de smiezen.

    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nou inderdaad ;-)

    Het 'enige' nadeel qua bloemen in deze tijd van het jaar, zijn die afschuwelijke primula's. Het tuincentrum hier staat er al weer vol mee, zag ik tot mijn afgrijzen vorige week...brrrrrr

    Geef mij dan maar dat viooltje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk hè nu het weertje nog en dan kunnen de viooltjes fijn buiten gedijen :-D
    Ik ruik graag ook de lavendel hmmm fijne week Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ik ben er gek op en zie er ook inderdaad gezichtjes in!

    fijne avond Marja.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Viooltjes kunnen tegen nachtvorst in maart. Daarom zijn ze zo populair.
    Grtz Mara

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Toch kies ik voor de knolbegonia als ik het voor het zeggen heb! Niets mis met de viooltjes natuurlijk maar eigenlijk koop ik ze nooit ! Het enige nadeel van de knolbegonia is dat de steeltjes zo kwetsbaar zijn dus als balkonbakplant vangen ze téveel wind om de prachtige, maar zware, bloemen aan het steeltje te houden!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ze zijn ook zo dapper, zoals ze doorgaan als het vriest dat het kraakt... ze zijn dan niet stuk te krijgen. En als het vriezen dan is opgehouden zijn daar de bloemen weer... verrukkelijk...
    Ik wens je een heel fijne nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit aan violen geroken. Maar ik geloof je op je woord!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Gelukkig zijn ze winterhart anders zouden ze je nooit zo lief aankijken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Was het lievelingsbloempje van mijn moeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ja viooltjes zijn wel leuk op zijn tijd, bij mij wel altijd in een kleur hou niet zo van die bonte kleuren door elkaar en kleine viooltjes, die grote vind ik niet zo mooi. Ach ja zo heeft ieder zijn eigen smaak he.

    BeantwoordenVerwijderen