Primula Elatior


De eersteling doet opgefleurd een bod
en kleurig als een volgesmeerd palet
heeft ze de toon van vuur en vlam gezet:
ze steekt de sleutel in het roestend slot.

In geel en wit en oogverblindend rood
verstoort ze fel de ingeslapen aarde
en in de tuin waar ik roestbruin ontwaarde,
roept haar trompet het groen uit slaap en dood.

Ik koester haar met mijn ontwende ogen
die maandenlang omfloerst met grauwe staar
slechts naar het smoorlicht van de lamp bewogen.

Nu zoekt mijn blik alweer naar knop en aar,
al word ik licht door ongeduld bedrogen:
de winter heeft het hangslot alweer klaar.

~ Frans Hoppenbrouwers

10 opmerkingen:

  1. Hoi Marja,
    Primula's oftewel sleutelbloemen... zo mooi, ik ga ze binnenkort ook weer aanschaffen hoor...
    Prachtig gedicht weer.
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen, ben vroeg vandaag. Commissie van toezicht vanwege de voorjaarsvakantie. Kleinkinderen hebben hun eigen bezigheden, maar je moet er wel zijn...
    Heerlijk die primula's, zou ze het liefst vandaag nog in de border zetten tussen alle kou lijdende plantjes, maar helaas de grond is keihard.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog even wachten hoor met plantjes, ze vriezen dood.
    Maar we kijken er naar uit he? De bollen in de tuin komen gelukkig al op. Nog even geduld ...
    Mooi gedicht!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ze zijn erg leuk die verschillende kleuren! Maar nog te vroeg denk ik toch?
    Het gedicht is ook mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De schipper zegt altijd 'sla planten'we hebben ook (winterharde) paarse,maar ze staan er nu zielig bij hoor.Enkel sneeuwklokjes en winterbosviolen doen een dappere poging ons op te fleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ieksssssssssss weg ermeeeeeeeeeeeee
    Dat is 1 van de (weinige) nadelen aan de lente....
    Van sleutelbloemen krijg ik migraine en jeuk overal...das pas irritant. Nu ik ze hier zie krijg ik er al bijna jeuk van.

    Mooi gedicht hoor, daar is niets mis mee maar die plant brrrrrrrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een prachtig gedicht .En wat zijn ze leuk de Primula's.Ik wacht nog even want mijn Madeliefjes staan nu ook steeds binnen 's nachts

    BeantwoordenVerwijderen

  8. Wat een prachtige ode!!

    Heel mooi die primula's, binnenkort staan ze hier ook te pronken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Er móeten er nog een paar op een verborgen plekje in onze tuin staan, morgen toch eens kijken of er al iets te zien is.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk gedicht, mooie foto. Primula's weten je vaak te verrassen. Denk je dat ze dood zijn, staan ze toch nog ergens tussen het welig tierend onkruid.

    BeantwoordenVerwijderen