Pinnekenswijer


Aan de cadans van kantoor en klok ontsnapt,
op blote voeten in het zand, schoenen uitgetrapt.
Ademloos, de neus vol hars en heidekruid,
een buizerd in de lucht, verder geen geluid.

Na het gegons van bijen, als de nacht
de stemmen tot gefluister heeft verzacht,
behoort het ven aan vleermuizen en aan uilen,
gezanten van zielen die zich hier verschuilen.

Bezwerend tussen lisdodde en gewijde eiken,
waar druïden de handen naar de hemel reiken,
prevel ik oude gebeden om de sterren te vereren
en zo het kwaad en boze geesten af te weren.

De hartslag van de oertijd teruggevonden,
over eeuwen met verre voorouders verbonden,
kerf ik in zwerfstenen het geheime runenteken
en bid opdat niets de stilte zou verbreken.

~ Cyriel Gladines

10 opmerkingen:

  1. Jeetje Marja, wat een prachtig mooi gedicht...
    Je voelt de rust en de stilte bijna.
    Ik wens je een heel mooie dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig gedicht. Ik kende het niet, maar heb het gelijk opgeslagen.
    En die ven...zo mooi.
    Er is er hier ook één, op een half uurtje lopen. Dat is vaak het doel van mijn dagelijkse wandeling.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi! Slaat wel een beetje op mijn logje van vandaag :-)

    Groetjes Petr@

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gedicht en foto passen perfect bij elkaar,maar dat kan je wel weten we ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooiiiii, zowel gedicht als foto...... die rust is zo fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Pinnekenswijer???!!wat is dat dan toch?mooi gedicht,wij gingen vroeger altijd schaatsen op het ven.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi gedicht. Wie wil dat nou niet met mooi weer hè, even lekker uitbreken. Maar wat een pinnekenswijer is weet ik ook niet hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. http://www.vvvtessenderlo.be/wandelen.htm
      Neem eens een kijkje op bovenstaande site.

      Verwijderen
  8. Weer genoten van foto en gedicht ,dank je :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi gedicht. Lees zelf eigenlijk nooit gedichten behalve als ik in een boekenwinkel ben dan ben ik er niet weg te slaan.

    BeantwoordenVerwijderen