Op schoot

Het eerste dat mij bij deze schrijfveer te binnenschiet is de serie “Luipaard op schoot” uit de jaren 50 en 60. Wie heeft dit ooit gezien?
Mijn tweede associatie is de plant met de schattige naam “Kindje op moeders schoot (Tolmiea menziesii)”. Dit is een kamerplant die regelmatig gegeven wordt aan een moeder met een pasgeboren kind. De plant maakt nieuwe bladeren aan boven de oude bladeren.
Ik was vroeger niet zo’n schootkind volgens mijn moeder. Wanneer zij me oppakte om te knuffelen, verzette ik me vaak. Was dat omdat het tegen mijn zin was of kwam het me dan even niet uit? Ik weet het niet meer. Maar ik kan iedereen geruststellen, manlief krijgt zelden nul op het rekest. 

21 opmerkingen:

  1. Wat grappig bij mij kwam dezelfde gedachte op.
    We sloegen thuis nooit over. Daar zat toch die schele leeuw in?
    En wij hadden ook zo'n plantje, echt ik jok niet.
    Knuffelen, kon mij niet vaak genoeg gebeuren, heerlijk, nog trouwens. En nu naar bed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ja, dat stel herinner ik me toch goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ken de serie niet maar het plantje wel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee ik ken het ook niet.
    Voor mijn tijd, denk ik.
    Het plantje is wel bekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De serie ken ik niet,maar het plantje wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Luipaard op schoot kan ik me vaag nog wel herinneren, volgens mij hadden we toen zélf nog geen TV maar zagen het wel eens bij de ouders .
    Het plantje heb ik ooit ook wel in huis gehad ,ook dát is lang geleden;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De namen van de programma's komen wel bekend voor, maar heel veel herinner ik me er niet van.
    Het plantje vind zó leuk: ik heb een stekje van mijn dochter gehad; inmiddels is het een enorm grote plant en hij staat in de bijkeuken.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nee, wij keken altijd naar het programma, `Hulken op schoot`.
    Dat is nu met nadruk op ´keken´.
    Hier gebeurt niets meer.
    Hulk komt VEEL TE KORT!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja wij keken ook naar Luipaard op schoot en het plantje ken ik wel.Ik was vroeger een schootkind ,maar wel bij mijn Vader .En een knuffelaar ben ik nog steeds haha

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De tv serie zegt mij niks...... het plantje daarentegen ken ik wel...

    En ja wat ook maar de reden toen was.... het enige dat telt is nu dat je het doet omdat je het zelf wilt en ervan genieten kunt!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dan ben je echt een babyboomer, dat jij Luipaard op Schoot aanhaalt ;-)
    Groetjes Mara

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat vergat ik je nog te zeggen, maar vandaag zijn we niet zover bij jou vandaan, want we zijn bij onze kleinzoon in Oisterwijk op het Brabantse Land.
    Grtz Mara

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Marja,
    Daktari ken ik nog goed, die dus met die schele leeuw ja.. haha...
    Luipaard op schoot ken ik helemaal niet, maar kindje op schoot, wie kent die nu niet... zo'n leuk lief plantje...
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Marja ken beide niet, maar ik was wel en moederskind hahaha ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik moest ook meteen aan Clarence, de schele leeuw, denken. Maar dat was hem dus niet. Ik heb dus maar even geklikt op de link en na het bekijken daarvan kwam het me weer bekend voor, zij het niet erg duidelijk. Ik moet bij op schoot altijd denken aan mijn poes die niets liever doet dan bij iedereen op schoot te zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het plantje vind ik erg leuk en op schoot zitten tja das prive ha.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Luipaard op schoot klinkt bekend, maar ik kan me niet meer herinneren waar het over ging. Iets van een dierentuin toch?
    En dat plantje? Ja, dat heb ik ook jaren gehad, heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik ben echt nooit een schootkind geweest, ken deze schrijfuitdaging ook niet moet ik zeggen. Maar het plantje ken ik wel. De serie ooit van gehoord maar kan me er niets meer bij voorstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Deze serie ken ik niet, maar wel Daktari hoor :-)

    Een schootkind ben ik nooit geweest, misschien toch wel een beetje bij ons bobonneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. De serie zegt me niets, maar ik ben van 1962 ;-)
    Geen idee of ik een schootkind was. Sowieso wilde een oma me helemaal niet vasthouden. Wat weer dwars gedrag bij mijn andere oma opriep en ik door haar dood geknuffeld werd. Het schijnt een wonder te zijn dat ik nog leef!

    BeantwoordenVerwijderen