Meervoudige persoonlijkheden

Er schijnen mensen te zijn die onder verschillende namen een blog bijhouden. Misschien hebben ze daarvoor gekozen omdat ze een andere lezersgroep willen bereiken. Het lijkt me trouwens erg ingewikkeld om je identiteiten uit elkaar te houden.
Zijn er onder mijn blogmaatjes mensen die dit doen? Zo ja, mag ik dan jouw andere persoonlijkheden ook leren kennen? Wat me sowieso leuk lijkt is om de onderlinge relaties tussen bloggers te begrijpen. Zijn jullie familie of vrienden van elkaar? Kennen jullie elkaar in het echt en was dat na het bloggen of ervoor? Je kunt er eventueel een logje aan wijden.

27 opmerkingen:

  1. Ik heb één blog. Zoals je schrijft, het lijkt me erg lastig om de ene keer als Marietje te schrijven en de andere keer als Truusje. Je weet toch niet meer wat je als wie geschreven hebt. Toch kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die het doen. Ik heb Asperger. Ik zou een blog kunnen schrijven over alleen Asperger en een ander blog onder een andere naam over andere zaken die me bezighouden. Ik doe het niet omdat Asperger zo'n grote invloed heeft op mijn denken en doen dat ik het niet zou kunnen splitsen.
    Ik kende niemand in blogland voordat ik me erheen begaf. Ik heb wel een aantal andere bloggers nadien in het echt leren kennen. Aan de ene kant is het leuk, het waren allemaal leuke mensen, aan de andere kant gaat de mystiek er een beetje af. Een aantal familieleden zijn lezer. Sommigen zijn ook volger.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb er wel eens over gedacht, maar het lijkt me te ingewikkeld om 2 blogs bij te houden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb 1 blog, een tweede zit er (toch) niet in.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb maar een persoonlijkheid. sorry. fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb alleen een andere naam, geen ander blog meer, ik heb er nog twee gehad , met creatieve uitspattingen en over opruimen.
    Maar ik vond het zo onoverzichtelijk dat ik de andere twee heb verwijderd en nu alleen maar "gewoon"blog ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ferrara vanaf het eerste begin van mijn schrijven bij Trouw. Twee blogs, voor de schrijverij en fotohobby.
    Enkele bloggers vanuit de Trouwtijd een paar keer ontmoet. De meeste bloggers ken ik alleen via hun blogs. Via,via kom je van de een bij de ander uit. Via jou bijvoorbeeld ging ik meedoen aan tegenstelling en daardoor ontmoet je dan weer andere bloggers. Zo ontdek je ook verschillende blogcircuits. Bij sommige haak je aan omdat het je wel aanspreekt, andere laat je liggen.
    Persoonlijk vind ik het leuk dat mijn schrijsels niet meer in een schriftje belanden, maar dat ik ze publiek kan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb er in het verleden op 2 blogs geschreven.
    Een over mijn ziekte bipolaire stoornis, daar moest ik gewoon over schrijven omdat ik toen zonder medicatie totaal de weg kwijt was.
    De raarste verzinsels schreef ik daarop maar ook wat mij in het echt overkwam en niet mee om wist te gaan.
    B.v. over de psychologe die mij 'aanviel' omdat zij erg geïntresseerd was in mijn mannelijkheid die in manie 's nacht 40 keer de kop op stak.
    Of de politiehelikopter waarvoor ik vluchtte omdat ik net zoals de overvaller geheel in het zwart was gekleed, waardoor ik even later in een cel werd vastgehouden.
    En mijn bombrieven, die de politie niet accepteerden.
    Ik wilde graag mijn psychoses beschrijven maar helaas die wist ik niets meer te herrineren. Wel de bijna psychoses waarbij ik auto's omver wilde gooien en de bomen in de straat om ging zagen.
    Was wel een mooi weblog die ik ooit in pure waanzin heb vernietigd.
    Ik had vele lezers maar gekken worden graag gelezen, toch?

    Daarnaast had ik mijn weblog over de gewone dingen, gezin, sport en de problemen waar je op dat moment mee zat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig is er nu medicatie waarmee de toppen en de dalen worden afgevlakt.
      Ik gebruik er nu het maximum van, waardoor mij hele lichaam trilt.
      Kopje thee kan ik na b.v. lichamlijke inspanning niet meer zonder te morsen drinken, moet echt een rietje bij.

      Voor die tijd was ik HARDSTIKKE GEK!
      Ik rende nog eens de zee in om er een eind aan te maken ( kan niet zwemmen ) omdat ik weer eens iets had uitgevreten wat niet door de beugel kon.
      Kon ook niet meer tegen het uitgelachen worden door degene die ik zo erg Lief had.
      Bipoalair zijn is pure hel, vooral bij snel wisselende stemmingen!

      Verwijderen
    2. Het lijkt me inderdaad verschrikkelijk moeilijk om mee te leven.

      Verwijderen
  8. Eén blog is echt genoeg voor me want daar heb ik m'n handen vol aan;-)
    Er leest wel wat familie mee maar die reageren, óf zelden, of nooit!
    verder leerde ik álle lezers al loggend kennen, een klein aantal heb ik ook persoonlijk leren kennen, de één beter dan de ander.
    Bij de meeste is het bbij elkaar ontmoeten op een meeting.
    Ik ben niet makkelijk voor een meeting te strikken omdat ik niet graag reis én liever niet "visite zit" maar een meeting "waar iets gebeurd" (bijv.een stadswandeling) doe ik mee als die niet té ver uit de buurt is of makkelijk met de trein te doen is!
    De ontmoeting met medeloggers was zonder uitzondering altijd een groot succes en de band met dié bloggers is inderdaad toch altijd iets sterker geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb twee blogs,ze zijn gewoon gekoppeld en op 1 account en schrijf tegenwoordig gewoon onder mijn eigen naam.Daarnaast een reserve wat niet openbaar is,daar zet ik alle verhaaltjes op zonder foto's om er als ik bij de 1000 ben een boek van te maken.Ik heb nl de titel al 'duizend dingen boekje'.Een aantal staan er op blogje om.

    Van alle bloggers heb ik enkel Trees ontmoet,daar lees ik al héél lang net als bij Hanneke en mrs T, Plato waar ik soms aan de WE-300 meedoe,Melody waar ik eerst meedeed aan de zoz en nu al vanaf het begin de tegenstelling en aanvulling.De WoW daar heb ik ook nog een tijdje aan mee gedaan kortom een héél lijstje in de kantlijn en op stuurboord.Want bij alle deelnemers lees ik in ieder geval en reageer ook in de meeste gevallen.Ik maak wel eens een uitstapje of lurk ik enkel.En zo zit ik bij jou en is het zwijmelen erbij gekomen en ook weer andere bloggers gevonden. Héél grappig vind ik dat ik vanzelf blijf hangen bij de blogs die ik leuk vind.Het rare is wel dat ik met mijn 'water'blog meest bezoekers heb die lezen en reageren die er eigenlijk niets mee hebben,met dat dobberen van ons.De rest lurkt of mailt,prima toch. Facebook en twitter gaan geheel aan mij voorbij,daar heb ik echt niets mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Marja,
    leuk item ik gebruik mijn echte naam Laura vooraf road (omdat we veel weg zijn )en er achter mijn bouwjaar niks geen ''verbergen'' en al helemaal geen dubbele log, ik ben ooit bij msn begonnen met een community daar ik graag niet alleen hoefde en wilde beheren mochten er bij mij meerdere besluiten nemen wel in acht genomen dat ik het uit eindelijk gestart had en als ik van mening was dat er clubjes politiek ontstond ik me liet gelden en dat werd door mede-beheerders niet gewaardeerd ! kleuterschool tijd is achter de rug zeg ik maar zo en ieder mens is zoals is die is maar een dubbele agenda daar hou ik niet van. Dus ik heb de site opgezegd de stress van achterbakse mailtjes en op de site zelf je een mes in de rug steken !

    Nu ben ik hier op weblog geland door een lieve vriendin waar ik vroeger mee in 1 dorp heb gewoond en samen met haar broer(tje) in de klas heb gezeten, Wij hebben ons via hyves gevonden , door gegaan op feestboek en toen leerde ze me Wordpress kennen, hier kennen degene mij zoals ik ben als men zich de moeite neemt. Hier heb ik 1 x ook abrupt een contact beëindigd omdat ik per mail anders werd benaderd als op de blog. Bij mij geen Jeykkel en Hyde, ik leef oprecht met iemand mee, ik kan ook lomp overkomen maar mijn insteek is vooral positief mensen benaderen en is het een discussie laat ik me ook horen maar hou niet van groepjes cultuur of gekonkel zo zat ik al op de lagere school in mekaar en zo zit ik nog steeds in mekaar met onderweg ups en downs die ik echter niet als excuus gebruik, plus ik probeer ook nog altijd bij te leren op geestelijk vlak niet op grammatica ;-) Ik ben nu eenmaal een mens die foutjes maak :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb er maar één .......

    Heb wel een tijd lang meerdere blogs bijgehouden met verschillende titels maar wel allemaal bekend als zijnde van mij...

    Ik had (bij weblog) een sinterklaaslog, een muziek-animaties-log, een jeans-log, een log tegen geweld aan kinderen, en een testlog naast mijn hoofdlog.

    Ik heb nog nooit de behoefte gevoeld om met een andere identiteit een 2e blog te hebben, verwacht ook niet dat dat komt. Dus op jouw vraag is mijn antwoord 'nee'

    Ik ken er overigens ook geen die dat wel heeft maar dat terzijde.

    Fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja, ik heb twee blogs. Maar op allebei heet ik Sjonke. Al is Marion mijn echte naam, maar dat weet jij al. Op de ene komen mijn kronkels en op de andere heb ik mijn verhaal over mijn ziekte 'geparkeerd'.
    En Natasja van 't Pumpke ken ik in het echt. Zij is een ex-collega van mij. Ik heb nog een paar bekenden in mijn leeslijst staan. Een collega en een biebbezoekster. Een aantal blogsters heb ik als vriend op Facebook en/of volg ik op Pinterest, wat ik ontzettend leuk vind. Vooral omdat ik op dit moment niet zo vaak in blogland vertoef........
    Dus geen Jekkyl and Hyde verhaal hier ;-)
    Groetjes en fijne avond!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dank voor jullie reacties.
    Ik ben ook enkelvoudig. ;o)
    Eén blogmaatje heb ik ontmoet bij de overdracht van haar zenuwcentrum.
    Voor zover ik weet, heb ik geen familie in blogland.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb mijn handen al vol aan die twee logjes per week! Dus een weblog vind ik wel genoeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Marja,
    Hier maar één blog hoor, vind het al moeilijk genoeg om alles bij te houden. Bij mij is het altijd alles of niets, dus ik probeer bij iedereen een reactie achter te laten. Dat zou met nog een blog niet te doen zijn... En ik zou ook niet weten waar ik een tweede blog voor zou kunnen gebruiken hoor, alles komt gewoon in mijn ene blog te staan, en alles is dan ook echt alles wat mij bezighoud.
    Ik wens je een fijne week verder,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb er altijd maar één gehad. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. tja ja ik heb er nu twee maar die hebben dezelfde naam .Eentje van 2011 en 2012 en nu verder met 2013.Dit heb ik vooral gedaan omdat ik verkeerd was begonnen met de labels eigenlijk.Nu heb ik dat zoals ik dat wil.Ik heb wel een schuilnaam dat bevalt me prima.Ik heb nooit contact gezocht in real live met andere bloggers.Ik wil graag schrijven over poëzie,boeken en ander proza.Ik kan niet zo goed schrijven maar ik vind het zo fijn om te doen dus blog ik gezellig gewoon mee in bloggersland.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Nee hoor, geen verschillende persoonlijkheden, ik heb maar één blog van mezelf en daar ben ik ook gewoon mezelf. Mijn blog is ontstaan in augustus 2004 toen onze zoon met zijn (toen nog) vriendin en de kinderen weer terug verhuisden naar Gran Canaria na 2 jaar in Nederland te hebben gewoond. Speciaal om familie, vrienden en kennissen op de hoogte te houden van hun wel en wee en later kwam dat wel en wee van ons er ook bij.
    De allereerste 'webloglezer' was Hanneke. En verbaasd dat ik was dat er opeens iemand buiten mijn familie en kennissenkring reageerde. Natuurlijk ging ik bij haar een kijkje nemen en zo is het gekomen.
    Bij Hanneke ben ik een paar keer op bezoek geweest. Geesje, Melody, Truus, Trui, Min, Hanny (Friesenfruitig) en nog een aantal mensen (waar ik eigenlijk geen contact mee had en ook nu niet heb) heb ik ontmoet tijdens een door Melody georganiseerde weblogmeeting. Mrs T. heb ik ontmoet in een theater waar we allebei naar dezelfde voorstelling gingen. Eliesa, de dochter van Melody tijdens een vakantie op Ibiza. Dieneke heb ik kortgeleden ontmoet toen ze op vakantie was op Gran Canaria en ons met haar schipper kwam bezoeken. Eén op één contact vind ik persoonlijk het leukste.
    Maar allemaal dus pas nadat ik was gaan bloggen.
    Ik houd ook nog een weblog bij speciaal voor recreanten op het park waar wij ook wonen als we in Nederland zijn.
    Ik hoop nog heel lang te kunnen bloggen en te lezen en reageren bij anderen. En af en toe neem ik gewoon een 'blogpauze' ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb ooit een blog gehad voor Cornelis Critieck. En een blog waarin ik herinneringen aan mijn broer opschreef. Daarnaast heb ik een blog voor de vereniging voor parapsychologie gemaakt. Deze laatste wordt geïntegreerd met een nieuwe website. De andere twee blogs zijn overleden door weblog. Die hebben nu allen een plekje op platoonline. Dus nu houd ik het bij één blog.

    Ik ben in september 2003 begonnen te bloggen door Sahasrara (inmiddels overleden). Al snel leerde ik Apenstaartje kennen. Daar kom ik nog steeds. Gaandeweg kwamen er anderen bij. Niet iedereen is er nog. Mensen die nooit reageren, verdwijnen op den duur van de linkenlijst, anderen komen er weer bij. Zo gaat dat, net als in het echte leven.
    Ik heb wel eens een weblogmeeting meegemaakt maar dat is bij een keer gebleven. Ik heb wel eens individuele ontmoetingen gehad en dat was altijd leuk. Maar er zijn ook bloggers die ik nog nooit heb ontmoet maar waar ik een sterke band bij voel. Zien is leuk maar het moet niet persé. Wekelijks zie ik als enige mijn buurtvrouw Yvonne (Smijling) omdat we vlak bij elkaar wonen.

    Alles bij elkaar vind ik het bloggen erg leuk en vooral de interactie met de andere bloggers vind ik fijn. Het prettigst vind ik het als er inhoudelijk wordt gereageerd. Men hoeft mij daarbij niet naar de mond te praten. Een goede tegenreactie (mits onderbouwd) is ook prima.

    Ik lees graag bij andere bloggers die creatieve uitingen hebben. Bloggers die uitsluitend over het dagelijkse wel en wee praten lees ik soms ook maar op den duur is alles op den duur wel bekend. Toch blijf ik er dan vaak komen, gewoon omdat de blogger me sympathiek is.

    En tenslotte: het is gewoon leuk om verhaaltjes te schrijven en het is nog leuker als daarop gereageerd wordt. Echt behoefte aan blogpauzes of last van schrijfblokkeringen heb ik nooit gehad.

    Dat was het wel zo'n beetje. Ik kijk mijn reactie niet meer op fouten na. Doe jij maar, dan hoor ik het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Marja. Twee blogs bijhouden... Soms zou ik er wel een tweede op na willen houden. Een anoniem blog over depressiviteit, maar aan de andere kant past dat helemaal niet bij mij. Hoe diep de put ook is, ik hou veel meer van grappen en grollen dan serieus geschrijf. Bovendien haak ik af bij mensen die altijd in de zeurmodes staan. Zo vermoeiend. Dus nee, ik hou het keurig bij een blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Jazeker heb ik meerdere blogs, maar allemaal onder dezelfde naam; Jokezelf. Ooit had ik mijn eerste blog; "Grote blokken" bij Blogspot, maar dat hield ik eigenlijk niet zo goed bij.
    Begin 2011 begon ik bij web-log. Ik was zwaar overspannen, kon niet meer werken, en vond mijn rust door nu eindelijk eens met al dat materiaal aan de gang te gaan wat ik in de loop van de jaren verzameld had om nog eens iets over te schrijven. Grote blokken raakte op de achtergrond omdat je op weblog zo makkelijk bij anderen kon gaan lezen. Ook deed ik graag mee aan allerlei opdrachten; de WoW, het zeuren op zaterdag, de WE300 en nog zo een paar. Op een gegeven moment ben ik zelf begonnen met een schrijfopdrachtje; de zes woorden met beeld, waar veel leuke reacties op kwamen.
    Toen web-log in de problemen kwam, ben ik na korte tijd met mijn blog overgestapt naar Wordpress, waar het allemaal veel gemakkelijker ging. Toen mijn blog een beetje begon over te lopen, dacht ik dat het handiger zou zijn om een en ander te splitsen. Ik heb nu dus mijn oorspronkelijke Jokezelfblog, eentje over de reizen die ik maak (jokezelf in verweggistan), een over mijn werk (waar niks van terecht komt overigens) en een besloten blog over de mantelzorg voor mijn moeder, waar alleen familieleden lid van zijn.
    Maar het is allemaal wel wat veel, dus misschien ga ik mijn werk- en reisblog wel weer combineren met het oerblog jokezelf.
    En op één na, ken ik mijn blogmaatjes niet persoonlijk, alleen door hun blogs en hun reacties.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik heb twee blogs maar daar staan dezelfde verhalen op. Ik was ooit begonnen bij seniorenweb maar daar kon ik niet zoveel mee. Een vriend hielp me toen een weblog te maken bij weblog. Nou ja iedereen kent dat verhaal dus toen was ik blij mijn tweelingweblog te hebben waar ik verder ging. Later overgestapt naar Wordpress maar hou nog steeds mijn tweede weblog aan. Alleen een goede vriend en een oud collega van me kennen mijn identiteit en bij toeval Mirjam Kakel omdat ze in dezelfde gemeente als ik bleek te wonen. Maar geen vrienden en familie omdat ik gewoon vrij wil schrijven en niet op straat wil horen wat ik geschreven heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heb het ook al moeilijk genoeg om 1 blog bij te houden, tevens nog een account bij Digituin en af en toe draai ik nog even mee op facebook en pinterest. Toen ik begon te bloggen was ik onbekend in blogland en kende niemand, ondertussen zijn wij 2 jaar verder en enkele blogvriendinnen rijker. Ik vind het juist leuk om anoniem en vrij te kunnen schrijven alhoewel Marieke wel mijn echte naam is maar niet wordt gebruikt in het dagelijkse leven, familie en vrienden noemen mij bij mijn tweede naam (dat is een lang verhaal waar ik misschien nog wel eens een verhaaltje over schrijf op mijn blog).


    BeantwoordenVerwijderen
  24. Kort maar krachtig, we hebben één blog en dat vinden wij voldoende. Bloggen sinds januari 2005 bij Weblog en sinds 1 september 2011 bij Blogspot.com. Groetjes Mara

    BeantwoordenVerwijderen