Blauwe reiger


Het hard geweten van de winternacht
ligt als een laagje zilver op de sloot
en door het maanlicht wiegend uitvergroot
wuift er een donsveer als een witte klacht

wat heen en weer en de bevroren reiger
die de vervulling van de eindtijd vond
- de honger trof zijn onbeholpen mond -
rust op het ijs als een ontzielde krijger.

Het starre lijf in zijden pijn gegoten,
met fijn besneden lijnen in de veren
die tot voor kort de hoogste roem genoten

van hen die lijf en aanzien willen eren
met op hun hoed de veer der aardse groten,
ligt uitgeteld; voorbij is het ontberen

~ Frans Hoppenbrouwers

12 opmerkingen:

  1. Mooie foto en mooi gedicht. Ik vind het ook erg elegante vogels.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marja,
    Mooi gedicht zeg! Mijn oudste noemde ze vroeger reisvogels omdat ze niet meer op 'reiger' kon komen...
    Ik wens je een mooie dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schitterend je deed me hier veel genoegen mee dank je

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is een statige mevroi of meneer.
    Vergezeld met een prachtig gedicht: een hele goede morgen :-)
    Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In de wijk waar ik woon loopt een uitloper van de stadsgracht. Vaste bewoner is een blauwe reiger. Ik noem hem de burgemeester. Hij staat het liefst naast een buurtgenoot die zijn hengeltje heeft uitgegooid. Slim bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi!
    Tegenwoordig zie ik ook wel eens een zilverreiger, die zijn ook prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie statige vogel en prachtige foto :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtig gedicht! Mooie foto ook.Pas nog zag ik er een in het ijskoude water staan en gisteren zat er een op het dak bij de buren vlakbij ons huis .Het is zo'n mooie vogel !!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het prachtige gedicht zegt al wat een "aanzien" deze blauwe reiger heeft, erg mooi hoor...
    Ook al is het een prachtig dier, heb ik hem ook wel eens verwenst dat was naar aanleiding van het naar binnen werken van onze vissen in de vijver, ondanks het net wat over de vijver was gespannen, maar goed het is en blijft een prachtige vogel.
    Ook zien we hier in de omgeving met enige regelmaat witte reigers die nog niet heel erg veel in Nederland te zien zijn!...

    Liefsss. Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Droef gedicht, maar mooi.
    Op de foto staat ie gelukkig nog overeind.
    Maar... in zijden pijn gegoten. Ik huiver.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi maar droevig gedicht. Hele goeie foto van de reiger. Zo kun je ze bijna uittekenen. Fijn weekend en liefs
    Kakel

    BeantwoordenVerwijderen


Sorry blogmaatjes. Ik heb een hekel aan verificatie, maar ik werd echt 25 x per dag belaagd door spamreacties. Ik ben gezwicht.