Vergeving

Bestaat vergeving wel tussen mensen onderling? 
Sommige mensen zijn dol op oude koeien en stokpaardjes. 
Er wordt wel over het hart gestreken en de woorden klinken bemoedigend, maar de strijd hoeft maar weer even op te laaien en de hele zooi komt weer boven tafel. 
Bepaalde types zijn zeer bedreven in het opstapelen van oud zeer. We kennen er allemaal wel een paar, denk ik. 
Als je vergeetachtig wordt, zou dan op den duur ook alle haatdragendheid verdwijnen? Weet je dan ook al die lelijke dingen uit het verleden niet meer? Voor een enkeling zou dat een ware zegen zijn.

20 opmerkingen:

  1. Soms denk ik wel eens aan een gesprek met mijn schoonouders, om het weer recht te trekken, maar als ik aan mijn schoonvader denk..oude koeien en stokpaarden..dan zakt mij de moed al in de schoenen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja... je hebt zulke en zulke...

    Een ding weet ik met zekerheid en uit eigen ervaring;
    Als iemand je iets heeft aangedaan waar je heel veel last van hebt, iets dat je werkelijk heeft gekwetst en ontwaardigt, dan kun je zelf pas verder met jezelf en je leven en heb je geen last meer van wat er gebeurt is als je de ander werkelijk hebt vergeven. Pas dan kun je het afsluiten, ver achter je laten en kan je niet meer deren.

    Ik weet dat ik werkelijk kan vergeven.
    Ik weet nu dat het nodig en heilzaam is.

    Je hoeft echter niet met elkaar verder te gaan nadien, het kan echter wel als de situatie het nodig maakt of als beiden het gewoon weer willen.
    Dat ligt er maar net aan natuurlijk...

    Alvast een heel fijn weekend,

    Gabi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waren grote mensen als ze ruzie hebben maar even kind want die spelen na een ruzie zo weer verder en zijn dan weer de beste vriendjes.

    Liefs JOlanda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Veregeving tussen 2 mensen bestaat heus wel. Ook al ga je niet op de oude voet verder. Moeilijker is het vaak jezelf te vergeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eigenlijk besef ik pas sinds een paar jaar dat ik echt kan vergeven ,en dan is het ook zaak om de dingen achter je te laten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 'vergeven en vergeten'.... volgens mij is dat niet mogelijk ook al wil je nog zo graag. Dat heeft, volgens mij dan, te maken met de pijn die een gebeurtenis doet en het verdriet dat dat je bezorgde/bezorgt. En heel eerlijk gezegd, ik wou dat ik wel kon....vergeten vooral want dan is vergeven ook mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een heel enkele keer lukt het me domweg niet, zo gemeen! tot op het bot beledigd geweest. Met liegen je gelijk halen.
    Als ik over haar praat word ik nog weer boos.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik moest bij jouw logje weer even aan mijn moeder denken. Ze had heel veel zussen en broers, waar ze goed mee kon opschieten. Eén van haar zussen echter kon ze wel villen. Die had haar ooit een beroerde streek geleverd in de oorlog waardoor het gezin een dag geheel zonder eten zat. Dat heeft ze haar nooit vergeven. En ze heeft nooit één woord meer met haar gesproken.
    Toen ze oud en dement was zei ze op één dag tegen me: o, maar onze Marie was mijn beste vriendin. Daar heb ik altijd het meest van gehouden!
    Dus ja... klaarblijkelijk vergeet je die lelijke dingen ook....
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Overigens: zelf heb ik maar ooit één keer een ruzie met een vriendin gehad. Die liep heel hoog op, waardoor er ook een soort schifting in onze vriendenkring kwam.
    Uiteindelijk hebben we het bijgelegd. Maar zoals ik hier boven ook las: als vanouds wordt het nooit meer. We doen beiden ons best, maar het echt spontane is er af.
    Gelukkig is onze vriendenkring wel weer compleet.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik denk dat sommige mensen echt wel kunnen vergeven. Maar er zullen vast anderen zijn bij wie de woede zo weer oplaait. Het is in het leven nooit OF het een OF het ander. De een wordt milder bij het ouder worden, de ander juist niet. En vergeetachtigheid: ja ook dat zal er wel bij zitten. Ik denk dat alles wat je er over kunt zeggen, ook een beetje waar is.

    Ik ken ook mensen die zeggen: vergeving is fout. Vergeving impliceert dat jij boven de ander staat, dat jij denkt dat je beter bent. Terwijl je zo dezelfde fout zou kunnen maken. Ook een interessante invalshoek.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. met mensen waar je van houdt zal vergeven meestal wel lukken,vergeten is vaak lastiger, en misschien maar goed ook want "waar twee kijven enz..." door het niet te vergeten kun je dus de eigen fout voortaan vermijden.
    Ik ben trouwens niet zo snel beledigd want mijn stelregel is "een fatsoenlijk mens zál me niet beledigen en de rest kán me niet beledigen" !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat zou dan denk ik het enige voordeel van dementie zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jeetje Marja ik wilde je net de link doorgeven van het bericht van Ria ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi Marja,

    Vergeven kan naar mijn eigen ervaring wel degelijk los staan van het vergeten,
    ik heb sinds kort weer contact de zoveelste x na eigen onderneming, wel gezegd dat er over het verleden niet meer wordt gesproken het is gebeurd en kan niet teruggedraaid worden....dus vergeten doe ik niet.

    Mijn in ziens heb je vergeven zodra je mensen weer kunt toelaten in je leven maar vergeten doe je niet omdat je op je hoede blijft niet weer in die valkuil te trappen.....en vooruit kijken hoe en of ik en wat ik vergeet in geval van dementeren dat gaat me te ver vooruit.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Vergeven kan denk ik wel, maar vergeten is een ander verhaal...daar wringt vaak de schoen en vandaar dat er veel dingen vaak weer opgerakeld worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Vergeven of zand erover gooien, kan ik wel, maar vergeten...Wel eens goed om daarover na te denken!
    Fijn weekend, Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Vergeven is iets wat je ook voor jezelf doet, dat je meer rust krijgt. Maar het is zo moeilijk.
    Soms wil ik mijn moeder graag vergeven, maar als ik dan weer denk aan alle narigheid die zij heeft uitgehaald en dan klink ik nog netjes, dan denk ik: toch maar niet. Soms twijfel ik, maar het komt er nooit van. Vergeven, het klinkt makkelijk, maar is zo moeilijk.
    Ik ben niet haatdragend, de enorme boosheid is er niet meer, maar vergeven? Nee...... ik kan het nog steeds niet.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Voor kleine meningsverschillen kan ik gemakkelijk vergeven en vergeten.

    Maar als je de andere tot in het diepst van zijn hart raakt dan wordt vergeven zowel als vergeten heel moeilijk of voor sommigen zelfs onmogelijk.

    En dementie brengt geen oplossing... mijn schoonmoeder is dement maar is de relatie pijn die er destijds was tussen haar man en haar nog "niet" vergeten en zij rakelt nog steeds die oude koeien uit de gracht.


    BeantwoordenVerwijderen
  19. Sommige zaken moet je telkens d,m.v een wils besluit weer vergeven.Velen noemen dit loslaten.
    Ik zeg altijd vergeven doe je met je verstand en het gegeven van vergeten zal dan langzaam maar zeker het besluit volgen.

    BeantwoordenVerwijderen