Zwijmelen op zaterdag 9

 Zijn moeder, Patsy Swayze, was een bekende choreografe, die onder meer de choreografie voor Urban Cowboy, Thelma & Louise en Letters from a Killer op haar naam heeft staan. Swayze doorliep zijn schooltijd en al gauw bleek dat zowel dansen als acteren hem in het bloed zat. Met zijn moeder als eerste danslerares en een vader die hem aanmoedigde veel aan sport te blijven doen, begaf de jonge Patrick zich al snel op het toneel als danser, maar ook als acteur. Daarnaast was hij lid van het turnteam van zijn universiteit. Hij nam onder andere les bij de Houston Jazz Ballet Company, Harkness Ballet Theater School (New York) en Joffrey Ballet Company. Uiteindelijk sloot hij zich aan als danser bij Eliot Feld Ballet Company. Door de rol van Danny Zuko in de Broadwayproductie Grease, die al eerder John Travolta bekendheid had gegeven, was voor Swayze de opening naar Hollywood gemaakt. Op 12 juni 1975 huwde hij de danseres, actrice en tekstschrijfster Lisa Niemi. 
 Hier zie je hem dansen met zijn vrouw:  
 Swayze werd vooral bekend door zijn rol van dansleraar in Dirty Dancing. Ook nam hij een nummer voor de soundtrack van de film op. De ballad She's Like The Wind werd een top 10 hit. Daarvoor had hij een hoofdrol in de televisieserie North and South, over de Amerikaanse Burgeroorlog. Op 5 maart 2008 werd door een woordvoerder van Swayze bekendgemaakt dat hij alvleesklierkanker had. De woordvoerder ontkende dat de acteur nog maar kort te leven zou hebben. Swayze reageerde op dat moment goed op de behandeling en kon zijn dagelijkse werkzaamheden voortzetten. Zijn toestand verslechterde echter en anderhalf jaar later, op 14 september 2009, overleed Swayze op 57-jarige leeftijd.


Breng ook een bezoekje bij de andere zwijmelaars:

24 opmerkingen:

  1. Patrick Swayze als dansleraar. Tja wellicht was ik dan wel doorgegaan met dansen ;-).
    Vandaag doe ik ook weer eens mee met zwijmelen op zaterdag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. http://reismeermin.wordpress.com/2013/01/12/zwijmelen-op-zaterdag-2/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat toevallig dat je over Patrick Swayze begint, manlief en ik hadden er laatst nog een discussie over toe we She's like the wind op de radio in de auto hoorden. Manlief kon niet geloven dat de man inmiddels was overleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig nummer, en dat Patrick Swayze overleden is, vreselijk op die leeftijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie Zwijmel Marja... 14 was ik, toen Dirty Dancing draaide in de bios. Dát was pas zwijmelen. En wat moet het geweldig zijn om zó met je partner te kunnen dansen. Mr. C. kan dansen, niet zo als mr. Swayze, maar ik voel me altijd een olifantje in een porseleinkast :-(.

    Leuk, al die weetjes over hem. Ik wist dat allemaal niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Och... en North en South... dat was de vaste avond om voor de buis te gaan zitten. Steevast met mijn vriendin keken we daarnaar bij haar ouders op de slaapkamer (daar stond hun tv). Noorsesaus noemden we het :-)
      Haha, er komen steeds meer herinneringen boven :-)

      Verwijderen
  6. Ik was een fan van Patrick Swayzy. Vond zijn nummers helemaal geweldig en ik heb de film Dirty Dancing wel tig keer gezien.Fantastische bijdrage.

    Liefs Fredrique

    BeantwoordenVerwijderen
  7. die is mooi ja she's like the wind.....
    mijn bijdrage is wat somberder, http://bibje.blogspot.nl/2013/01/zwijmelen-op-zaterdag_11.html

    ik vind het zwijmelen zo leuk dat ik er al een hele week mee bezig ben en nog even doorga ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een prachtig nummer Marja! En Dirty Dancing vind ik nog steeds heel leuk om naar te kijken! Mijn zoon en dochter hebben samen op dit nummer gedanst in de dansschool. Het was echt net echt ;-).
    Hier mijn bijdrage http://geldorpjes.wordpress.com/2013/01/12/zwijmelen-op-zaterdag-met-albert-west/

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jammer dat zulke goede mensen vooortijdig weggenomen worden.
    Jullie trouwens veel beterschap met alle virussen. Kruip lekker onder een dekentje, veel vit C en drinken.
    Sterkte, joh!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dirty Dancing EN Ghost....allebei zwijmelfilms met meneer Swayze!! Leuke post en het nummer is ook al zo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige uitvoering!! Het lijkt wel dat ze door de lucht zweven, zo licht en gracieus. Mooie bijdrage Marja!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Niet dat ik zwijmel, maar Ghost, dat was voor mij het hoogtepunt van Patrick Swayze en, naar ik me kan herinneren, Demi Moore. prachtige film. Die andere films ken ik niet en ik wist zelfs niet eens dat hij danser was. Maar veel te jong gestorven natuurlijk.

    De groeten van Cornelis. Hij is chagrijnig dat je hem op een foutje hebt betrapt en dat je niet inhoudelijk hebt gereageerd. Ik krijg die vent nauwelijks rustig. Man, man, waar ben ik mee begonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooii Marja, leuk ook die feiten erbij, zijn broer is ook een goed acteur overigens... al speelt die vaak de boevenrol.
    En ja veel te jong is hij gegaan, zoals heel velen, maar vergeten zal hij nooit worden.

    Liefs en fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ga morgen even zwijmelen bij iedereen,maar hier is mijn linkje http://hollandswelvaren.blogspot.nl/
    fijne dag nog

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik wist niet dat zijn vrouw ook zo goed kon dansen. Mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig nummer met veel gevoel en veel te jong overleden, hij speelde ook de hoofdrol in Ghost met Demi Moore :-)

    Dank je voor weer een stukje terug in de tijd en zijn deels biografie.

    Fijn weekend x

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb hem in meerdere films gezien ,veel te jong overleden .Prachtig filmpje waarin hij danst met zijn vrouw.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Triest als je op deze leeftijd afscheid moet nemen van het leven.
    Ook wij doen vandaag mee. Ga naar: http://albertymara.blogspot.com.es/2013/01/zwijmelen-op-zaterdag-met-de-baby.html
    Wat later vandaag omdat we de hele dag gefietst hebben. Met dit prachtige weer aan de Costa del Sol, zonnig en 20 graden overdag, blijf je niet binnen achter de computer.
    Groetjes Mara

    BeantwoordenVerwijderen
  19. hoe spijtig dat zo'n talentvolle man veel te vroeg is moeten gaan!
    prachtig die danspartij met zijn vrouw, wat een passie hé!
    groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Beide prachtig,de schipper was hier fan van North and South en ik vond Ghost een prachtige film.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Veel te jong gestorven natuurlijk, wat bewóóg die man fantastisch hé! Ik zwijmel even mee bij het filmpje!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik zat aan de buis gekluisterd als North en South,en met name als Orry (Patrick Swayzy)kwam. De andere film ken ik niet van hem. Jammer, dat hij zo jong is overleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. nummer 10, even na middernacht, op http://melodymusic.nl/archives/16286

    Welterusten alvast!

    BeantwoordenVerwijderen