Ruzie

A
Ik vind het een van de ergste dingen die er zijn. Schreeuwende mensen, onredelijkheid, deuren die met een knal worden dichtgegooid en het allerergste ….. mensen die weglopen. Zodra iemand zijn stem verheft, schiet mijn maag in de knoop. Ik ben allergisch voor disharmonie. Geen idee waar dat vandaag komt.
B
Soms zie je dierbare mensen die bijna geen woord meer met elkaar wisselen. Hooguit een beleefdheidsfrase hier en daar. Dan zou je willen dat ze hun gram eens zouden spuien. Dat ze eindelijk hun frustraties zouden uitspreken, zodat ze een verse start kunnen maken. Ruzie kan soms de lucht klaren.

Plato daagt ons uit met Vijftig-gitfjiV. Kijk bij hem voor de regels en doe ook eens mee.

20 opmerkingen:

  1. Ik weet niet wat ik erger vind; schreeuwende mensen of mensen die niet meer tegen elkaar praten...
    Ik wens jou een heel fijne dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moeilijk..wat is nu "beter", liever geen conflicten maar ja zo werkt het niet he ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen Marja. Met wie heb jij de afgelopen 4 uur ruzie gehad? Of was het pure fictie?
    Ik ben oorspronkelijk van A. Altijd proberen de dingen goed te houden. Maar langzamerhand ben ik naar B. toegegroeid. Je kan maar beter zo doen maar er dan wel voor zorgen dat die deur daarna weer gezond en fris opengaat. Er is niets zo akelig dan mensen die in boosheid en wrok blijven hangen (kwaad is kwaad).

    Als je het vertrouwen hebt, dat die kwaadheid tijdelijk is, kun je bij bij B. verder doorgroeien naar gezonde discussie in de wetenschap dat de liefde daar niet onder lijdt. Was ik op mijn 25e maar zo verstandig geweest.

    Perfecte 50/50. Alweer een cadeautje op de vroege ochtend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier geen ruzie, Plato. Alles in volledige harmonie.

      Verwijderen
    2. He, gelukkig (in mijn hart blijf ik een A. mens)

      Verwijderen
  4. ik heb geleerd mijn mond toch open te doen als ik boos ben.
    mooi geschreven Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb een hekel aan ruzie, vaak worden dan dingen gezegd waar men later spijt van heeft. Maar alles opkroppen en nergens over praten werkt ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alweer zo'n knap verwoorde tegenstelling die je aan het denken zet. Ik hoor ook zeker meer bij A en ga vrijwel altijd voor harmonie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben wel voor uitpraten als iets niet lekker zit. Valt niet altijd mee hoor...
    maar niets zo erg voor een relatie/vriendschap dan een veenbrand die blijft smeulen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie tegenstellingen.Ik gooi het liefst alle remmen los als ik echt heel boos ben ,maar dan moet het ook echt erg zijn hoor.Het lucht soms zo lekker op om eens flinkt los te gaan.De laatste keer dat het even '' niet lekker liep '' ben ik dagen erg zwijgzaam geweest ,alleen het hoognodige.Met als gevolg vreselijke paniekaanvallen.Maar dat had je al gelezen.Gelukkig hebben we hier zelden ruzie .Pff wat een verhaal weer haha

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oei, vanwaar dit onderwerp zo ineens?
    Stof om over na te denken, kan mooi met dit binnenzit weer!
    Tja, het hangt van de situatie af hoe je reageert en met wie er onmin is.
    Zelf ben ik meer een B-type, omdat ik totaal niet tegen mondeling geweld kan.
    Soms kan schreeuwen meer kapot maken dan gewoon even duidelijk je mond houden.
    Dan gaat de ander soms vanzelf te rade wat er mis is gegaan. Dat is meestal mijn strategie. Heel lang geleden een keertje voorgevallen.

    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit was toevallig de schrijfveer van vandaag en ik heb er een 50/50 stukje van gemaakt. Alles is hier prima in orde, hoor. ;o)

      Verwijderen
  10. Hoi Marja,

    je hebt gevallen en je hebt gevallen dus ik ben zowel een A -type als ook een B- type.

    Ruzie is nooit leuk, maar praten (kan) helpt(en) en als er dan eens luider wordt gesproken het zei zo maar ook daar is het een verschil, tussen luid en dingen zeggen die ''pijn'' doen, dat laatste is een actie van machteloosheid net als weglopen.

    Altijd in B leven is voor mij ook niks, soms moeten dingen gesloten blijven omdat er geen ''gehoor'' is omdat het ook niet ''binnenkomt'' ,dus dan uit men of je de frustratie en de ander weet niet waar de bel luid, wrok koester ik dan zelden, dat laatste geld alleen bij degene die heel diep is gegaan en meent dan niks van een excuus en gaat gewoon verder op de oude voet ......dat laatste soort is niet mijn soort.

    Mooi stuk,

    Fijne avond x

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja dat heb je mooi omschreven. Een ruzie kan soms de lucht lekker opklaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tegen A kan ik beslist niet.
    Tegen B ook niet.

    Er zit teveel Liefde in mij vermoed ik om mensen te beschadigen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Er is vast ook nog wel een middenweg, maar emoties beheersen lijkt me wel belangrijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Af en toe een lekkere ruzie, daar is niets mis mee denk ik. Als je het maar goedmaakt natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Af en toe een felle discussie klaart de lucht. Niks mis mee. Je moet je toch uiten.

    Helemaal niets zeggen lijkt mij vreselijk. Dan maar een pittige discussie. Ruzie hebben wij niet. Er wordt niet met deuren gegooid en zeker niet weggelopen.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel origineel. Als er geen wrijvingen zijn, dan is er ook iets aan de hand, waarschijnlijk desinteresse

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb een hekel aan ruzie maar een nog grotere hekel wanneer het tussen mij en de ander in blijft staan. Je moet er energie in stoppen om het op te lossen.

    BeantwoordenVerwijderen