Ruimte - angstig

Velen zijn bang voor kleine of juist grote ruimtes. Ik ben zo gelukkig om van geen beide last te hebben.
Liften en pleinen boezemen mij geen angst in, hoewel grotten en spelonken me niet erg aantrekken. Dat laatste zullen jullie misschien herkennen. Het donkere, bochtige, ongelijkvormige van een grot heeft iets geheimzinnigs en spookachtigs. Ik heb een paar grotten bezocht, in Han en op Lanzarote. Best mooi en zeker indrukwekkend, maar erg fijn om daarna weer buiten te staan.
Omgekeerd kan ik me goed voorstellen dat een angstig kind zich opkrult in een hoekje en zich zo klein mogelijk maakt.

Deze invalshoek is een schrijfuitdaging van Reismeermin. Kijk bij haar voor de andere invullingen. 

22 opmerkingen:

  1. Nou ja, dat van die spelonken en grotten heb ik ook hoor. Maar je kan er tenslotte in verdwalen. In Han was ik ook maar dan ben je met een groep. Voor de rest heb ik geen angsten in ruimtes. Het lijkt me verschrikkelijk voor de mensen die daar last van hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. je bent een krak in zulke schrijfuitdagingen Marja! weer een fijn stuk is dit!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben ook niet dol op grotten , of onder de grond, daar word ik wel een beetje benauwd van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Marja,
    Gelukkig ook geen last van grote of kleine ruimten. Al zou ik niet graag in mijn eentje in een grot belanden. Met een groep is een heel ander verhaal, zeker met een gids...
    Ik wens je een heel mooie dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. nou eerlijk gezegd ben ik niet dol op kleine ruimtes.. ik ga niet graag alleen in een lift.. en grotten krijg ik het benauwd van.. heel jammer want ik vind ze heel fascinerend!
    dank je voor je felicitatie!

    fijne dag Marja!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou op zich heb ik er geen last van.... op onderzoek uitgaan in grotten heb ik eigenlijk nog nooit gedaan, ooit 1x toen ik heel jong was in Limburg en in Han maar verder niet. Liften en kleine ruimtes heb ik af en toe moeite mee maar over het algemeen ben ik niet claustrofobisch aangelegd.

    Wegkruipen uit angst herken ik dan weer wel, dat zou geen enkel kind moeten ervaren maar helaas is de realiteit voor veel kinderen anders.

    Mooie invalshoek meid! Liefs en fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Angst voor de ruimtes die jij beschrijft ken ik niet. Ik heb ook geen hoogtevrees.
    Tijdens vakanties is dat prettig want het maakt genieten in diverse omstandigheden mogelijk.
    Wel herinner ik mij kinderangsten en de daarbij horende handelingen om die angsten te bezweren. Niet fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is vreselijk als je angst heb voor ruimtes, groot of klein. Ik ken iemand die heel lang behandeld is voor pleinvrees. Dat was een marteling voor haar. En hoe onbegrijpelijk dat voor mij ook was, ik had ontzettend met haar te doen.
    En leefde met haar mee toen ze na 18 jaar eindelijk weer eens zelf op pad durfde gaan en euforisch thuis kwam.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik voel me niet prettig in kleine ruimtes, krijg het dan een beetje benauwd. Onder de grond krijg je me niet meer. Dat heb ik 1x gedaan en dat is me totaal niet bevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Interessant item weer bedacht!
    Grotten vind ik geweldig om in rond te wandelen, vooral als er mooie druipers te zien zijn. Maar die zijn niet klein. Toch droom ik soms dat ik in hele kleine ruimtes moet kruipen en dan vast kom te zitten. Brrr!
    Terwijl je als kind het juist spannend vond om je ergens te verstoppen, een geheime club in een kleine ruimte. Vreemde tegenstelling.

    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik hoef niet zo nodig ondergronds. Soms zie je een speleoloog op tv die door een heel klein gaatje kruipt. Ik krijg het al benauwd als ik het zie. Ik ga alleen nog ondergronds na mijn dood.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Marja
    Ik heb geen van dit soort angsten, dacht ik altijd. Maar toen gingen wij naar Parkpop in Den Haag, vreselijk al die mensen! Je krijgt het gevoel alsof je niet weg kan komen, het benauwde me, hoewel we gewoon buiten waren. We zijn snel weer weggegaan.
    2 jaar geleden hadden we kaarten voor Concert at Sea en zijn ook geweest. Je kon daar gelukkig een beetje aan de kant blijven, dat hebben we gedaan. Evengoed hebben we toen wel genoten van de muziek!
    Dat kleine kinderen bang zijn in kleine ruimtes kan ik me goed voorstellen.
    Groetjes Petr@

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb geen vrees voor grote of kleine ruimtes, maar voel me niet prettig tussen veel mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Grotten heel herkenbaar als kind had ik dat al en met ruimtes weer minder of het moet al zo druk zij dan pas ik liever en vertrek dan weer heel erg gauw dat benauwd me dan weer wel.

    Mooi omschreven Marja.

    Groetjes Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Van grotten moet ik ook niet zoveel hebben.Ik heb ooit wel een tijdje last gehad van "pleinvrees", dat kan héél heftig uitpakken tot helemáál niet meer naar buiten kunnen.
    Gelukkig had ik op dat moment de juiste arts en vriendin om me heen zodat ik het kon overwinnen vóór het een groot psychisch probleem zou worden.
    Maar ik weet er dus genoeg van om te weten hoe angstaanjagend én lastig dat soort fobieën kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Vroeger had ik helemaal geen bezwaar tegen grotten, maar na ons avontuur (hebben ooit vast gezeten in zo'n donkere smalle ruimte met alléén een lampje op je hoofd) en geloof me dat is best eng hoor!! Niets meer voor mij...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb een lichte vorm van claustrofobie brrrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Kleine ruimtes vind ik niets ,vooral liften en tweedeurs auto's griezel ik van.Straat en pleinvrees heb ik gelukkig overwonnen .En een grot ga ik dus echt niet in !!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb een lange periode pleinvrees gehad. Geen pretje. Ook liften vond ik moeilijk. Voor een ander misschien moeilijk te begrijpen, maar voor de persoon in kwestie heel erg angstig.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Grappig dat alle mensen anders denken. Ik vond juist in die rotsen van Lanzarotte lopen prachtig, ik hou ook heel erg van kerkerks van kathedralen en zo. Heb wel een tijdje een soort straatvrees gehad, gelukkig niet zo erg dat ik helemaal niet meer naar buiten wilde maar wel dat ik probeerde zo gauw mogelijk mijn huis weer in te gaan maar gelukkig is het nu ook over.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dank voor je bijdrage, grotten bezoek ik graag in groepsverband. Alleen in een grot vind ik niets ;-)) Link ga ik plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Het lijkt me geweldig om samen met een gids door een grot te kruipen. Hoe aparter hoe beter. Ik ben blij dat ik geen vrees voor grote/kleine ruimtes heb. Wat kan een mens toch tobben...

    BeantwoordenVerwijderen