Poetsen

Je kunt het vrij vertalen naar het kuisen van een elpee, zoals op dit plaatje. In werkelijkheid is de uitdrukking ontleend aan het soldatenleven. Wanneer iemand er als een haas vandoor ging en zich niet eens de tijd gunde om zijn geweer op te bergen, sleepte het wapen achter hem aan. Zo werd de metalen plaat op de kolf door het zand gepolijst. Wisten jullie dat? Ik vind het altijd leuke weetjes. 

In het enkelvoud kun je het thema van deze WE ook bakken. Ik heb daar helaas geen recept bij, maar Tijl Uilenspiegel wist er wel raad mee. Hoewel de eerste verhalen al rond 1500 in Duitsland verschenen, is de versie van de Belgische auteur Charles de Coster hier veel bekender geworden. Zijn Tijl was meer dan een kwajongen. Hij vocht aan de kant van de Geuzen tegen de Spaanse overheersers. Tijls vriend was de dikke, vrolijke Lamme Goedzak. Kennen jullie ze nog? 

Ik probeer zo ver mogelijk uit de buurt te blijven van de huishoudelijke betekenis. Dat is niet mijn ding, zoals ze dat tegenwoordig zeggen. In dat opzicht heb ik mijn moeders genen niet geërfd. Waar zij altijd vrolijk zingend haar soplap door het huis zwierde, stak ik veel liever mijn neus in een boek. Tegenwoordig hebben we een kuisdame van de PIT familiehulp. Zij wordt betaald met dienstencheques, waarna de rest door de Vlaamse overheid wordt aangevuld tot een fatsoenlijk loon. De kosten van de cheques zijn voor ons dan weer aftrekbaar van de belasting. Het is een goed systeem tegen zwartwerken. 

Cornelis Critieck hoeft dus niet bang te zijn voor mijn langsscheurende stofzuiger. Hij heeft van mij echt niets te vrezen. Mijn geweer zal nog eerder slijten van het gesleep tijdens mijn aftocht, want eerlijk gezegd is bakken ook niet mijn ding. Spijtig, nietwaar? 

Het thema van deze schrijfuitdaging is poetsen. Kijk bij Plato voor de andere invullingen. 

27 opmerkingen:

  1. Zoals altijd, Marja, weer geweldig geschreven. Heerlijk onderhoudend ben jij met woorden...
    Ik wens je een heel mooie dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kan het woord van alle kanten bekijken.
    Maar van het slepende geweer wist ik niet.

    Groetjes Petr@

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldige WE300. Het woord poetsen heeft zoveel betekenissen... daarom is het Nederlands ook zo moeilijk voor buitenlanders... Maar ach, eigenlijk heeft elke taal dat wel. Ik heb je verhaal weer met veel plezier gelezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kijk, dit is nu eens een WE waar je wat aan hebt. Feitelijk informatie, dingen die we nog niet wisten. Daar heb je wat aan. Plato heeft dat boek van Coster in zijn kast staan. Ik moet zeggen: een prachtige oude uitgave met gravures. Hij begint al zuinig te kijken als ik alleen mijn hand er maar naar uitsteek.

    Enfin,mevrouw Marja, het is tegen mijn natuur, maar ik kan niet anders dan u complimenteren. Dat van die diensten- (en maaltijd) cheques zouden we in Nederland ook moeten hebben. Maar helaas, de politiek wordt hier bedreven door lamme niet eens goed-)zakken.

    Dank u wel voor dit waardevol epistel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi verhaal, weer wat opgestoken en een andere kijk op het woord poetsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het woord kuisen ook heel mooi en het valt me op dat in het zuiden vaken poetsen wordt gebruikt en hier soppen we.....!
    Liefs Vlasje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een leuk weetje waaruit blijkt dat de plaat poetsen toch iets méér is dan alleen weg gaan , het moet dus ook nog haastig gebeuren anders wordt er natuurlijk géén plaat gepoetst omdat die dan netjes opgeborgen is ;-)
    Verder heb je op poetsgebied van mij ook niets te vrezen want daar heb ik minstens drie broertjes aan dood!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel weer zielig voor die broertjes. Snik.

      Verwijderen
  8. Fijn stukje lectuur Marja. de plaat poetsen (figuurlijk dan) en iemand een poets bakken zijn 2 leuke uitdrukkingen vind ik. poetsen met dweil en sop is minder euk maar ja, moet ook gebeuren. ook ik heb een poetsvrouw die met dienstencheques wordt betaald. ze is regelmatig ziek, zoals gisteren, en dan vlieg ik er zelf maar in!
    groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Weer zo'n leuke WE(eetjes)! Grappige benadering en dan die mooie Vlaamse woorden, de kuisdame die een kleedje klopt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Haha, dit vind ik een leuke WE300. Ik was ook op zoek naar andere betekenissen van poetsen en kwam ik op het idee.... een bak poetsen.. maar iets zei dat dat niet helemaal klopte. Gelukkig wordt het hier wel juist gebakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo Marja met deze WE weer iets bijgeleerd en dat is nooit verkeerd :-D
    En daarbij heb jij je achtergrond ook opgeschoond met mooie bloesem ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat weet jij veel, Marja
    Zeker veel met je neus in de boeken gezeten?
    "Ieder het zijne", roept de HHH altijd.
    Het was leerzaam!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je moet natuurlijk wel eens iets doen aan je huishouding, maar om nou te zeggen dat ik het graag doe, nee dus.
    Veel leuker om weetjes op te zoeken en/of te lezen, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een heerlijke we met veel humor, moest er af en toe om grinniken, zo beelden geschreven dat ik het haast voor me zie.

    Fijne avond nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een leuke invulling, Marja!
    Ik ben wel een poetser. Ik hou van het huishouden. Misschien iets te veel. Hoe gek dat ook klinkt. Het moet minder, dat weet ik.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het eerste wat mij inviel toen ik het thema bij plato las was de plaat poetsen. En dat heeft geloof ik weer met een geweer te maken. Ik heb het maar bij zilver poetsen gehouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuke WE-300.
    Poetsen is ook mijn hobby niet. Maar gelukkig hoef ik het ook niet helemaal zelf te doen.
    Mijn idee: liever een boek dan een lap!
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik kom nog eens wat te weten als ik jouw WE lees, Marja! Verheug me nu al op de volgende!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heerlijk verhaal en wat handig die PIT familiehulp.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. met veel plezier gelezen en nog wat geleerd ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ieder zijn ding, ik heb ook een poetsvrouw in dienst, wassen en strijken doe ik dan wel weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ben je gek: ieder doet het zijne. De een graag en de ander graag. En ik heb er weer wat van geleerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Je hebt er een leuke maar ook leerzame WE van gemaakt Marja.
    Heb het met plezier gelezen. :-)
    Je achtergrond maakt me trouwens ook vrolijk. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen