Pechvogels

Negen maanden geleden begon ik aan het kippenavontuur. Trouwe lezers hebben kunnen volgen hoe Wy, An en Dotje tot ons huishouden gingen behoren. 

Al vrij snel bleek An I een kenau te zijn en zakte Wy I door haar assen. Na een inruilactie bij de leverancier van het gevogelte kwamen wij met een halfkale Wy II en een tientje thuis. Op een ander adres werd vervolgens An II aangeschaft. 
Startproblemen zullen we maar zeggen. 

In september gaf Wy II de geest en werd vervangen door Syl, aangezien we de naam Wy nu toch wel een beetje besmet vonden. De rust keerde terug in de tent. 

Maandagmiddag ontstond enige paniek in onze diepvriestuin en ik zag An en Dotje onrustig rondrennen. O jeetje, waar was Syl? 
Ik vond haar onder een laurierstruik, zo dood als een pier. Een kwartiertje eerder struinde ze nog heerlijk door het gras. 

Kunnen we nu stellen dat ik een pechvogel ben als het om kippen gaat of zijn zij de pechvogels? Hoe dan ook, ik houd het even bij de huidige twee. Meer wil ik niet op mijn geweten hebben.

22 opmerkingen:

  1. Ah, das ook zonde :(
    Twee van mijn wyandotte-krieltjes hebben het ook niet overleefd. Al heel snel waren er twee dood.
    Mijn brahma's waren een stuk taaier, die kwamen dan ook niet van een broodfokker. Maar van een oplichter die ons drie hanen voor kippen verkocht, maar das n ander verhaal :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Balen zeg, en wat naar ! Succes met de andere twee kippen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, ik had mij al verheugd op zo'n leuk kippenverhaaltje van je.
    Het leven is hard, ook voor een kip.
    Welke leuke namen je ze ook geeft, ze trekken zich er niets van aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Marja,
    Ik hoop maar dat jullie verder kippenleed bespaard zullen blijven... Zo zielig als er zo maar een kipje dood gaat...
    Ik wens je een mooie dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aaiii wat sneu joh!
    Ik kan helaas geen oorzaak benoemen want van (levende) kippen weet ik helaas zo goed als niets.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou ja , Syl had in ieder geval een goed leventje tot het laatste moment, dat kunnen maar héél weinig kippenbeestjes haar navertellen !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb geen verstand van het houden van kippen. Zou er misschien een ander beest (kat of vos) in het spel kunnen zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ach gut die kippen , maar hebben ze dan geen hokje waar ze in kunnen, lopen ze zo los in de tuin? Ja misschien kunnen kippen ook wel opeens iets krijgen toch. Ze kunnen het niet vertellen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zwak hartje en geschrokken voor een kat, oud exemplaar, ach je kunt van alles bedenken maar daar haal je haar niet mee terug. Het is inderdaad zoals je al concludeert: grote pech voor beiden. Sterkte ermee!

    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb je wel vorstbestendige kippen gekocht, Marja? En warm dekentje in het hok, is dat er wel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze hebben een hok met houtsnippers en kippen kunnen goed tegen kou. Ze willen alleen niet de sneeuw in en blijven rond het hok op de veranda van het huisje scharrelen. Bij mijn weten doe ik alles zoals het moet. Ik heb gewoon domme pech. Misschien moet ik een andere hobby zoeken. Iets met kurk of zo?

      Verwijderen
  11. ik weet het niet hoor, maar wij hebben ook pechkippen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gecondoleerd Marja.

    Het is wel vreemd da ze "zomaar dood is neergevallen" blijkbaar... Zou het kunnen dat ze is vergiftigt of zo?
    Hoeft niet opzettelijk te zijn gebeurt door menselijk toedoen; misschien heeft ze iets gevonden!?
    Ratten of -muizengif?
    Te koud gedronken met die vrieskou?
    Je kunt ze met vriesweer het beste warm water geven namelijk... ze laten drinken en het na een tijdje weghalen.
    Moet dan, wel te verstaan, in regelmatige afstanden overnieuw worden aangeboden.

    Zo ik kwam heel even kijken en moet nu weer weg helaas...

    Mijn moeder is jarig, ze wordt 75.

    Liefs en sterkte met de kippies,

    Gabi

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Aaa Marja dat is nooit leuk want kippen zijn heel leuk en een haantje trouwens ook, wij hebben ze ook gehad maar zou je geen oorzaak kunnen noemen :-(

    Bij ons had een kip de krop verstopt en de dierenarts zei toen dat de kosten voor een operatie vele malen duurder was dan de kip zelf. Ger kon het toch niet aanzien hoe ze liep te "kreunen", dus hij heeft alcohol genomen, mes gedesinfecteerd net als de naald, heeft de kip gevangen, kropje opengesneden,dichtgenaaid en de kip in een doos met stro bij laten komen en even later liep ze weer vrolijk tussen al de andere kippetjes :-D

    Het is net als bij mensen je hebt die zijn wat sterker en andere weer een zwakkere immuunsysteem .....sterkte !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo hé, dat is een dappere actie van Ger. Hier zijn we niet zulke helden.
      Deze kip hebben we pas sinds september en ze was heel moeilijk te vangen. Dat zei de verkoper al. Ze heeft sindsdien regelmatig lopen kuchen en hikken. Misschien is dat haar uiteindelijk fataal geworden.

      Verwijderen
  14. Oh, wat zielig. Ik vind kippen leuk, zou ze best willen hebben maar dat kan niet in mijn tuintje. Vriendin woont op een oude boerderij en ik zei haar van de week nog dat ze kippen moest nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ocherm arm kippetje. Ik heb er weinig verstand van maar vind het wel sneu voor je dat je weer pech ermee hebt.Groetjes Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Jeetje wat een pech!! Het lijkt zo simpel ,gewoon een paar kipjes in de tuin .Maar zo simpel is het voor jullie toch niet!

    BeantwoordenVerwijderen