Niet jarig

Net thuis met de kleine. Zus en oma genieten mee.
Hoewel het vandaag 35 jaar geleden is dat onze oudste zoon werd geboren, is hij niet jarig. Jehova’s getuigen vieren geen verjaardagen. We bellen hem dus niet en sturen geen kaartje. Dat zijn we intussen al wel gewend. Manlief en ik feliciteren elkaar en denken weer even terug aan zijn geboorte. 
Het was een mooi geschenk om achttien maanden na onze dochter met een zoon verblijd te worden. Hij kreeg dezelfde initialen als zijn vader en heet dus R. J. M. van den Boogaardt junior, onze stamhouder en aanstaande vader van misschien wel weer een jongetje. Het is nog niet helemaal zeker. Over een paar weken is het beter te zien op de echo. Dit kindje zal niet lichtblond en blauwogig zijn, want zijn moeder is een Hindoestaanse. We zijn ontzettend benieuwd wat voor prachtig kleinkind die combinatie gaat opleveren.

38 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met jullie zoon. Het lijkt mij best moeilijk om hem niet te feliciteren. Maar in je hart kun je het wel doen.

    Liefs en een knuffel, Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd! Hindoe en Jehova is overigens een combi die ik niet goed kan plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hindoestanen als bevolkingsgroep hebben in principe niets te maken met aanhangers van het Hindoeïsme.

      Verwijderen
  3. Gefeliciteerd! Toch... :)
    Grote kans dat het een hartebreker m/v wordt dan :)

    De vrouw van de vader van de manlief, pleegde zelfmoord. Maar de dienst werd door een katholieke priester uitgevoerd in een protestanse kerk en er werden hindu-liedjes afgespeeld. Vond het zo mooi, kan allemaal tegenwoordig. Gelukkig maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Matja,
    Ik feliciterr jullie wel hoor, want hij mag dan jarig zijn of niet, jullie zijn vandaag al 35 jaar zijn pap en mam... Lijkt me heel moeilijk om hem niet zelf te mogen feliciteren of het met hem te vieren, maar ja, we respecteren de keuzes van onze kinderen..toch?
    Ik wens jullie een heel fijne dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Van harte gefeliciteerd Marja en man... Natuurlijk sta je stil bij de gebeurtenis van zoveel jaar geleden.
    Die foto... echt zo herkenbaar. Ik had mijn haar in die tijd ook zo, en de kleuren van het beddengoed en kleding, enig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gefeliciteerd met de geboorte dag van jullie zoon Marja :-D

    Ooo je zult versteld staan als het kindje wel blauwe oogjes krijgt of licht haar, ik ben ook een mengelmoes en ja ik heb lichte ogen en witte huid mijn zussen hebben donkere ogen en iets meer pigmet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. van harte gefeliciteerd Marja, ook voor je man.. ja dit lijkt mij ook heel moeilijk.. maak er samen maar een klein feestje van!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gefeliciteerd met je zoon, Marja! Op zijn geboortedag is ie toch een hele dag in je gedachten. Of hij nu zijn verjaardag wel of niet viert ;-)
    Ik heb een indonesische kennis die twee blonde meisjes met blauwe ogen heeft. Niemand gelooft dat zij de moeder is. Dus het kan hoor.......

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Pijnlijk Marja! Het is makkelijk praten maar doet toch zeer. Een troost dat jullie verder wel contact hebben en dat er weer een kleinkind onderweg is. Eet vandaag gewoon een taartje en neem een glaasje wijn! Met voor jou de felicitaties!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Van harte gefeliciteerd. Jammer dat je deze dag niet met hem kunt delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Van harte met je 35-jarig moederschap! Lastig, dat Jehova-gebeuren ....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Van harte gefeliciteerd met je zoon! Hef het glas maar op zijn gezondheid. Hij zal er vast heus wel bij stilstaan. Wat kan de mens het zichzelf toch moeilijk maken door al die geloofsbeperkingen op te leggen. Het is zoals het is voor jullie.
    Vond de foto erg grappig, Oranje/bruin/bloemen....heel herkenbaar.

    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hartelijk gefeliciteerd!


    jarigen
    worden gefeliciteerd
    omdat ze weer een jaartje in leven bleven

    alsof ze als unieke geleerden
    iets bijzonders presteerden

    ze moeten echter
    niet meer doen
    dan het in- en nadien uitademen niet opgeven


    Klink er eentje (of een paar meer) op de jarige, Marja!
    Lenjef :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank, dat zullen we zeker doen, Lenjef.

      Verwijderen
  14. Je moet als ouders de keuze van je kind respecteren, ongeacht of je er nou achter kan/wil staan of niet.... maar jullie feliciteren elkaar wel dus neem ik aan dat ik jullie wel mag feliciteren met jullie 25-jarig ouderschap!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Respecteren doen we het zeker. En het zijn er al 35, hoor. ;o)

      Verwijderen
    2. Oeps solly tiepvoutje
      Gelukkig zijn mijn wensen er niet minder om ;-)

      Verwijderen
  15. Toch gefeliciteerd samen en een fijne dag.Spannend een nieuw kleinkind dat er aan komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Van harte gefeliciteerd met zoons verjaardag. Jammer dat je hem niet kan feliciteren maar je bent er al aan gewend, dat scheelt een beetje.
    Je opmerking naar Tagrijn opende trouwens mijn ogen. Ik dacht dat de meeste hindoes wel zouden geloven in het hindoeïsme. Niet dus. Is je schoondochter dan ook jehovagetuige? Dat zal haast wel want voor zover ik heb begrepen, ligt het in die kring nogal moeilijk als dat niet zo is. Enfin, van belang is dat jullie het goed met elkaar kunnen vinden. En dat jullie een dijk van een (klein)kind krijgen.
    Dat wens ik je van harte toe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Schoondochter is opgevoed in "de Waarheid". Haar moeder en broers zijn ook Jehova's getuigen. Onze zoon heeft na zijn twintigste bezoek gekregen van een prediker, is nadien bijbelstudie gaan volgen en heeft zich laten dopen.

      Verwijderen
  17. Een ieder mag doen met zijn leven wat hij Lief heeft.
    Ik mag/kan daar niet over oordelen.

    Echter, ik doe anders!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Gefeliciteerd met jullie zoon.Een mooie foto van een blijde gebeurtenis!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. dat moet toch wel even moeilijk zijn dat je jullie zoon niet mogen feliciteren. neen, ik begrijp dat hele Jehovagebeuren echt niet! wat is er nou verkeerd aan een kaartje of een knuffel te krijgen van de 2 mensen die jou op de wereld hebben gezet, jou hebben grootgebracht, jou al hun liefde hebben gegeven...? maar ja, jullie hebben echt geen keuze hé. ik bewonder jullie dat jullie het hebben kunnen aanvaarden!
    fijn weekend Marja, groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Gefeliciteerd met jullie zoon. Ik vind het toch maar een vreemd geloof eigenlijk. Sorry. Zo streng en zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik heb een paar jaar gewerkt 1 ochtend in de week bij een jehovagetuige....is me goed bevallen ....veel gelachen want ze was van oorsprong een amsterdamse.En ja ze vieren geen verjaardagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Een kennis van ons is ook jehova en die viert haar verjaardag dus niet, ook geen kerst. Haar man kunnen wij gelukkig wel feliciteren en ze gaat wel eens met de kerst en verjaardagen naar hun kinderen. Leven en laten leven denken wij allebei.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een mooi typisch jaren '70 tafereeltje op de foto. En toch ook weer van alle tijden... Ik feliciteer jou wel hoor Marja. Iedere verjaardag denk je terug aan het moment van geboorte... het lijkt me moeilijk om dat niet met je zoon te kunnen delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Van harte gefeliciteerd met het 35 ouderschap van deze mooi zoon.
    Ik weet niet wat de meerwaarde is van hem niet mogen feliciteren maar ik heb dan ook weinig begrip voor geloven die alleen begrip voor hun geloof afdwingen en andersdenkenden uitsluiten zodra men zich niet aanpast! Onbarmhartig....dat geen enkele bijbel bedoelen.
    Ik vind het onwijs knap dat je zoveel aanpassing op kunt brengen.
    Onze kleinzoon Sebastian is ook een mix maar dan van een Colombiaanse moeder en Hollands vader maar hij heeft wél knal blauwe ogen;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aanpassen is de enige optie om nog contact te kunnen houden. We zijn zelfs bij zijn doop geweest. Dat leverde ons een hoop respect op van alle aanwezigen. Ons ging het alleen om hemzelf natuurlijk.

      Verwijderen
    2. Al die daar aanwezige gelovigen kunnen nog héél van jullie leren over verdraagzaamheid, ik zou bijna een pet gaan dragen ...alleen maar om hem héél diep voor je af te nemen !
      En ik hoop toch zó dat ooit tot je zoon doordringt dat het niet in dit soort bijzaken zit maar dat je, tóch wel je geloof kunt dienen ook al laat je andere mensen de ruimte voor hun manier van leven!

      Verwijderen
    3. Hij houdt wel van ons hoor. Maar om die prediker zijn geestelijke vader te horen noemen, was toch wel erg pijnlijk.

      Verwijderen
  25. Héél verdrietig om te zien hoeveel schade mensen kunnen aanrichten in de gedáchte dat ze het waarachtige leven ontdekt hebben, je moet af en toe wel kunnen jánken!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ja dat is een moeilijk verhaal inderdaad, er klinkt ook wel een beetje door dat je het jammer vindt. Mijn schoonmoeder kwam ook uit een jehova gezin en deed er zelf niet meer aan maar verjaardagen werd nooit veel aandacht aan besteed dus het zat er nog steeds wel in bij haar ook toen ze later ziek werd en opeens geen bloed wilde hebben van een ander en dus niet meer geopereerd kon worden en overleed. Toen was het weer helemaal terug bij haar. Ik vind het moeilijk ieder heeft zijn eigen geloof natuurlijk en dat respecteer ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Gefeliciteerd met de verjaardag van je zoon. Het belangrijks is dat jullie gewoon contact met elkaar houden. Van een tante weet ik dat ze in Zweden geen verjaardagen vieren, maar naamdagen. Dan vieren alle dames die Sigrit heten op dezelfde dag hun verjaardag.
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen