Kinderen

A
Ze hebben ons trotse ouders gemaakt, extra invulling gegeven aan ons gezamenlijke leven, het verrijkt. Met vertedering denk ik terug aan alle dierbare momenten met ons gezin.
Er is geen enkele roeping of ambitie die mij dezelfde voldoening zou hebben geschonken als het moederschap. Ik zou het morgen allemaal overdoen.
B
Vanaf hun geboorte houd je nooit meer op hun vader of moeder te zijn.
Ik kan me goed voorstellen dat sommige mensen bewust kinderloos blijven.
Geen handenbindertjes, geen verplichtingen, geen rebellerende pubers.
Wist je dat een kind gemiddeld een kwart miljoen kost?
Jemineetje! We zouden dus stinkend rijk zijn geweest.

Plato daagt ons uit met Vijftig-gitfjiV. Kijk bij hem voor de regels en doe ook eens mee.

22 opmerkingen:

  1. Ohhhhh absoluut A (ook al moest ik dezelfde weg afleggen om weer 2 te mogen krijgen)

    en van ze never ever never nooit niet B

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh ja ik ga ook voor A zeker weten!!

    fijne dag Marja!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De jaren samen vond ik geweldig, lekker nergens rekening mee houden behalve de buren vragen de kippen te voeren als we lekker samen weg gingen. Ik kijk terug op een heel mooie tijd. En deze tijd met drie kindjes is eveneens prachtig, op een andere manier. Ze voegen iets toe dat iets anders nooit zou kunnen toevoegen, hoewel ik mezelf nu niet echt de meest geschikte persoon voor het moederschap vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Marja,
    Ik heb twee meiden, van 29 en van 22 jaar en ik kan me mijn hele wereld niet anders voorstellen dan hen om me heen. Of tenminste redelijk in de buurt, want ze zijn allang uitgevlogen. Maar ik geniet van het betrokken zijn bij hun leven.
    Wat ik wel zeker weer is dat ik het inderdaad zo weer zou over doen. Honderd procent zeker....
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En nu zijn er de kleinkinderen. Het blijft gezellig.
    grH

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kinderen hebben is een zegen met zijn voors en zijn tegen.

    BeantwoordenVerwijderen

  7. Ik kan helemaal niet kiezen. Want natuurlijk ben ik blij met die twee van mij. Maar inderdaad, je komt nooit helemaal meer los van ze. Hun leven wordt momenteel beheerst door de crisis, ze hebben nog geen geweldige banen en ik maak me dus steeds zorgen. Soms denk ik: ik nog meer dan zijzelf.

    En die kwart miljoen... jeee, daar kijk ik van op. Bij jou zit ie misschien nog wel in dat huis maar bij mij is ie weg hoor.... op, over en uit.

    Alweer een leuke 50/50. Volgens mij was dit nr. 4 want ik had er al 3 gelinkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kies voor B ik zou zeker kinderloos blijven .Ik zou hiet graag nog eens over doen Brrrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Elke ouder kent wel momenten waarop hij zijn/haar kind(deren) met liefde achter het behang zou plakken. Tegelijkertijd zou geen enkele ouder zonder diezelfde kinderen kunnen of willen leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuke tegenstelling gefabriceerd vandaag, Marja!
    Ik voel me stinkend rijk met die twee super meiden van ons!

    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze is wel heel mooi gevonden. Ik moet ze allemaal nog gaan lezen bij iedereen... Maar ook ik zou, ondanks de moeilijke tijden die we ook gehad hebben, het zo weer over doen! Kan me niet voorstellen kinderloos te zijn.
    Maar jonge mensen die nu voor B kiezen in deze tijd, snap ik ook...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Alweer een 50/50.
    Voor mij een overtuigend A!
    Ik heb 2 jongens en zou er graag meer gehad willen hebben, maar je krijgt niet altijd wat je wil he?

    Groetjes Petr@

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat is nog eens een keuze!
    Zowel A als B hebben hun voor- en nadelen.
    Zelf zou ik ongetwijfeld voor A kiezen. Ik vind het heerlijk om kinderen en kleinkinderen te hebben. Maar het was niet altijd makkelijk.
    En dat kwart miljoen? Och, dat was anders ook absoluut op gegaan.
    En wellicht aan ongezondere dingen dan kinderen:-)
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldige 50/50. Voor elke ouder aan beide kanten van de streep herkenbaar, denk ik. Ik trouwde een weduwnaar met twee kinderen, ik zeg wel eens spottend, mijn kinderen zaten in het pakket. Zou het zo opnieuw doen, hoewel het heus niet allemaal vlekkeloos verliep.

    Lang vrijgezel geweest, kan ik me de reactie van Elisabeth ook voorstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je hebt het perfect kunnen verwoorden en natuurlijk is het allemaal waar !
    Kan ik ergens tekenen om deel A nog eens over te mogen doen?;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie voorbeelden Marja,

    Ik ga voor B, wij zijn niet vrijwillig kinderloos, toch hebben we er samen voor gekozen het lot zo te laten en niet verder te gaan in het ivf circus. Ik heb er ook geen spijt van, al het leed wat je op tv en om je heen ziet, de massa consumptie van speelgoed, games consoles, het pesten op school en nu ook nog het cyber gebeuren erbij. Over latere leeftijd nog maar te zwijgen. Het zijn mooie wezentjes vol met liefde die een veilige plek verdienen om op te groeien en zich te ontplooien.

    O ja en miljonair zijn we niet en dat zonder kids, dus weer een sommetje van blame it on the kids ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Voor alle zekerheid plak ik de tekst van Plato's uitdaging hieronder. Zodat jullie kunnen zien dat er twee meningen tegenover elkaar moeten staan. Dat is best moeilijk, omdat je vaak in een bepaalde denkrichting bent opgegroeid en "vastgeroest".
    Ik vind het mooi om de oprechte reacties te lezen. Begrijp me goed. Ik oordeel nergens over.
    In dit geval is A mijn eigen bevinding, maar ik kan me goed verplaatsen in de aanhangers van B. (behalve dan de geldkwestie)
    Dat kwart miljoen las ik ooit (30 jaar geleden)in een artikel van het NIBUD. Grappend zeiden manlief en ik tegen elkaar: "Miljonair worden we dus niet". Onze oudste was toen 6 en de jongste 1. Vier keer een kwart is een miljoen.

    "Ooit las ik bij Trui een one-o-one. Leuk, dacht ik en begon ze ook te schrijven. Zie categorie 101.
    Vandaag, de bevroren brandnetels in de voortuin bekijkend, kreeg ik een idee voor een variant: de vijftig-gitfjiv. De bedoeling:
    schrijf een stukje (50 woorden) waarin je een mening of zienswijze weergeeft.
    Noem dit A.
    schrijf daaronder een stukje (50 woorden) waarin je het tegenovergestelde beweert.
    Noem dit B.
    de titel is één woord.
    Wie erg vastgebakken zit aan één mening, zal dit misschien vreselijk vinden.
    Toch: probeer het eens. Misschien moet je wel om jezelf lachen.
    Da’s toch winst?
    Doe je ook mee? Sterkte
    Plato-otalP"

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Klopt ik heb een half miljoen op de bank. liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik snap niet dat er ook maar iemand voor A zou gaan. Kinderen hebben een slechte inborst. Ze schreeuwen, vechten, schoppen ballen in tuinen, weten niks van literatuur en kosten bakken met geld. En dan nog zijn sommigen zo brutaal als de beul. Nee, voor mij geen kinderen. Trouwens, een vrouw lijkt me ook niets. Dat gezeur en gesop. Wat dat betreft bent u een uitzondering. Maar voor de rest, geef mij maar een boek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik nu de twijfelachtige eer om er een kritische fan bij te hebben?

      Verwijderen