Ambras

Mijn MRI en controle van november heb ik uitgesteld zonder overleg met mijn oncoloog. Ik ben 2012 zo vervelend gestart met het hele blaasgebeuren en alle onderzoeken en operaties die daaruit voortvloeiden, dat ik in al mijn eigenwijsheid heb besloten dat ieder jaar genoeg heeft aan zijn eigen zorgen. De afspraak zal nu toch echt moeten worden ingepland. We willen geen ambras met Dr. Martens. 

Dit typisch Vlaamse woord hoorden wij voor het eerst van onze buren. Mijn associatie was in eerste instantie die met “embrasser”, maar het bleek ongeveer het tegenovergestelde te zijn. Geen omhelzing maar heibel. Foutje, bedankt.

17 opmerkingen:

  1. Tja, de Belgische/Vlaamse taal?
    Zelfs naar mij werd ooit geroepen, "Alléz, Tom Boonen".
    Terwijl je toch duidelijk kon zien dat ik de Hulk was.

    Voor dat andere, misschienis het wel goed jezelf leiding te geven in je ziekte.
    Ik krijg tegenwoordig steeds meer het gevoel dat doktoren er niet voor de patiënten zijn maar er zitten om hun eigen zakken te vullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kan ik mij voorstellen, maar toch sterkte ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen Marja,het is en blijft een ellende die molen,maar beter laten controleren en vertel vooral wat het met je doet,niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk,sterkte enne maak jij maar ambras laat jij je frustratie en angsten er eens uit,uit eindelijk moet je het doorgaan en niet Dr Martens, dikke knuffel xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Stilaan keert nu de normale gang van zaken terug in blogland, na prettige maar toch drukke, vermoeiende feestdagen. zelf doe ik snel een rondje langs de blogs die ik volg en denk binnen enkele dagen ook klaar te zijn om mijn eerste logje van 2013 te plaatsen! Marja, ik wens jou een fijne start in 2013 zonder al te veel ambras!!! Liefs, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kan het me helemaal voorstellen dat je 'even' het roer zelf in handen wilde hebben en nam.
    Eraan ontkomen zal niet gaan, ik wens je dan ook veel sterkte toe en vooral de opperbeste gezondheid die iemand zich maar wensen kan!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij wensen jou sterkte. Ik zou in jouw situatie de thursday challenge maar lekker overslaan. Er zijn wel belangrijker zaken zoals je eigen lichaam en gezondheid.
    Het Vlaams heeft van die leuke (= plezant in het Vlaams) andere woorden.
    Eindejaarsfeesten voor de periode net voor Kerst t/m Drie Koningen op 6 januari.
    Sterkte en groetjes Mara

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat Vlaams is een apart taaltje, leuk om dit soort dingen te lezen.
    Beterschap en sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk woord voor een minder leuk feit.
    Ik kan me je overwegingen heel goed voorstellen. Maar toch beter het zekere voor het onzekere nemen, Marja, denk ik.
    Veel sterkte!
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als je eenmaal in de malle molen van de gezondheid zorg terecht komt mag je best zelf de wieken eens stil zetten.Maar tja het is wel van belang toch weer de draad op te pakken.Die Belgen kunnen het soms leuk verwoorden ambras ik had er nog nooit van gehoord.fine dag nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Weer wat geleerd! Ambras staat zelfs in het Groene boekje zie ik nu.
    Goede voornemens begrijp ik hieruit. Veel sterkte ermee, meisje!
    Kan me zo goed voorstellen dat je soms zelf even de voorzitter wilt zijn, zoiets als baas in eigen buik.

    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ja natuurlijk beslis je over je eigen licham maar je kunt beter geen amok maken met de dokter,lijkt me niet goed.Sterkte Marja ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Daar kan ik helemaal inkomen Marja.

    "Ambras" had ik ook nog nooit gehoord tot nu toe... dus weer iets geleerd!

    Sterkte met alles, zal duimen voor louter goede uitslagen.

    Liefs,

    Gabi

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het is dat ik familie over de grens heb wonen en daardoor wel wat woorden ken, maar blijft bijzonder dat op die kleine paar kilometer zo'n ander taalgebruik is.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik zou óók op de omhelzing gegokt hebben ,met een Spaanssprekende schoondochter is dat wel logisch !
    Ik begrijp je wel ,dat "gedokter" kun je zó zat worden !Wij hebben hier op een gegeven moment een punt gezet achter de preventieve onderzoeken voor Henk .
    Wij vonden dat hij na 7 jaar maar patient áf moest zijn , nu nóg 4 jaar verder voelt het nog steeds als goede beslissing !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel herkenbaar, dat uitstellen. Soms wil je gewoon even geen medisch gedoe meer....
    Prachtige taal, het vlaams. Ik ben helemaal weg van het woord 'goesting'. Ambras kende ik niet, maar meestal kom je wel achter de betekenis als het in een zin gebruikt wordt....

    Afspraak al gemaakt??

    Ik kon trouwens geen reactie achterlaten op jouw blogje 'bijzondere mensen', maar ik zag geen extreem grote neus op de foto ;-)
    I'm the champ....hihi....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel apart dat jij het verschil tussen de foto's niet zag. Je hebt er geen neus voor misschien?

      Verwijderen
  16. Ja, die Vlamingen hebben mooie woorden. Zo vind ik het woord pagadderke zo grappig. Ik leer elke dag bij. Ambras gaat bij de woordenschat :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Sorry, lieve mensen. Jullie reacties op logjes ouder dan twee dagen verschijnen niet direct. Ik moet ze helaas eerst modereren omdat ik de laatste maanden tientallen spamreacties per dag ontvang.