Spruitje

Als jij mij neuriënd van mijn voetstuk snijdt, 
zodat ik aan mijn eigen voeten lig, 
jij mijn hart kerft, mijn rok doet vallen: 
schubben op een houten vloer. 

 Als jij mij afpelt en zucht “Groentje” 
terwijl je heupen wiegen op Sky Radio 
jij mij met je vingers wast, 
zout strooit in het water, ik 
ga smaken naar jouw zweet. 

Als jij mij in het diepe gooit 
en ik kopje onder ga 
warm word, steeds warmer 
zodat ik met het deksel klepper 
als een kind doet met de brievenbus. 

Als ik zacht gekieteld ben 
zacht genoeg, bijtgaar 
jij mij afgiet, op je tong legt, 
ronddraait, vangt en ronddraait. 

Als ik in jouw proeven val 
jij de krant leest, en een boer laat, 
ik nog even in je opkom, 
verdwijn als nooit geweest. 

 ~ Femke Ponsioen

10 opmerkingen:

  1. Mooiii gedaan en dat over een groente die door velen zo verafschuwd wordt... niet door mij overigens

    Dank voor je bijdrage !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk gedicht .Ennuh ik ben dol op spruitjes MMMMM

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die Femke toch, die heeft nagedacht tijdens het pellen. Erg leuk.
    Spruitjes met kerst is trouwens niet verkeerd. Ik houd er wel van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vond ze altijd vreselijk, spruitjes. Totdat ik verkering kreeg en bij mijn schoonfamilie bleek dat het een van de lievelingsgroenten van hen was. Elke keer moest ik er 2 eten. En nu gedoog ik ze. Lekker vind ik ze nog steeds niet echt, maar in een stamppotje met een jachtsausje... ach... Fijne dagen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zit nog heerlijk na te genieten van de "spruit á ballo" pot waarvan ik kort geleden het recept op m'n logje had ! het was smullen hoor maar bij mij welt er dan weer niét zo'n leuk gedicht op!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow... een mens zou bijna verliefd worden op een spruitje...! Bijna, hè... ik zei: bijna!! *schater*
    Fijne dagen!! Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O, heerlijk, ik heb ze morgen bij mijn kerstdiner.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een spruitje hoe groot of klein,zal op het bordje altijd de mijne zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lekker spruitjes zodra ik ze ziet liggen in de winkel koop ik ze....... leuk gedicht. Ik had volgens mij aangeklikt om je berichten te krijgen in mijn mailbox maar zie nu weer niets. Toch nog maar eens kijken of ik weer eens iets verkeerd gedaan heb......

    BeantwoordenVerwijderen