Gevoelswaarde

De allereerste keer dat wij voorzichtig een teen binnensteken bij een Finse sauna in Limburg is het februari 1976. We gaan met kennissen voor wie het ook de vuurdoop wordt. Aandachtig lezen we de bordjes aan de muur, als de dood dat we een beginnersfout maken en buiten gesmeten worden. 

Braaf volgen we de instructies. We kleden ons uit, nemen een douche en trekken de gehuurde badjassen en slippers aan. Vervolgens staan we met onze handdoeken klaar voor de eerste ronde. We moeten met onze voeten in een soort warmwatergoot gaan hangen, zodat de temperatuur langzaam kan stijgen. Letterlijk en figuurlijk in dit geval. Nadat onze onderdanen goed zijn afgedroogd sloffen we naar de cabine met de vriendelijke tekst “matig heet” op de deur. 

De zandloper wordt omgedraaid en onze tijd gaat in. Zuchtend, draaiend, zwetend en puffend redden we het net tot het laatste korreltje. Vervolgens gaan we in looppas naar buiten, want (hoera!) er is nota bene een kleine ommuurde buitenruimte waar we stomend kunnen bijkomen van alle fysieke avonturen. Precies op dat moment gaat het stevig sneeuwen. Het contrast tussen onze warme lijven en die grote, koele wattenplukken is sensationeel. We worden er baldadig van en beginnen sneeuwballen te maken. Dat houden we ongeveer drie minuten vol, totdat kippenvel ons tot de orde roept. De koude douche en het rondje zwembad raffelen we af om via de voetengoot snel weer die unieke belevenis te kunnen herhalen. In je nakie van tachtig plus naar sneeuw binnen twee minuten. Dat willen we nog een keertje! 

De tweede keer ligt er al een dikke laag sneeuw waar we met moeite doorheen ploegen op onze badslippers. Maar we laten ons niet kisten. We zijn bijna dronken van de pret. Onze eerste spruit is aanwezig bij dit saunadebuut, weliswaar in prenatale vorm.

Het thema voor deze WE schrijfuitdaging van december is “winterwarmte”. Het woord zelf mag niet worden gebruikt. Bij Plato vind je de andere inzendingen. 

19 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijk verhaal! Ik zie het helemaal voor mij. Zelf ben ik geen saunaganger, maar zo te lezen was het erg gezellig.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  2. brr... ik hou helemaal niet van de sauna, maar geniet wel van je verhaal!
    en wat heerlijk dat jullie eerste spruit nog lekker warm binnen zat haha:))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zalig verhaaltje Marja! en past helemaal bij dit seizoen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Van pffffft naar brrrr je zou er bijna een hartverzakking van krijgen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vind je het erg dat ik tijdens het lezen even geslikt heb? NU doe ik het WÉÉR :-)
    want van 80 + naar 1+ dat is zelfs in het hoofd een enorme ervaring. Ik zou het nooit doen. Ik zou ter plekke dood blijven.
    Je hebt het erg leuk opgeschreven, zeg ik vrolijk terwijl ik mijn ogen laat glijden over al die fotootjes en denk: maar wie lijkt nou het meest op de huidige Marja. Sfeervol hoor, die achtergrond.

    Marja, bedankt voor dit meer dan leuke verhaal. De link staat er inmiddels.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, Plato. De meest recente foto staat onderaan bij het woord "Welkom". ;o)

      Verwijderen
  6. Heerlijk omschreven de ptet spat vh scherm :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk ervaring. Vooral zwemmen naderhand was dan zo lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als Saunaliefhebber is dit zo bekend ;-) Zo genieten en gelukkig ook nog eens heel erg gezond ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Helaas moeten we het in Nederland meestal zonder sneeuw doen en ben ik ooit wel ergens een sauna tegengekomen waar men een koude cel had waar wat sneeuw en ijs lag ,héérlijk .
    Wij zijn fervente saunagangers al schiet het er de laatste twee jaar helaas té vaak bij in nadat destijds onze "dicht in de buurtsauna "tot op de grond afbrandde ,ik mis het zó vreselijk .We waren gewend om de 2 weken de halve zondag in de sauna door te brengen .nu gaan we maar een paar keer per jaar omdat we er verder voor weg moeten !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben ooit een keer in een sauna geweest en ik vond het verschrikkelijk. Maar als ik je verhaal lees, kan ik me wel voorstellen dat anderen ervan kunnen genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik hou ook van de sauna en ik heb ik Finland gewoond (6 maanden).
    Dus ik heb zeer van je bijdrage genoten. En zelfs vandaag zat ik in een 80 graden sauna ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb helemaal niets met de sauna. Al is dit wel een leuk verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een leuk verhaal ,maar ik moet er zelf niet aan denken .

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk!
    En de eerste keer dat je het meemaakt, dat gevoel van verwondering als je dampend buiten komt en tot de ontdekking komt dat het écht niet koud is, om nooit te vergeten...
    Mooie WE.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijk (en het gevoel mooi omschreven)!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het koude bad, dat is het toetje van de sauna. Heerlijk! Ik hou wel van uitersten. Mooi bedacht, deze 'winterwarmte'.

    BeantwoordenVerwijderen