Advent


Vier zondagen voor Kerst begint de adventsperiode. 
Gisteren dus. 
Advent betekent komst. 
Onze Gabi vraagt wat ik zoal doe in de adventstijd. 
En welke betekenis het voor mij heeft. 
Tja, in elk geval wordt de boom binnenkort opgetuigd. 
De kinderen hebben ooit wel eens zo’n vakjeskalender gehad. 
Dat is minstens dertig jaar geleden. 
In de jaren zestig en zeventig was ik een (verplichte) kerkganger. 
Toen werd daar wel speciale aandacht geschonken aan advent. 
Maar om heel eerlijk te zijn: 
Eigenlijk heb ik er verder niets mee. 
Sorry. 
Alle mensen die er wel iets mee hebben
Wens ik een zalige tijd. 

16 opmerkingen:

  1. Hoi Marja,
    Ik heb er ook niet echt iets mee, qua betekenis, al heb ik het wel van huis uit meegekregen... Maar de diverse decoraties hieromtrent vind ik wel weer heel mooi...
    Ik wens je een heel fijne nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hoeft je niet te verontschuldigen toch? Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en emoties bij welk onderwerp op welke dag ook, dus ook als het gaat om Advent. Een goed mens (christen of welke geloofsaanhanger ook) is die mens die met liefde in het leven staat en alles zo goed mogelijk probeert te doen, zowel naar een ander als naar zichzelf, en volgens mij slaag jij daar erg goed in!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met advent heb ik ook niet zoveel, maar gewoon met het sfeertje van December des te meer!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook ik heb niets met advent ,nooit gehad ook .Ik zie wel veel mooie advent versieringen op blogs ,dat vind ik dan wel weer heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die adventkalender van de jaren 60 zie ik nog voor me. Elk jaar kwam die weer uit de kast. Deurtjes weer proberen terug te klemmen. En je wist als wat het mooie eindplaatje was. Voor ons heeft advent geen enkele christelijke waarde. Gewoon de tijd van kaarsjes en een (mini)kerstboom uit de tuin gehaald. Lekker Germaanse grondslag. Feest van het licht.

    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sinds ik in dorpje-dorp woon en de kerk een heel andere manier van doen heeft (brr) dan de kerk waar ik in de stad (af en toe) kerkganger was, zit ik eigenlijk nooit meer in de kerkbanken. Toch vond ik vroeger het aansteken van de eerste adventskaars bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Marja, Advent kom ik terug in de kinderjaren van mij dat je de deurtjes mocht openen ondeugend als wij waren (viel echt niet op )maakte je de laatste daar begon ik mee dan had ik bijna elka dag 2 ;-) Tja tot op de laatste vakjes daar zat dan niks meer in en dan zo onschuldig mogelijk ''kijk mama hier zit niks in'' hahaha.

    Verder (nu hebben we geen) is een adventskrans leuk ter decoratie en het lichtje wat je aansteekt,maar ik steek elke dag kaarsjes aan en laat goeie wensen naar mijn dierbaren gaan die er nog zijn en ook niet,daar heb ik de adventstijd niet echt voor nodig en de lampjes die straks branden in ons kleine boompje men noemt het ook lichtfeest en een klein feestje is het dan toch ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou... heel herkenbaar eigenlijk... dat stuk over naar de kerk moeten en zo...
    Pfffffffffffffffffffffff... Tja...

    Vooral herinneringen hè?

    Wij hadden hier vanmorgen ook wel een beetje natte sneeuw, bleef een heel klein beetje van liggen eerst totdat de temperatuur weer net boven 0 graden uitkwam en het een natte bende werd. Ze zeggen wel dat het kouder gaat worden... ben benieuwd.

    Ik wens jou ook een hele fijne week toe,

    Gabi

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoewel ik wél gelovig ben opgevoed ken ik de adventskalender niet van vroeger , waarschijnlijk het verkeerde geloof óf er waren in de jaren 40/50 nog niet van dit soort ,met snoep gevulde adventskalenders .
    Ik mis het dus niet en heb er ook niets mee !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die kalender werd door mijn katholieke schoonouders meegebracht voor onze kinderen. Wij thuis hadden dat vroeger niet.

      Verwijderen
  10. Ook als kind, toen ik braaf mee naar de kerk ging, wist ik alleen dat advent betekende dat er elke weer een extra kaarsje aanging.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De advent: wachten op de aankomst van de kortste dag en dan is er weer licht. Een krans aan de lamp met kaarsen en iedere zondag weer een kaarsje erbij dat mag branden. Op kerstavond mag de laatste aan en wordt de kerstboom opgetuigd. Dat is mijn herinnering.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja... de adventskalender van vroeger herinner ik me ook. Ook de religieuze handelingen rondom advent staan me goed bij. En hoewel ik me van mijn RK-geloof heb afgekeerd blijf ik de tradities wel een beetje missen.
    We hebben wel eigen tradities gemaakt en die zijn ons inmiddels ook dierbaar geworden.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ben geen praktizerend gelovig mens, dus heb er verder ook niet zoveel mee. Mijn basis is wel het Katholieke geloof maar intussen heb ik mijn eigen ideeën en geloof ik op mijn manier!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja die kalenders herken ik ook. Ja met Kerstmis is eigenlijk de enige keer dat ik nog naar een nachtzangdienst ga op kerstavond. Verder ook niet inderdaad. Wel een kerstboom en gezellig eten met de familie en natuurlijk jarig zijn ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Advent is dat niet iets van het katholicisme? Ik heb er niets mee, weet nauwelijks wat het betekent. Dat is misschien wel een beetje dom. Maar ik kan al die dagen die iets betekenen toch al niet meer bevatten. De fijnste avond is een vrije avond.

    BeantwoordenVerwijderen