Paradijsvogels


Het was ook een televisieprogramma in de jaren negentig. Er werden bijzondere, kleurrijke personen in beeld gebracht. 

In Voorburg hadden we onze eigen paradijsvogel.
Eind jaren vijftig fietste een excentrieke en mysterieuze vrouw door de straten van Voorburg en Den Haag. Door haar opvallende eind negentiende-eeuwse kleding en statige wijze van fietsen met parasol in haar hand, dichtte het publiek op straat haar een fantasierijke geschiedenis toe. Men noemde haar Poederdot of Koningin van Voorburg. We weten nu dat Anna Maria van der Lubbe uit een muzikale, maar ook excentrieke familie kwam. Na aanvankelijke successen als concertzangeres, o.a. in Parijs, zag Anna Maria haar ambities langzaam uit haar handen wegglijden. Anna Maria wilde echter koste wat kost blijven geloven in haar eigen dromen, in haar eigen wereld.

   
Meer mijmeringen op maandag vind je bij Gabi.

21 opmerkingen:

  1. Dergelijke mensen zijn de krenten in de pap van de saaie samenleving en ik bewonder hun manier om op een eigen gekozen weg te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi verhaal..... in combinatie met de filmpjes heb je het mooi compleet gemaakt.

    Vooral dat 2e filmpje was erg interessant en leuk om te zien. Een bewogen leven had ze wel, mooi om 'terug' te zien qua tijdsbeleving...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie story ! ! !

    De naam poederdot riep bij mij een herinnering op.
    De juf van de eerste klas lagere school werd zo genoemd vanwege de kilo's poeder op haar gezicht.
    En als ze je meehielp met schrijven, begon je prompt te zweten van de enorme tieten die op je hoofd lagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Net als tante Julia van Boudewijn de Groot. ;o)
      http://www.youtube.com/watch?v=CB5cyE3lHC4

      Verwijderen
    2. Ja precies!
      Vrouwen doen dat vermoedelijk onbewust.
      Maar heren hebben er duidelijk erg in ! ! !

      Verwijderen
  4. In mijn jeugd waren er volgens mij meer kleurrijke figuren in ons stadje te bewonderen. Kan ook zijn dat ik toen met andere ogen keek.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een pracht van een bijdrage Marja!

    Ik heb hier echt van genoten...

    Helaas kan ik het filmpje nu niet helemaal rustig bekijken.
    Misschien vanavond.

    Groetjes,

    Gabi

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Eerst heb ik natuurlijk genoten van de prachtige vogels .Het andere filmpje kijk ik later wel verder.Een aparte dame in wat ik even gezien heb .Mijn man vertelde gister nog dat er een schooljuf was die hij juf poederdons noemde .Fijne week!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik dacht ook meteen aan het programma Paradijsvogels. Wat een byzondere vrouw en wat een prachtige film. Genoten!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi inderdaad zijn het vaak personen die niet alleen dromen maar ook doen en mensen zoals ons ermee vermaken,zelfs nu nog een logje waarin ze wordt benoemd :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kijk het filmpje later, als mijn internet weer sneller is... Zal een heel aparte vrouw zijn geweest. En dat ze zo graag in haar eigen wereldje wilde wonen vind ik alleen maar leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kan me haar nog wel herinneren al was het beeld wel een beetje vergeeld in m'n hersenpan .Goh , dat ik nu na ál die jaren pas het verhaal áchter haar excentrieke manier van leven hoor ,dat is toch een waardevolle aanvulling;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel mooi maar aangrijpend verhaal!!

    Zij leefde in haar eigen droomwereld en bleef erin geloven, wat een kracht en doorzettingsvermogen...toch was zij op latere leeftijd eenzaam en haar enige gezel was... haar droom.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk om te zien. Ik herinner me haar nog. Onze dochter heeft in Voorburg bij een kindertoneelclub gezeten met de toepasselijke naam Poederdot.
    Dank Marja voor dit blogje waardoor verschillende bijzondere herinneringen weer naar boven kwamen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vond Paradijsvogels altijd zo'n leuk programma. En nu bijvoorbeeld Man bijt hond.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja mooi he die figuren in een dorp of stad. En het was een heel leuk programma's wat anders dan de eenheidsworst.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een schitterende reportage van Omroep West. Helemaal uitgekeken hier. Boeiende maar sneue vrouw die nooit bereikt heeft wat ze wilde.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ik kende haar ook, de Koningin van Voorburg. Ooit zat ze bij V en D in Den Haag, kousen en schoenen uit, op de stoffenafdeling, en vroeg op hoge toon waar de pedicure bleef. De chef van de stoffenafdeling wist echt niet wat hij er mee aan moest.
    En heel regelmatig fietsend door Den Haag.
    Net als een hele dikke krantenverkoper met rood haar die aan het begin van de Passage stond, unieke figuren.

    Berber

    BeantwoordenVerwijderen
  17. tja, als oud-voorburgse ken ik haar ook goed.
    doodsbang was ik voor het mens, die wij 'de poederdot' noemde, waarschijnlijk omdat ze overmatig veel poeder gebruikte.
    een triest verhaal eigenlijk.
    toen haar huis leeg werd gemaakt, omdat ze opgenomen moest worden in schakenbosch, bleek het tot aan de nok vol te staan met oud papier.
    een heel leuk log. bedankt.
    ik ga het filmpje delen met mijn broers en zussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Echt een heel mooi filmpje!
    Ik woonde vroeger in Leidschendam en zat in Voorburg op school.
    Iedere dag fietste ik naar school en kwam dan noodgedwongen langs haar huis en de weg die ze zelf regelmatig fietste. Doodeng vond ik haar!!
    Doodsangsten stond ik uit dat ik haar maar niet plotseling weer tegen zou komen.
    Niet dat ze mij ooit wat had gedaan, maar die blik was zo eng.....
    Nu, na dit filmpje is het eigenlijk een heel mooi en triest verhaal, niets om bang voor te zijn , maar het gaat over een mens dat te lang in haar droom is blijven hangen en de realiteit uit het oog verloor. En waarschijnlijk van huis uit ook niet al te stabiele genen heeft meegekregen.
    Wel heel mooi dat ze uiteindelijk toch niet vergeten is en zoals ze graag wilde toch beroemd is geworden.

    BeantwoordenVerwijderen