Paps gaat verhuizen

Groot nieuws.
Mijn vader van negentig heeft de knoop doorgehakt en gaat na veertig jaar zijn eengezinswoning verlaten.
Deze maand verhuist hij naar een seniorenappartement in dezelfde wijk in Zoetermeer. Een grote stap waar hij jaren tegenaan heeft zitten hikken.
Wat zal hij zijn tuin missen en wat zal hij blij zijn dat hij die twee trappen niet meer op en af hoeft te lopen.
Het is een dubbel gevoel. Dit was het huis waaruit ik in 1975 trouwde en waar mijn moeder in 1990 overleed. Het wordt een heftig maandje. Voor hem, maar ook voor ons. Duimen jullie mee?

34 opmerkingen:

  1. Hallo Marja,
    Wat knap van je vader. Ik kan me zo goed voorstellen dat het achterlaten van zoveel herinneringen heel moeilijk zal zijn... Ook voor jullie...
    Ik duim zeker mee!
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heftig zeg, kan mij voorstellen dat het voor jullie allemaal erg heftig zal zijn. Uiteraard duim ik mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad een grote stap om het 'thuis' met al zijn herinneringen los te moeten laten. Er zullen nog wel wat raantjes weggeslikt worden. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. inderdaad heftig.. maar wat een dappere stap van je vader! ik hoop heel erg met jullie mee dat je vader straks zijn draai kan vinden en met een goed gevoel kan zeggen deze stap is goed geweest!
    veel succes!!

    lieve groet, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat lijkt me zeker een grote en moeilijke stap! Heel veel sterkte met de verhuizing!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Lieve Marja,

    Het is zeker een hele stap wat je vader gaat doen, zal ook zeker zijn tuin gaan missen maar daar hebben ze ook een hele mooie tuin. Je vader komt aan de zelfde kant te wonen waar mijn schoonvader woont. Hij woont op de 3de etagé. Als ik een handje kan helpen hoor ik het graag Desnoods een sopje door het huis geven. Ik kan het zo regelen in mijn agenda om te helpen.

    Liefs van je nichtje Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je aanbod, Jolanda. Femke is nu al van alles aan het afwassen en inpakken. Misschien kan zij jouw hulp gebruiken. Ik mail je wel even.

      Verwijderen
  7. Dat zijn altijd van die emotionele dingen he. Zo definitief.
    Schoonouders hebben het jaren geleden gedaan en zagen er tegenop maar het is heel erg goed uitgepakt. Mijn schoonmoder had het zo naar haar zin. Toen ze overleed waren we bang dan pa in een gat zou vallen maar hij ging opeens andere mensen helpen die in een rolstoel zaten, veegt t pad schoon van de hoofdingang, en doen andere klusjes. Hij werd uitgeroepen tot vrijwilliger van t jaar en kreeg een beker. Hij doet aan vele aktiviteiten mee. Heel erg leuk. Ik hoop dat het voor jouw pa ook zo goed uitpakt maar het blijft wel een grote stap. liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Van duimen gaan je tanden scheef staan.
    De HHH bid voor steun!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat sterk van je vader om deze beslissing te nemen ,het zal best heel emoioneel worden .Nu hopen dart hij het straks naar zijn zin zal hebben in zijn nieuwe woning!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Marja,

    Nou, dat is niet niks...
    Een dapper en waarschijnlijk toch ook wijs besluit.
    Ik wens jullie allen, vooral je papa,alle goeds en hopelijk een tevreden gevoel als alle obstakels zijn genomen.
    De beste wensen!

    Liefs,

    Gabi

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ach meis.... ja dit is heftig inderdaad. Je zult veel tegenkomen...

    Maar hou voor ogen dat dit een noodzakelijk iets is en het er beter op wordt, vooral voor je vader, maar ook voor jullie. Het is een hele zorg minder uiteindelijk.

    Heel veel toi toi toi!!!

    Liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Twee dikke duimen Marja! Hopelijk verteren jullie allemaal en vooral jouw vader deze verhuis zonder kater. het is een grote en moeilijke stap, maar voor vader nog het grootst denk ik! Liefs, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  13. tjonge wat een grote stap nog op die leeftijd,dapper!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Inderdaad , dát is ingrijpend ! Evengoed wel heel verstandig van je vader om voor z'n gemak te kiezen ! Zeker als hij in dezelfde wijk kan blijven wonen zal hij zich wel snel thuis voelen !Ik kom regelmatig in Zoetermeer ( omdat dochterlief er woont) en Zoetermeer is een echt groene stad zodat je vader buiten vast veel in het groen zal kunnen wandelen !
    Ik duim natuurlijk mee al weet ik zéker dat het allemaal goed gaat komen !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat gaat beslist heftig worden Marja voor je papa en jullie,herinneringen zitten gelukkig in jullie hart en als jullie bij elk stukje mooie dingen koppelen gaat het beslist goedkomen,misschien met een mooi afsluitings ritueel dat het "oude" afrond en het " nieuwe" ingeluid wordt, want met 90 jaar is het een hele stap,gelukkig heeft hij goede begeleiding,wens ullie heel veel kracht en liefs toe xx

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Natuurlijk duimen wij met je mee want op 90 jaar verhuizen is zeer ingrijpend niet alleen voor pa maar ook voor jou als dochter die mee zal helpen om het huis op te ruimen. Gelukkig is Zoetermeer niet zover van België waar jij woont. Sterkte ook namens Mara en groetjes Albert

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je, dat is inderdaad niet niks. Maar wel heel wat beter denk ik. Gaat ie dan ook nog echt zelfstandig wonen? Wat goed zeg op die leeftijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het is een gewone seniorenwoning met 3 kamers, badkamer, keuken en serre. Wel zijn er allerlei faciliteiten in het gebouw, zoals een huisartsenpost, apotheek, enz.

      Verwijderen
  18. Wat een dapper en goed besluit van je vader. Maar ook een moeilijke voor jou. Het is tenslotte je ouderlijk huis en heeft mooie en verdrietige herinneringen. Heel veel sterkte voor je vader en voor jullie.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Een nieuw huis, hopelijk toch ook een nieuw thuis. Ik duim met je mee dat je vader zich prettig zal voelen. Sterkte met verhuizen, Marja, neem de herinneringen met je mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Goh Marja, dat is nogal een stap, maar wel heel goed dat hij zelf de keuze heeft kunnen maken!
    Er zijn altijd voors en tegens... Ik hoop dat hij nog vele leuke jaren zal beleven in zijn nieuwe woning.
    En uiteraard wens ik iedereen ook sterkte... je 'ouderlijk' huis achterlaten is nooit makkelijk :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Chapeau voor je vader voor dit besluit. Zelf genomen op het goede moment? Dan gaat het heus goed komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dat zijn moeilijke keuzes in het leven en je sluit ook weer wat op. En je ouderlijk huis is extra emotioneel. Veel sterkte er mee ook voor je vader.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dit is sterk Marja! Jouw vader woont op hetzelfde pleintje als mijn vader! Mijn vader is daar na het overlijden van mijn moeder met zijn vriendin gaan wonen. En ja... sindsdien ga ik niet meer 'naar huis' als ik ik naar mijn vader ga, maar ga ik 'op visite'. Ik snap het gevoel van het kwijtraken van je ouderlijk huis volledig.
    Ik hoop dat je vader gauw zijn draai zal vinden op zijn nieuwe plekje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat bijzonder.
      Dan kent hij vast wel die (oude) Klaas Pranger.
      Mijn vader woont (nog 10 dagen) op nummer 4.

      Verwijderen
  24. Nou, dat zal zeker een stap zijn. Voor je vader in de eerste plaats, maar ook voor jullie.
    Maar onze kinderen zeggen altijd dat "thuis" is waar wij zijn en dat de plek zelf minder belangrijk is.
    En zo is het ook, denk ik.
    Veel sterkte met de verhuizing e.d.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dat is inderdaad een grote overgang. Ik ben benieuwd hoe hij erop reageert. Ik kan me zo goed voorstellen dat de tuin te groot en het huis te hoog wordt. Maar je bent er zo mee vergroeid.
    Hoe voelt hij zich nu op zijn nieuwe plekje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Momenteel is hij een beetje in de war. Er gebeurt zo ontzettend veel om hem heen. De 19e gaat hij naar zijn nieuwe stek.

      Verwijderen
  26. Inderdaad een grote stap voor je vader, heel je leven lang woont je in een huis dat je thuis is. Je hebt er hard voor gewerkt en dan moet je weg naar een andere stek...moet verdomd niet gemakkelijk zijn.

    Ik duim voor je vader...

    Veel sterkte

    BeantwoordenVerwijderen