Feestmaand - voorpret

Helaas is deze invalshoek niet echt in mijn straatje. Mensen die mij kennen, weten al dat ik het liefst zou doorzappen naar maart. Voor mij hoeft het allemaal niet. Vaak staan de feestdagen te veel in het teken van verplichtingen en consumeren.

Toen de kinderen nog thuis woonden werd er natuurlijk wel aan sint gedaan. Met de kerstdagen maakten de boom, kerstmuziek en gourmetten onderdeel uit van het standaard ritueel. Bij oudejaarsavond hoorden bollen, flappen en knallen. En vervolgens Wenen op nieuwjaarsdag.

Nu hebben alleen boom, bollen, flappen en nieuwjaarsconcert de sanering overleefd. Stilteminnende vrienden komen hier wederom asiel zoeken rond de jaarwisseling en dat was dat. Mensen van wie we houden zijn altijd welkom, niet alleen in de feestmaand.

Onderwerp: feestmaand 
Invalshoek: voorpret 
Periode: 24 oktober – 21 november 2012 
Klik hier voor de andere bijdragen.

19 opmerkingen:

  1. Ik ben zo blij dat sinterklaas nu bijna weg is thuis. De kinderen zijn allemaal zo groot, zelf ben ik natuurlijk wel jarig in december.
    Alleen kerst zonder verplichtingen vind ik wel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marja,
    Ja, ook hier allemaal heel anders dan toen de meiden nog klein waren... Nu werken Ben en ik allebei tijdens de Kerstdagen en vieren we oud en nieuw bij vrienden...
    Ik wens je een heel mooi weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En daar gaat het ook om! Fijn weekend Marja!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een versierde boom vind ik leuk, maar de rest van de poespas hoeft voor mij niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben het helemaal met je eens hoor! Lekker doen waar je zin aan hebt en je vooral niet door de commercie laten beïnvloeden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij doen dit jaar voor het eerst niet meer aan Sint met onze kleindochters...Niemand vertelt ze hier op GC hoe het zit dus kunnen ze er nog lang in geloven... Maar nu is het mooi geweest! Zoon heeft de meisjes al een beetje voorbereid door te zeggen dat hij dit jaar niet komt, maar ik zal ze verder laten weten hoe of wat, vanmiddag...
    Kerst is leuk voor één avondje of dagje, meer niet. Als ik heel eerlijk ben mag de maand december van mij overgeslagen worden, maar dochter vindt het nog steeds allemaal zo gezellig, dus als zij erbij is vieren we het leuk en vaak als we in Holland zijn ook in een hotel!
    Oud/Nieuw zijn we lekker samen thuis... geen drukte, wel oliebollen. Ik heb een pak mix meegenomen uit Holland en eigenlijk alleen omdat ik ze zelf zo lekker vind ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Och, ik heb gemengde gevoelens erover.
    Al dat commerciële gedoe eromheen hoeft voor mij ook niet. En het zetten van een kerstboom vind ik best veel werk. Maar ja... onze dochters en schoonzonen vinden het enorm gezellig en zouden het niet willen missen.
    Gelukkig doen we niks aan Sinterklaas (al zal dat in de toekomst met een kleinkindje wellicht veranderen).
    We vieren Kerst dit jaar op Tweede Kerstdag omdat Jongste de Kerstavond in Denemarken bij schoonfamilie doorbrengt. Dus de Eerste lekker rustig met zijn tweetjes en een eenvoudige maaltijd. De Tweede wel uitgebreider. Maar dochters helpen met het diner dus da's dan ook weer gezellig.
    Oudjaarsavond vieren we meestal met een grote groep vrienden. Daardoor hoef je maar één keer in de zoveel jaar wat te organiseren. Dit jaar zijn wij niet aan de beurt, dus hoeven we alleen te geieten van alles.
    Ja... gemengde gevoelens dus, maar eigenlijk overheerst het positieve gevoel wel.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ben ook niet (meer)zo van al dat 'feestgedoe' Enkel een kerstboom en wat meer kaarsjes als normaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik ben het helemaal met je eens Marja!!

    fijn weekend!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou, ik vind het geweldig. Ik houd van sinterklaas, altijd al gedaan en ik vind Kerst ook erg gezellig en leuk. Dus ... laat maar komen die maand!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het Sinterklaasgebeuren vind ik een gruwel,vond ik als kind al.En al dat opgeklopte gedoe over de kerstdagen en jaarwisseling hoeft ook niet wat mij betreft .Gewoon rustig thuis met zijn tweetjes bevalt ons het beste !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vroeger vond ik het ook wel een gezellige maand, in de tijd dat de kinderen nog klein waren.
    groetjes en een fijne avond Marja
    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat feestgedoe hoeft voor mij ook niet, integendeel. Dat verplichte inclusief die (vr)eet- & zuipd(w)rang nog minder.

    Mooi geschreven, ben het volledig met je eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hier nog iemand die december het liefst overslaat. Dit jaar voor het eerst met z'n tweeën. Heerlijk.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nu ik alleen ben, heb ik ook heel weinig zin in versieringen in huis met Kerstmis. Misschien dat de kinderen dat voor mij gaan doen, zij zie ik nog om de week.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. We proberen wél altijd iets aan Sinterklaas te doen ,in welke vorm hangt af van hoeveel tijd iedereen heeft én vooral of er gelovigen zijn of niet !
    De kerstdagen nemen we alles zoals het uitkomt maar meestal zonder ál te veel voorbereidingen .Wél wat kerst aankleding maar geen verplichtingen !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dank voor je bijdrage. En eerlijk gezegd ben ik ook niet de grootste liefhebber van december. Ben altijd blij als het allemaal weer achter de rug is.
    Nee het is mij ook nog niet helemaal duidelijk waarom deze invalshoek en dat woord naar boven zijn gekomen...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik zap ook graag door maar dan naar januari. De winter is niet erg. De feestdagen zijn mij te commercieel en zeker in een tijd van crisis. Want wij moeten maar kopen om de economie op gang te houden. Ik heb geen zin meer in dat spelletje. Erg he?

    BeantwoordenVerwijderen